Kuva: Jukka Värri, Traffic Management Finland Oy

​Keilaniemen tunnelista nollavirheluovutus

Toukokuussa Espoon Keilaniemeen valmistui lähes puolen kilometrin mittainen liikennetunneli, jonka sähköurakoinnista Are vastasi. Haastavista lähtökohdista huolimatta tunneli luovutettiin asiakkaalle ajoissa ja virheettömänä.

SRV Infra valitsi kilpailutuksen ja asiantuntijamäärityksen kautta Aren sähköurakkakumppanikseen Keilaniemen tunneliprojektiin helmikuussa 2018. Are sai hoidettavakseen tunnelin sähköistyksen lukuun ottamatta sähkön pääjakelua, tunnelin valaisintoimituksia ja liikenteenhallintajärjestelmää.

– Projekti oli haastava monestakin syystä. Erityisen kovat laatukriteerit yhdistettynä vaativaan maanalaiseen ympäristöön pitivät huolen siitä, että rima pysyi todella korkealla alusta asti. Etenkin kevättalvella 2018 olosuhteet olivat haastavat, kun jäätävä merituuli puhalsi läpi tunnelien, kertoo Aren yksikönpäällikkö Ville Vilska.

Avainasemassa monipuolinen projektinhallinta

Are huolehti tunnelin sähkötiloista, sähkönjakelusta sekä yleis- ja turvavalaistuksesta. Lisäksi kokonaisuuteen kuuluivat muun muassa LVI-laitteiden sähköistys sekä kaasusammutus-, äänievakuointi-, paloilmoitin- ja yleiskaapelointijärjestelmät. Hankkeen toteuttava yksikkö oli toimitilarakentamisen sähköyksikkö Vantaalla.

– Näin suuressa projektissa erityisen tärkeää on aktiivinen aikataulun seuranta sekä muiden tekijöiden ja teknisten rajapintojen huomioiminen. Myös lisä- ja muutosprosessien hallinta niin talouden kuin toteutuksenkin näkökulmasta on ehto projektin onnistumiselle, näkee SRV Infran PJU- järjestelmien hankinnoista, toteutuksesta ja vastaanotosta vastannut Jarmo Leskinen.

Leskisen mielestä Aren toiminta sekä yhteispeli eri osapuolten välillä olivat avainasemassa projektin onnistumisessa.

– Niin projektin johdossa kuin työmaallakin tiedonvaihto sujui moitteettomasti. Asiat hoidettiin oikeaan aikaan ja ennakoidusti. Aren puolelta myös resursointi oli tehokasta ja hankinnat oikea-aikaisia.

Kuva: Keilaniemen tunneli avattiin 4. kesäkuuta.liikennekäyttöön

Harvinainen tilanne

Kohteen vaativuutta lisäsi se, että tunnelin sähköjärjestelmät muistuttavat ominaisuuksiltaan teollisuusympäristöjen järjestelmiä. Are, SRV Infran sekä käyttäjän edustajat testasivat niiden toimintaa useita viikkoja kestäneissä järjestelmätodennuksissa sekä yhteiskoekäytöissä, joissa pieninkin laatuvirhe tai toiminnallinen virhe olisi ollut esteenä liikennekäyttöön avaamiselle. Kohde luovutettiin toukokuussa nollavirheluovutuksena: kaikki valvojien ja viranomaisten kierroksillaan havaitsemat virheet ja puutteet oli korjattu tunnelin luovutukseen mennessä.

– Tämä on hyvin harvinainen tilanne. Rakennusalalla on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että urakka on luovutettaessa virheellinen, mikä johtuu tiukoista aikatauluista ja puutteista suunnitelmissa. Siihen peilaten projekti onnistui todella hyvin, Vilska sanoo.

Liikennekäyttöön Keilaniemen tunneli avattiin 4. kesäkuuta. Arella on jatkossakin merkittävä rooli tunnelin toiminnassa, teknisten järjestelmien käytettävyyden ja kunnossapidon osalta.

– Tunnelin liikenne ei saa katketa koskaan suunnittelematta. Keräsimme kaiken luovutus- ja huoltomateriaalin kohdetta varten perustettuun tietoportaaliin. Dokumentaation tarkkuus onkin tässä projektissa normaalia suurempi. Kohde on myös liitetty Aren sähköpäivystykseen, ja kriittisimpiä varaosia on toimitettu paikan päälle, Vilska valottaa.

Aiempia vastaavia Aren urakoimia hankkeita ovat muun muassa Tampereen rantatunneli ja Länsimetron ykkösvaihe, ratalinja.

Hankkeeseen liittyvät lisätiedot:
SRV, projektipäällikkö Olli Sihvola, olli.sihvola@srv.fi