Pastaza-floden i Amazonas. I 2019 har der været mere end 90.000 tilfælde af skovbrande i Amazonas. Foto: Shutterstock

26 grønne organisationer: Indstil handelsaftale med Brasilien nu!

Et nyligt formuleret brev fra Verdens Skove og 25 andre grønne organisationer opfordrer Europæiske politiske ledere til at indstille ratificeringen af en ny handelsaftale med Brasilien. Opfordringen kommer i kølvandet på de skovbrande, der har raseret i Sydamerika i de sidste uger. Men det stigende antal skovbrande er blot en øjenåbner for det virkelige problem - nemlig den stigende rydning af regnskoven.

Af Pernille Meier

Verdens Skove og 25 andre grønne organisationer har sammen underskrevet et brev, som opfordrer politiske ledere i EU til at indstille ratificeringen af en handelsaftale mellem EU og de såkaldte Mercosur-stater (Argentina, Brasilien, Paraguay og Uruguay). Formålet med brevet er at få EU til at lægge et politisk pres på Brasilien med henblik på at stoppe skovrydningen i Amazonas. Den omfattende handelsaftale blev indgået den 28. juni 2019 og vil blandt andet gøre eksporten af råvarer fra Mercosur-staterne til EU billigere. Ifølge et resumé af aftalen vil EU få billigere adgang til råvarer såsom sojabønner ved at nedsætte eller fjerne toldafgifter.

Vi skal bevare, ikke ødelægge

Brevet opstiller en klar sammenhæng mellem præsident Jair Bolsonaros politik og rydningen af regnskoven: “Det er tydeligt, at den nuværende brasilianske administration er dybt indblandet i den aktuelle skovrydningskrise, som Brasilien står overfor, og som først og fremmest skader Brasilien,” skriver organisationerne i brevet. Begrundelsen er blandt andet, at Bolsonaro’s regering har nægtet at afgrænse landområder til oprindelige folk, at den målrettet har svækket den statslige miljømyndighed IBAMA, og at den har slækket på lovgivningen for tilladelser til minedrift, tømmerhugst, infrastruktur og landbrug.

Alt dette har ifølge organisationerne medvirket til at accelerere den ulovlige skovrydning og de påsatte brande i Amazonas, der i de sidste uger har vakt global opmærksomhed. Derfor har Verdens Skove og de 25 andre grønne organisationer valgt at sende brevet. “Verdens Skove er medunderskriver af brevet fordi der er behov for dette pres lige nu i konteksten af skovbrandene”, udtaler Gry Bossen, politisk koordinator i Verdens Skove. “Vi står i en klima og biodiversitetskrise, hvor det er vigtigt at bevare alt den skov vi kan, men lige nu bliver der ryddet mere og mere skov på grund af ulovligheder i regnskoven.” En sammenslutning af brasilianske NGO’er estimerer, at antallet af skovbrande er blevet fordoblet indenfor de sidste 3 år.

Brasilien bryder Paris-aftalen

Selvom de voldsomme skovbrande, der er forekommet i år, har fået stor opmærksomhed, er de i sig selv blot en øjenåbner for det virkelige problem, mener Gry Bossen. Hun understreger, at det virkelige problem er den stigende rydning af skov i Brasilien - lovligt og ulovligt: “Selvom vi får slukket disse brande, så er det stadig nødvendigt at tage fat i årsagerne til brandene. Hvis ikke dette bliver sat højt på den politiske dagsorden, så vil skoven fortsat blive fældet ulovligt.”

Siden Jair Bolsonaro tiltrådte som præsident i Brasilien i januar 2019 er skovrydningsraterne i landet steget kraftigt. Ifølge Gry Bossen skyldes det flere administrative ændringer. Bolsonaro har fyret flere chefer i de regionale myndigheder, således at beskyttelsen af regnskoven er blevet svækket. 95 procent af miljøministeriets budget til klimarelaterede aktiviteter er blevet fjernet. Derudover er miljøministeriet og FUNAI, de oprindelige folks myndighed, blevet lagt ind under landbrugsministeriet, som i høj grad er præget af landbrugsindustriens interesser. Den kurs, Brasilien har lagt for dagen, ser ikke ud til at følge deres indmeldte mål i Parisaftalen, vurderer Gry Bossen.

Som det fremgår i brevet er det derudover særligt Bolsonaro’s retorik, der vækker bekymring hos Verdens Skove og de 25 andre grønne organisationer: “De stigende skovrydningsrater og skovbrande i Brasilien kan blive sat i direkte forbindelse med den brasilianske regering. Præsident Bolsonaro har i offentlige udtalelser understreget sin vilje til at svække håndhævelsen af loven, og dermed sendt et klart signal om straffrihed, som tilskynder miljømæssig kriminalitet.” Bolsonaro har blandt andet truet med at melde Brasilien ud af Parisaftalen. Han har også udvist modstand imod mange af Brasiliens nuværende klimamålsætninger, skriver Climate Action Tracker.

Danmark vil ikke blokere ratificeringen

Behovet for et politisk pres på Brasilien er allerede blevet bakket op af flere lande. Både Irland, Frankrig og Tyskland har indikeret, at de vil indstille handelsaftalen indtil situationen i Brasilien forbedres. Også i Finland, Luxembourg, Schweiz, Norge og Slovakiet har politikere udtrykt opbakning til at blokere ratificeringen. Den danske udenrigsminister Jeppe Kofod har dog i et svar til Alternativet givet udtryk for, at Danmark ikke vil blokere ratificeringen af handelsaftalen. I stedet mener regeringen, at det politiske pres skal placeres, når aftalen er blevet ratificeret, således at Brasilien lever op til deres mål for Parisaftalen.

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama og Bolivia forsvarer vi regnskoven.