Tekemisen meininkiä Arla Ingmanin viestinnässä

Blogikirjoitus -

Tekemisen meininkiä Arla Ingmanin viestinnässä

Kun kerron ihmisille olevani kesätöissä Arla Ingmanilla, he kysyvät seuraavaksi mitä käytännössä teen. Ensimmäisinä viikkoina olen jo huomannut, että monipuolista tehtävää löytyy. Ja sehän passaa minulle, koska kokemustahan minä tarvitsen.

Viestinnän opiskelijat saattavat vielä kysyä tarkemmin olenko sisäisen vai ulkoisen viestinnän puolella. Vastaus kuuluu, että olen molemmilla puolilla, joka ei ehkä suuremmassa yrityksessä olisi
mahdollista.

Toimittajien grillausta ja lehmien valokuvausta

Toiseen viikkooni Arla Ingmanilla mahtui toimittajia, lehmiä ja sanojen pyörittelyä. Tiistaina pääsin esimieheni ja muutaman muun arlalaisen kanssa mediavalmennukseen. Alun perin minun oli
tarkoitus tarkkailla muiden suorituksia, mutta päädyin itsekin ”grillattavaksi”.

Ensin vastasin yksin toimittajan kysymyksiin, jotka olivat aiheeltaan positiivisia. Haastattelu videoitiin ja palautteen sai onneksi heti. Kamalinta oli kuunnella omaa ääntään videolta ja vaikeinta oli pitää katse toimittajassa.

Myöhemmin alkoikin kuvitteellinen kriisitilanne ja pääsin istumaan tiedotustilaisuuteen. Oma pää laukkasi tyhjää toimittajien pommituksessa, mutta onneksi työkavereilla oli faktat hallussa. Kahteen
kysymykseen sain puserrettua jonkinlaiset vastaukset. Palautteen mukaan pokka kuitenkin piti, joten ihan positiivinen fiilis jäi.

Kuin tilauksesta, joitakin faktoja kerrattiin keskiviikkona. Kesätyöntekijöiden yhteisessä perehdytystilaisuudessa nimittäin painotettiin Arlan tavoitteita, arvoja ja kesätyöntekijöiden isoa merkitystä Arla Ingmanille. Lähempänä Luontoa ja muut konseptit jäivät mieleen, koska kirjoitin
tilaisuudesta uutisen intraan.

Torstaina osallistuin Lehmät laitumelle – tapahtumaan Arla Ingmanin tuottajan, Maria Rustaniuksen luona. Tapahtumaan oli kutsuttu paikallisesta koulusta 5.- ja 6.-luokkalaisia, joille Maria kertoi muun muassa lehmien hoidosta ja ruokavaliosta. Tapahtuman ja lehmien sielunmaiseman valokuvaus oli minun vastuullani.

Pääsin harjoittamaan tapahtumassa toisen kotimaisen kielitaitoanikin. Kuullunymmärtäminen sujui melko hyvin, mutta pitäisi vaan uskaltaa avata se suukin.

Kirjoitusta ja suunnittelua

Lähes jokaisena päivänä olen päässyt myös kirjoittamaan, josta nautin erityisesti. Ja tekstit ovat erilaisia: mukaan kuuluu esimerkiksi uutisia, blogimerkintöjä ja twiittejä. Valmiiden tekstien muokkaus ja lyhennys kuuluvat myös arjen askareisiini.

Ensimmäisinä viikkoina olen myös aikatauluttanut ja suunnitellut kesän projekteja liittyen muun muassa henkilöstön haastatteluihin, Internet-sivuihin sekä tuottaja-artikkeleihin. Harmaita
aivosoluja on siis joutunut vaivaamaan oikein kunnolla ja hyvä niin.

Sonja Ihainen tutkii viestinnän maailmaa Arla Ingmanilla kesän 2013 ajan ja jakaa kokemuksiaan blogin kautta. Sonja opiskelee International Business Communication -maisteriohjelmassa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa.