Det vigtige område i Honduras er hjem for ikoniske dyrearter såsom jaguaren, lavlandstapiren samt de farvestrålende ara papegøjer.

​Godt nyt til jaguaren: Honduras vil beskytte Centralamerikas andenstørste skov

På trods af at 30 procent af skoven er fældet de sidste 15 år for at give plads til kvæg, er Río Plátano Biosphere Reservatet i Honduras stadig hjem for ikoniske dyrearter såsom jaguaren, lavlandstapiren samt de farvestrålende ara papegøjer skiver Mongaby Nu har regeringen besluttet at det resterende plads skal afstås til naturen i stedet for landbruget.Verdens Skove roser beslutningen men understrege, at det vigtigste er, at beskyttelsen af skoven også bliver gennemført i praksis

Af Johan Bollhorn

Regeringen i Honduras har netop besluttet at beskytte en del af regnskoven i Moskitia regionen, skriver mediet Mongabay. Det er en nyhed, der modtages med positive røster fra grønne organisationer rundt omkring. Miljøorganisationer påpeger regionens vigtighed som bastion for biodiversitet samt dens rolle som CO2 lager. Vigtigheden af tiltaget er yderst aktuelt, siger Chris Jordan, der leder Centralamerika afdelingen af Global Wildlife Conservation til Mongabay

“Regnskoven i Moskitia er Centralamerikas anden største regnskov, en af de sidste virkelige vilde steder i regionen, og indeholder vidtrækkende arealer af primær skov, der er vitale for biodiversiteten og skovens oprindelige folk. Et skovningsstop i Moskitia vil for alvor ændre historiens gang for Honduras.”

Den 8. november 2018 annoncerede Honduras’ siddende præsident Juan Orlando Hernández tiltaget, der går under navnet “SOS Honduras”. Planen er at udtage alt kvægdrift fra Río Plátano Biosphere reservatet, da det menes, at illegal kvægdrift er ansvarlig for op mod 90 procent af alt skovrydning i området. Det har resulteret i, at 30 procent af skoven i det 21,000 km2 store område er gået tabt i de sidste 15 år.

Sammen med dyr som jaguar (Panthera onca), kæmpe myresluger (Myrmecophaga tridactyla) og Baird´s tapir (Tapirus bairdii) er reservatet også hjemsted for de fire forskellige oprindelige folkefærd; Miskito, Pech, Tawahka samt Garífuna stammen.

Det kan i fremtiden vise sig, at fredningen har en gavnlig effekt for andre end dyrene og folkene i Moskitia, da området samtidigt fungerer som et stort CO2 lager. På denne måde modarbejder skoven også de globale klimaforandringer.

Der skal følge handling og ressourcer med ordene

Også fra Verdens Skove får tiltaget rosende ord med på vejen af teknisk rådgiver Jakob Ryding, der kalder det “udpræget positivt” at regeringen vil beskytte Rio Plátano området. “Verdens Skove har selv tidligere haft projekter her og det er et super vigtigt område at beskytte,” siger han.

Samtidigt understreger Jakob Ryding dog, at det vigtigste er, at beskyttelsen af skoven også bliver gennemført i praksis:

“Der er desværre et gennemgående problem med, at man udpeger beskyttede områder på papir, uden at bakke det op med reelle ressourcer til at forvalte og beskytte dem. Min bekymring er lidt, at Honduras i forvejen har utroligt mange beskyttede områder. Der er 91 af dem og de dækker 30 procent af landjorden i Honduras. Det er bare meget få af dem, som reelt er beskyttede,” fortæller han.

Han mener dog samtidigt at der er grund til at håbe på bedre resultater denne gang:
“Det virker, som om at man vil gøre noget særligt i Rio Plátano, så forhåbentlig kommer det til at virke bedre her.”

Endelig mener Jakob Ryding, at det er vigtigt, at regeringen laver en langsigtet og bæredygtig plan for udviklingen i landet med henblik på den omfattende kvægproduktion, der ligger bag meget af skovrydningen:

“Det næste er så også, hvad man kommer til at gøre med de kvægfarmere, man smider ud. Hvor flyttes de hen? Kommer de til at fælde skov et andet sted? De spørgsmål er vigtige at overveje for at man ikke bare flytter problemet,” slutter han.

Du kan læse mere om Verdens Skoves arbejde i Honduras her.

info@verdensskove.org

Telefonnr.:

Telefontid: Mandag-fredag kl. 10.00 - 14.00

CVR nr.: 78920610

Bankoplysninger: Merkur Andelskasse (reg.: 8401 kontonr. 1023920)

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Vi udsender et nyhedsbrev én gang om måneden med fortællinger fra vores arbejde og skovnyheder fra hele verden.

Tilmeld mig!

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama og Bolivia forsvarer vi regnskoven.