Maistiaisia viestintäharjoittelun viimeisistä hetkistä Arla Ingmanilla

Maistiaisia viestintäharjoittelun viimeisistä hetkistä Arla Ingmanilla

Hups, edellisestä blogitekstistäni vierähtikin vahingossa luvattoman pitkä aika. Viimeiselle työkuukaudelle jäi kuitenkin yllättävän paljon kaikkea pientä kivaa kirjoitettavaa, joten nyt kävi näin.

Viimeisen kuukauden aikana olen pakertanut muun muassa henkilöstön esittelyitä internetsivuillemme sekä uutuustuotteiden esittelyitä tuottajien kirjeeseen ja Meidän Maito -lehteen. HR-vastaavan Maijan ansiosta pääsin myös esimerkiksi kirjoittamaan pari nimitysuutista, päivittämään uratarinaa ARENA messujen esitettä varten sekä kirjoittamaan uutisen liittyen Arla Leadership Program -koulutukseen.

Keksinpä vielä tehdä yhden tuottaja-artikkelinkin esimiehelleni varastoon, etteivät jutut lopu ihan heti kesken. Ja vielä olisi muutama teksti työn alla näin viimeisellä viikolla.

Vaikka kirjoittamista olikin reippaanlaisesti, tapahtui täällä muutakin. Yhtenä maanantaina paimensin Ylen Närbild-ohjelman toimittajaa ja kuvaajaa ympäri Sipoon meijeriä, kun he kuvasivat maidon matkaa tilalta kuluttajalle. Vaikka Sipoon meijeri vain vilahtaa aina välillä ohjelmassa, koko päivä meni pyöriessä prosessissa, pakkaamossa, labrassa, varastossa ja odottaessa maidonvastaanotossa maitoautoa.

Nyt viimeisellä viikolla pääsin viimein maistamaan myös syksyn uutuustuotteitamme, kuten kuvasta näkyy. Ihana Rahkaisa -jogurtit ja muut uutuudet ovat houkuttaneet minua siitä asti, kun kirjoitin niistä inspiroivia tuote-esittelyitä – ja olihan ne yhtä hyviä kuin kuvittelin.

Takataskussa paljon oppimiskokemuksia
Kun aloin suunnittelemaan tämän viimeisen blogimerkinnän kirjoittamista, aloin pohtimaan mitä olen oppinut näiden melkein neljän kuukauden aikana. Ainakin kirjoittamista on tullut harjoiteltua reippaanlaisesti – myös tilanteissa, joissa inspis on ollut hukassa ja määräajat ovat paukkuneet.

Olen myös oppinut muun muassa haastattelemaan ihmisiä, kysymään oikeita ja vaikeita kysymyksiä, kirjoittamaan kelvollisia twiittejä, vastaamaan toimittajille sanomatta oikeastaan mitään, luomaan viestinnän prosessikuvauksia sekä karsimaan ja puristamaan ylipitkiä tekstejäni määrättyihin merkkimääriin. Viime aikoina olen saanut aikaan myös ihan sopivanpituisia tekstejä, joita ei ole tarvinnut lyhentää!

Siinä sivussa olen oppinut yhtä sun toista pientä meijerituotteiden valmistuksesta, lypsyrobotin ja takalypsyaseman eroista sekä maidontuottajan vuorokausirytmistä, ihan vain esimerkiksi.

Kaikin puolin pidän siis harjoitteluani onnistuneena, vaikka ihan kaikkia projekteja ei ehditty kesälomien takia aloittamaan. Opin kuitenkin rutkasti viestinnästä käytännössä, joka yliopisto-opiskeluista usein puuttuu. Suosittelenkin Arla Ingmania lämpimästi työpaikkana.

Nähdään ARENA-messuilla!
Tältä erää bloggailut sekä ihana viestinnän harjoittelun kesä ovat siis ohi ja opiskelut kutsuvat. Syksyllä alkaa myös graduaiheen etsintä, joten kuka tietää vaikka omasta graduprojektistakin saisi blogintynkää aikaiseksi.

Marraskuussa Arla Ingman on Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ja Hankenin järjestämillä ARENA-messuilla Helsingissä ja minäkin olen meidän ständillä vastaamassa kysymyksiin. Nähdään siis ARENA-messuilla!