Ethaniel Piefeder (vas.) ja Yunus-Emre Yenilmez (oik.) ovat arelaisten opissa Västinkartanon työmaalla yhteensä neljä viikkoa. - Molemmat ovat todella ahkeria ja innokkaita oppimaan, kehuu harjoittelijoiden työpaikkaohjaaja Turo Miilumäki (keskellä).

Kulttuurien kohtaamisia Seinäjoella

Aren Seinäjoen yksikössä on marraskuun ajan ollut tavallista kansainvälisempi ilmapiiri, kun ranskalaiset sähköalan työharjoittelijat Ethaniel Piefeder ja Yunus-Emre Yenilmez ovat työskennelleet arelaisten rinnalla Västinkartanon palvelukeskuksen työmaalla Ylistarossa.

- Meillä oli aikaisemmin keväällä espanjalainen sähköalan opiskelija harjoittelussa. Harjoittelujakso sujui tosi hyvin, ja siksi halusimme tarjota mahdollisuuksia muillekin harjoittelijoille, kertoo Aren Seinäjoen toimipisteen aluejohtaja Jani Rintala.

Arella on parhaillaan käynnissä Seinäjoen Ylistarossa sijaitsevan Västinkartanon palvelukeskuksen sähkösaneeraus. Työ on haastava, sillä palvelukeskuksen ikäihmiset asuvat rakennuksessa koko saneerauksen ajan ja siirtyvät aina sen mukaan, missä töitä tehdään milloinkin. Saneeraustyöt alkoivat vuonna 2017 ja jatkuvat vuoteen 2019 saakka.

- Yunus ja Ethaniel ovat olleet mukana työmaalla tekemässä sähkötöitä yhdessä työntekijöidemme kanssa. Monikulttuurisuus lisääntyy koko ajan, ja koen tärkeäksi, että opimme tekemään töitä eri maista tulevien ihmisten kanssa kieli- ja kulttuurieroista huolimatta, Jani toteaa.

Seinäjoen Ylistarossa sijaitseva Västinkartanon palvelukeskus on Arelle haastava työmaa, sillä asukkaita ei pystytä siirtämään saneerauksen vuoksi toiseen rakennukseen. - Teknisen osaamisen lisäksi työmaa vaatii myös työvaiheiden huolellista suunnittelua ja viestintää palvelukeskuksen henkilökunnan kanssa, Turo Miilumäki kertoo.

Tavoitteena parempi kielitaito

Yunus ja Ethaniel tulivat Arelle Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedun järjestämän Erasmus-opiskelijavaihto-ohjelman kautta. Molemmat ovat kolmannen vuoden sähköasentajaopiskelijoita.

- Halusimme työharjoitteluun ulkomaille, jotta voisimme parantaa kielitaitoamme. Olemme olleet Suomessa nyt pari viikkoa ja kielitaitomme on parantunut jo nyt, Yunus ja Ethaniel kertovat.

Harjoittelijoiden työpaikkaohjaajana toimiva Aren sähköasentaja Turo Miilumäki kertoo myös omansa ja muiden suomalaisten kielitaidon parantuneen, kun harjoittelijoiden kanssa tulee puhuttua jatkuvasti englantia. Sanojen ollessa hieman hakusessa turvaudutaan myös eleisiin tai näyttämiseen.

- Yksi työntekijämme laulaa bändissä englanniksi, ja hän kertoi, että kielitaidon harjoittaminen töissä auttaa myös laulamisessa.

Harjoittelun aikana on Turo ja arelaiset ovat havainneet eroja myös suomalaisessa ja ranskalaisessa ammatillisessa koulutuksessa.

- Vaikka sähkötöiden tekeminen on tavallaan samanlaista joka maassa, myös eroja löytyy. Suomalainen sähköalan koulutus on hieman ranskalaista vaativampaa, ja harjoittelijat tarvitsevatkin vähän enemmän ohjausta kuin suomalaiset kolmannen vuoden opiskelijat. Oppimassa he täällä toki ovatkin, joten tietysti opastus kuuluu asiaan, Turo pohtii.

Opastus vaatii erityistä panostusta arelaisilta, sillä harjoittelijoita ei voi jättää yksin työmaalle kielimuurin aiheuttamien mahdollisten väärinymmärrysten vuoksi.

- Meillä on onneksi täällä omistautunutta porukkaa, jonka apuun voi aina luottaa.

Ethaniel Piefeder on saanut treenata pistorasioiden kytkentää.

Croissantteja ja saunomista

Ethanielin ja Yunuksen neljän viikon mittainen työharjoittelu on molempien mielestä sopivan mittainen. Västinkartanon työmaa on tarjonnut hyvät puitteet harjoittelulle, sillä tekemistä on monipuolisesti.

- Olemme tehneet kaapelikourujen asennusta, kaapelin vetoa, pistorasioiden kytkentää sekä ATK-liittymiä arelaisten opastuksella. Ranskassa työtä tehdään nopeammalla tahdilla, mutta Suomessa ollaan tosi tarkkoja ja tehdään työt huolellisesti, harjoittelijat kertovat.

Työmaan lisäksi Seinäjoki on ehtinyt tulla jo hieman tutuksi Ethanielille ja Yunukselle.

- Tämä on mukava paikka, etenkin kirjasto on tosi hyvä. Käymme siellä käyttämässä tietokonetta. Suomi on ylipäätään tosi kaunis maa ja tykkäämme suomalaisista. Suomessa ihmiset ovat kohteliaampia kuin Ranskassa. Ainoastaan marraskuun sää ei ole kauhean kiva, varsinkin kun pimeä tulee niin aikaisin, pojat toteavat.

Molemmat olisivat valmiita tulemaan Suomeen uudestaankin, etenkin pääkaupunki Helsinki kiinnostaisi heitä.

- Arelaiset ovat olleet mukavia ja olemme Suomessa ollessamme oppineet paljon. Vapaa-ajan aktiviteeteista saunominen on ollut erityisen mukavaa, Yunus ja Ethaniel kehuvat.

Turon mukaan kulttuurierot ovat näkyneet myös lounastauolla.

- Kahvia pojat eivät juo, ja lounaaksi he syövät paljon Lidlistä ostettuja croissantteja, hän kertoo nauraen.

Yunus-Emre Yenilmez on viihtynyt Seinäjoella Aren opissa.