Oprindelige folk protesterer mod Belo Monte Dæmningen. Foto fra ContraMare.net af Maíra Irigaray

​Brasiliens nye præsident truer folk, skov og klima

Brasiliens nye Præsident Jair Bolsonaro kan blive en stor trussel for Brasiliens natur, de oprindelige folk og det internationale klima. Ikke alene vil han udvinde Amazonas ressourcer, han vil også gøre livet surt for klimaaktivister og vil måske trække Brasilien ud af Parisaftalen.

Af Nikolai Lang

Brasilien rummer verdens største andel af regnskov. Det er derfor et nøgleland i bevarelsen af verdens biodiversitet og i kampen for bremse klimaforandringerne.

Greenpeace Brasilien skriver desværre, at det nationale forskningsinstitut INPE før det nyligt overståede præsidentvalg i Brasilien forudså en tredobling i afskovningen i Brasilien, hvis Jair Bolsonaro blev valgt til Præsident. Bolsonaro har nemlig udtalt, at han vil lægge miljøministeriet sammen med landbrugsministeriet og har lagt op til at det grønne amazonas skal udnyttes og udvikles.

I den forbindelse vil han afskaffe markeringen af indianernes reservater og fratage dem nogle af deres rettigheder, da han mener, at de har levet på støtte i alt for mange år. Han vil ligeledes sætte en stopper for alt grøn aktivisme i landet.

Præsidenten vil prioritere landbruget over miljøet. Ifølge INPE vil det kunne betyde at afskovningen ville stige med 268% og nå 25.600 kvm om året fra 2020.

Gry Bossen, kampagnemedarbejder i Verdens Skove er chokeret over valget af den nye præsident i Brasilien og meget nervøs for hvad det vil betyde for Brasiliens natur. “Brasilien rummer langt størstedelen af Amazonas, som er verdens største sammenhængende regnskov. Den er hjem for mindst 10% af verdens kendte plante og dyrearter og er kilde til jordens største ferskvandsflod. Det er ikke til at sige hvilke konsekvenser dette vil have for miljøet” udtaler Gry Bossen.

Ifølge den Brasilianske avis Folha de Sao Paulo har den nye præsident ligeledes ytret, at han vil trække Brasilien ud af Parisaftalen. Dette er dog endnu ikke afspejlet i partiets udmeldte programmer og planer.

“Det er virkeligt dårligt nyt for os allesammen”, udtaler Gry Bossen og fortsætter, “Parisaftalen er det, der binder os sammen i kampen mod klimaforandringerne. I og med at Brasilien sidder på så meget sammenhængende skov, så vil vi alle blive påvirkede hvis ikke de tager opgaven om at stoppe klimaforandringerne ved blandt andet at stoppe afskovning alvorligt.”

Ifølge Folha do Sao Paulo er det ikke alene Jair Bolsonaros valg at melde landet ud af Parisaftalen. Det skal vedtages i parlamentet, hvor der ikke umiddelbart er støtte til Bolsonaros udmeldinger.

“Brasilien har faktisk ytret ønske om at være vært for de internationale forhandlinger næste år”, fortæller Gry Bossen og fortsætter; “så lad os håbe, at der er så meget momentum om Parisaftalen og det internationale samarbejde, at det bliver svært for den nye præsident at komme igennem med noget andet.”

“Det vil heldigvis tage nogle år for Brasilien at blive helt fri af forpligtelserne under aftalen. Men det er vist også det eneste positive, der er at sige om det lige nu.” Udtaler Gry Bossen, der mener, at det er vigtigt at fokusere på at holde Brasilien i aftalen ved for eksempel at bakke op om Makrons ide om at EU ikke skal handle med lande udenfor ParisAftalen.

Det kan potentielt presse Brasilien mod at blive i aftalen.

Ifølge Folha de Sao Paulo har Jair Bolsonaro ligeledes ytret, at han godt kunne tænke sig at afskaffe miljøministeriets mulighed for at udskrive bøder til dem, der overtræder miljølovene. Han har nemlig selv tidligere fået en bøde for ulovligt fiskeri. Ligeledes vil han gerne fratage disse magtudøverer retten til at bære våben. Det samtidig med at han mener at alle brasilianerer skal have lov til at bære våben.

“Det er først og fremmest totalt selvmodsigende at manden mener at alle skal have lov til at bære våben -men ikke lovudøverne…” udtaler en hovedrystende Gry Bossen og fortsætter “dernæst er det meget bekymrende, at han afmonterer de miljø- og naturforkæmpende instanser og aktivister. Jeg er meget ked af at være vidne til den vej det går i brasilien lige nu. Og som grøn aktivist har jeg ikke meget lyst til at besøge landet.”

Verdens Skove har ikke projekter i Brasilien men samarbejder med aktivister fra Brasilien om især klimaspørgsmål og oprindelige folk.

Kilder:

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama og Bolivia forsvarer vi regnskoven.