Rooman valtakunnan teemaviikko H2-kanavalla

Rooman valtakunnan teemaviikko H2-kanavalla

Rooman valtakunta on kiehtonut ihmisiä ympäri maailmaa jo vuosisatojen ajan. Se ollut innoituksena lukemattomien kirjojen, elokuvien ja TV-sarjojen taustalla. Aivan äskettäin Hollywood-klassikko Ben-Hurista tehtiin uudisversio, ja HISTORY-kanava nähdään uusi dokudraama Barbarians RisingSyyskuun 19. - 23. päivänä H2-kanavalla perehdytään Rooman vallan aikakauteen ja sen vaikutukseen länsimaiden kehitykselle.

700-luvulla eaa. alkunsa saanut muinainen Rooma laajeni pienestä Keski-Italian kaupungista valtavaksi imperiumiksi Julius Caesarin aikakaudella. Voimiensa huipussa Rooma hallitsi suurinta osaa Manner-Euroopasta, Britanniasta, Länsi-Aasiasta, Pohjois-Afrikasta sekä Välimeren saarista.

Yli 500 vuotta vallinnut Rooman imperiumi oli aikansa mahtavimpia taloudellisia, kulttuurillisia, poliittisia ja sotilaallisia mahteja. Se oli yksi historian suurimmista valtakunnista viiden miljoonan neliökilometrin pinta-alallaan (nykyään samalla alueella sijaitsee 48 eri valtiota). Rooma hallitsi 21 % maapallon väestöstä. Vuosina 100 eaa. - 400 jaa. Rooma oli maailman suurin kaupunki.

Nyt H2-kanava vie katsojansa ajassa taaksepäin ja paljastaa Rooman valtakunnan salaisuudet. Mitä kaikkea Rooma jätti perinnöksi jälkipolville?

Cities of the Underworld -sarjassa tutkitaan roomalaisia kidutuskammioita ja tunneleita, jotka sijaitsevat syvällä Euroopan kaupunkien katujen alla. Barbaarit käyttivät samoja kammioita myöhemmin suojapaikkoina.

Viikon aikana nähdään myös kaksi jaksoa Ancient Impossible -sarjaa, jossa yritetään selvittää, miten Rooma sai louhittua riittävästi rautaa armeijalleen ja kaivettua riittävästi kultaa taloudelleen. Miten muinainen mahti pysyi pystyssä tuhansia vuosia sitten?

Myös The Universe: Ancient Mysteries Solved -sarjassa keskitytään roomalaiseen teknologiaan. Onko Rooman muinaismonumenteilla salainen yhteys aurinkoon? Uusien arkeologisten todisteiden perusteella Rooman keisarit olivat yllättävän taitavia arkkitehtuureja ja astronomeja.

Mud Men -sarjassa Johnny ja Steve tapaavat Kaakkois-Englannin Folkestonessa arkeologeja, joilla on kiire kaivaa esiin muinainen roomalaishuvila. Heille selviää, miten roomalaiset pitivät paikalliset kurissa viihteen, eli valjakkokisojen avulla.

Ota hyvä asento ja innostu Rooman valtakunnan huikeasta tarinasta H2-kanavalla!

ROOMAN VALTAKUNNAN TEEMAVIIKKO:

Maanantai 19. syyskuuta 20.00
Cities of the Underworld - Barbarians' Lair

Tiistai 20. syyskuuta 20.00
Ancient Impossible - Roman Empire

Keskiviikko 21. syyskuuta 20.00
Ancient Impossible - Biggest Builds

Torstai 22. syyskuuta 20.00
The Universe: AMS - Roman Engineering

Perjantai 23. syyskuuta 20.00
Mud Men - Folkestone

A+E Networks UK on televisioyhtiö, joka omistaa laadukkaita ja uraauurtavia fakta- ja viihdekanavia. Pohjoismaissa näitä kanavia ovat The HISTORY Channel, The HISTORY Channel HD, HISTORY2 ja HISTORY2 HD. Kanavilla ohjelmaa lähetetään ympäri vuorokauden ja kaikki ohjelmat on tekstitetty paikallisilla kielillä. Yhtiö on yhdysvaltalaisen A+E Networksin ja brittiläisen Sky:n yhteisprojekti, jolla on kanavia lähes 100 maassa halki Iso-Britannian, Pohjoismaiden, Benelux-maiden, Keski- ja Itä-Euroopan, Afrikan ja Lähi-Idän.