Nykyiset johtamiskäytännöt eivät riitä vastaamaan työn muutoksiin

Työ, työelämä ja työmarkkinat muuttuvat nopeasti 2010-luvun Suomessa. Kehittääksemme työelämää kohti parempaa tulevaisuutta Adecco Finland järjesti The Future of Work -gradukilpailun kaikille suomalaisissa korkeakouluissa opiskeleville opiskelijoille. Kilpailuun toivottiin hakemuksia, jotka käsittelivät esimerkiksi seuraavia aiheita: modernit ja vaihtoehtoiset työnteon muodot, työn digitalisoituminen ja globalisoituminen, työhyvinvointi, milleniaalit työelämässä, sekä monimuotoisuuden johtaminen työpaikoilla.

”Opiskelijanäkökulmasta yritysten ja yliopistojen välillä pitäisi olla nykyistä enemmän yhteistyötä, esimerkiksi gradukilpailuja. Tällä tavalla voimme myös madaltaa kynnystä siirtyä työelämään”, sanoo Adecco Finlandin henkilöstöjohtaja Sami Itani.

Gradukilpailun finaali järjestettiin keskiviikkona 29.11. Adecco Finlandin pääkonttorilla Vantaan Tikkurilassa. Finaaliin pääsi Anna Lainesalo Tampereen yliopistosta ja Aalto-yliopistosta Essi Porkka sekä Johanna Strömsholm. Jokaisen finalistin piti ennen esitystään pitää viiden minuutin esitelmä siitä, miten työelämä tulee muuttumaan.

Gradut käsittelivät laajasti eri työelämän alueita

Lainesalon mukaan työ pirstaloituu ja työn roolit muuttuvat. Projektimainen työ lisääntyy ja se vaatii kaikilta kykyä sietää epävarmuutta ja jatkuvaa muutosta. Ihmisillä voi olla monta uraa elämänsä aikana. Lainesalon gradu käsitteli suomalaisten 19-30-vuotiaiden nuorten työttömyyttä ja sen yhteyksiä hyvinvointiin.

Tutkimuksessa havaittiin yhteyksiä työttömyyden ja hyvinvoinnin välillä erityisesti miesten kohdalla. Niillä, jotka olivat kokeneet pidempää työttömyyttä, olivat vähemmän onnellisia. Naisten kohdalla merkitseviä yhteyksiä työttömyyden ja hyvinvoinnin välillä ei havaittu.

Porkan mukaan yleensä ajatellaan, että robotit vievät meidän työt, mutta pitäisi myös muistaa, että työn ja vapaa-ajan rajat hämärtyvät, työ ei ole enää paikkaan sidottua, vaan toimisto voi sijaita esimerkiksi Thaimaassa. Myös työsuhteiden luonne muuttuu ja hierarkisten työurien merkitys vähenee. Porkan gradu käsitteli muutoksen johtamista.

Nykyiset johtamiskäytännöt eivät riitä vastaamaan työn muutoksiin. Työ muuttuu koko ajan ja suurissa yrityksissä muutosprosessi voi kestää kauemmin kuin pienissä. Aktiivinen viestintä ja dialogi auttavat muutokseen sopeutumisessa.

Strömsholmin gradu käsitteli henkilöbrändin rakentamista sosiaalisessa mediassa.

”Henkilöbrändäyksessä puhutaan yleensä vaikuttamisesta. Se ajatellaan usein markkinointina ja tällöin viestintä on hyvin usein yksisuuntaista.”

Strömsholmin mielestä henkilöbrändäys pitäisi nähdä enemmän vuorovaikutuksena, sillä se on myös oppimista muilta ihmisiltä.

Yritysjohdon henkilöbrändi vaikuttaa myös yrityksen arvoon.

”Jos on vaikutusvaltainen toimitusjohtaja, johon media ja sijoittajat luottavat, se näkyy myös yrityksen pörssiarvossa ja sitä kautta yritys saa enemmän medianäkyvyyttä.”

Ja voittaja on...

Adeccon raati, johon kuului toimitusjohtaja Jukka-Pekka Annala sekä HR-tiimistä Sami Itani, Outi Lampinen ja Tiina Laitala, valitsi voittajaksi Essi Porkan. Hän sai palkinnoksi 1500 euron stipendin, jonka lisäksi kaikki kolme saivat ilmaisen uraohjauksen Adeccon toimipisteessä sekä yrityslahjan.

”Essi Porkan gradu on erinomainen esimerkki siitä kuinka paljon konkreettisia – ja tulevaisuuden työelämälle välttämättömiä – kehitysehdotuksia tasokas akateeminen tutkimus voi tarjota. Porkan työ on digitalisoituvassa maailmassa ja jatkuvan muutospaineen keskellä oleville yrityksille raikas toivonkipinä siitä, että kontrolli tulevaisuudesta on mahdollista säilyttää, kun yritysjohto suunnittelee muutoksen huolellisesti ja osalistaa koko henkilökunnan muutoksen toteutukseen”, sanoo Itani.

• johtaminen