Kesätyöntekijät pitävät Arla Ingmanin pyörät pyörimässä

Kesätyöntekijät pitävät Arla Ingmanin pyörät pyörimässä

Arla Ingmanilla hallinnon osaston alle kuuluu monenlaisia tehtäviä ja toimialueita. Kirjanpito huolehtii muun muassa tilinpäätösten laatimisesta sekä tositteiden tekemisestä ja tallentamisesta ajallaan järjestelmään, IT auttaa tietokoneiden oikutellessa ja info toimii käyntikorttinamme. Hallintoon kuuluu vielä lisäksi HR ja terveydenhuolto. Monipuolinen hallinto tarjoaa siis erilaisia kokemuksia myös kesätyöntekijöille.

Tomas Weckström (kuvassa) työskentelee kesän ajan kirjanpidon puolella. Hän on jo toista kesää tutustumassa kirjanpidon maailmaan Arla Ingmanilla. Tomaksen tehtävät vaihtelevat laajasti kuukauden vaihteen muistioiden ja jaksotusten teosta myyntilaskujen syöttöön ja maksumuistutusten valmisteluun. ”Kaikki kirjanpidon tehtävät miellyttävät, koska saan oman alan kokemusta”, laskentatoimea opiskeleva Tomas toteaa.

Myös Eva Hopiaa (kuvassa) miellyttävät kaikki infon tehtävät: ”On mukava nähdä ihmisiä, oppii
tuntemaan mitä kukin tekee.” Eva aloitti Arla Ingmanin infossa toukokuussa. Vieraiden vastaanottamisen ja puheluiden yhdistämisen lisäksi Evan tehtäviin kuuluu muun muassa postitus, kulkukorttien teko sekä lomakevaraston hoito.

Sopivasti vastuuta

Eva kertoo olevansa tyytyväinen perehdytykseensä. ”Esimieheni Leilan kanssa käytiin ensin yleiset Arla Ingmanin asiat läpi ja sitten vakituiset työntekijät neuvoivat kuinka työtehtävät tehdään.” Evaa ei infon vastuu pelota: ”Vakituiset työntekijät Nonne ja Pia neuvovat hyvin. Olin myös viime kesänä aulatehtävissä, joten osa tehtävistä oli tuttuja etukäteen.”

Tomaskin on tyytyväinen vastuun määrään: ”Ihan hyvin saa vastuuta, mutta voi mennä aina muilta kysymään, jos jokin asia askarruttaa.” Tomas kuvailee, että Arla Ingmanin kesätyö eroaa täydellisesti aikaisemmista kokemuksista. ”Tässä pitää olla hereillä ja ajatella mitä tekee. Parasta onkin, että kirjanpidon tehtävät muuttuvat kuitenkin vähän koko ajan”, Tomas kertoo. Hän arvostaa erityisesti sitä, että pääsee tekemään laajasti töitä, eikä vastuu rajoitu tiettyihin tehtäviin.

Sekä Tomas ja Eva kuvailevat, että Arla Ingmanilla on hyvä ilmapiiri ja henki. ”Kaikki moikkaa kaikkia. Ihmiset ovat kiinnostuneita toisistaan”, Eva huomioi. Evaa miellyttää myös mahdollisuus nähdä elintarvikeyrityksen toimintaa, koska hän opiskelee elintarvike-ekonomiaa.

Tarpeelliset kesätyöntekijät

Hallintopäällikkö Leila Slotte-Palmulan mukaan infossa tarvitaan kaksi henkilöä kesälläkin. ”Info toimii Arla Ingmanin käyntikorttina vieraille, mutta samalla tehtäviin kuuluu paljon muutakin, joka ei näy päälle päin”.

Info vaikuttaa myös turvallisuuteen. ”Kaikki tapaavat infon työntekijät aulassa, he näkevät keitä tänne tulee”, Leila kuvailee. ”Lisäksi infosta neuvotaan kysyjät oikeaan osoitteeseen, joten kesätyöntekijän on oltava helposti lähestyttävä ja palvelualtis”, Leila muistuttaa.

Myös kirjanpitopäällikkö Maarit Iikkola painottaa kesätyöntekijöiden tarpeellisuutta kirjanpidon
päivittäisten toimintojen kannalta. ”Kuun alun raportoinnit eivät odota. Ilman kesätyöntekijöitä olisi raskasta, kun pitäisi omien töiden lisäksi paikata muiden tehtäviä. Myös lomien suunnittelu hankaloituisi”, Maarit kertoo.

Maaritin mukaan hyvä kesätyöntekijä on innokas oppimaan uutta ja noudattaa ohjeita, sillä lainsäädäntö on otettava huomioon kaikissa kirjanpidon tehtävissä.