IPCCs nye 1,5 grads rapport skal tages alvorligt

IPCCs nye 1,5 grads rapport skal tages alvorligt

IPCCs nye 1,5 grads rapport viser at konsekvenserne ved 1,5 grads temperaturstigning højst sandsynlig bliver meget værre end forventet. Et ud af de fire scenarier præsenteret af IPCC for hvordan vi holder os til 1,5 grads opvarmning, er skruet sammen uden brug af risikable tekniske løsninger. Verdens Skove opfordrer stærkt de danske politikere til at tage denne model alvorligt og værdsætte skovene som en af de vigtigste løsninger på klimakrisen.

Af Gry Bossen

IPCCs nye 1,5 graders rapport er netop udkommet idag mandag d. 8.

Rapporten indeholder først en modellering af, hvad der vil ske hvis vi får en temperaturstigning på 1,5 grad. Konsekvenserne er umiddelbart værre end tidligere estimeret.

“Det er virkelig et vink med en vognstang til politikerne og til os alle om, at der skal handles nu” siger Jakob Kronik, International Chef i Verdens Skove.

Derefter skildrer IPCC 1,5 rapporten 4 scenarier for hvordan vi kan holde temperaturstigningen til 1,5 grad. De 4 scenarier indeholder forskellige grader af fossil udledning og aktivt optag af CO2 fra atmosfæren. Mens de 3 sidste scenarier regner med at vi skal tage tekniske quickfixes med i løsningen, så skildrer det første scenarie hvordan vi holder os til 1,5 grads stigning uden at bruge nogle endnu usikre teknologier til at optage CO2 og pumpe dette ned under jorden.

“Det er positivt at der faktisk er en mulig vej ud af denne klimakrise uden at vi skal sætte vores lid til nogle teknologier, som vi endnu er usikre på om de virker og hvilke konsekvenser de har,” udtaler Jakob Kronik og fortsætter; “Nu er det enormt vigtigt at vores politikere og aktører i alle sektorer arbejder seriøst efter de tidshorisonter som IPCC har foreslået hvis vi skal holde os under en 1,5 grads opvarmning. I Verdens Skove vil vi klart anbefale og arbejde for at vi undgår de risikable teknologier.”

Disse modeller forudsætter at vi både nedsætter vores energiforbrug og drivhusgasudledning drastisk indenfor de næste 12 år, ligesåvel som vi skal bruge mindre biomasse i energisektoren. Den "grønne" model, der ikke forudsætter brug af teknologier forudsætter en 58% reduktion i drivhusgasudledning inden 2030 og 93% inden 2050 fra et 2010 niveau. For at kunne gøre dette skal styrke indsatser der ophober CO2 i skovene og i andre økosystemer.

Kronik er glad for dette fokus på skovene og de naturlige økosystemer i IPCCs nye rapport; “Vi ved allerede at skove virker, og er en af de bedste løsninger på klimakrisen vi har,” siger han og fortsætter; “Et øget fokus på skovene som løsning på klimakrisen forudsætter både at vi beskytter og bevarer de skove vi har, men faktisk også at vi øger skovenes areal og kulstoflager.

Kronik understreger, at det er vigtigt, at vi fokuserer på restaurering af ødelagte skove og korrekt genplantning af naturlige skove.

“Disse adskiller sig fra plantager, der faktisk bare er store monokulturer, som ikke indeholder hverken biodiversitet eller særligt meget carbon. Derfor er det vigtigt at fokusere på genopretning af naturlige skove rige på biodiversitet, som er mere robuste og som udover at modvirke også kan modstå klimaforandringerne.” Udtaler international Chef Jakob Kronik.

Det “grønne” scenarie i IPCCs rapport kræver en omfattende systemisk omstilling på globalt plan og en markant omstilling af vores private forbrugsmønstre. Men Kronik er ikke i tvivl om at dette er muligt. “Det er vigtigt at vi tager denne udmelding fra IPCC alvorligt og sætter igang med det samme. Vi vil meget gerne tale løsninger indenfor skovområdet.”

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama og Bolivia forsvarer vi regnskoven.