«Jos syysi on tarpeeksi vahva, voit saavuttaa mitä vain» Michael Strachowitz - on valmentanut satojatuhansia muita menestymään.

Michael Strachowitz, Network Marketing Coach tiesi pienestä pitäen haluavansa ryhtyä yrittäjäksi. Hän tuli alalle vuonna 1977 ja raivasi tiensä huipulle jo viidessä vuodessa. Sen jälkeen hän on valmentanut satojatuhansia muita menestymään.

Olet toiminut verkostomarkkinoinnissa 41 vuotta. Mikä alassa vetoaa sinuun niin paljon?

Rakastan verkostomarkkinointia, koska se on liiketoimintamahdollisuuksista demokraattisin. Aikaisemmalla taustalla ei ole mitään merkitystä, eikä kukaan välitä iästäsi tai koulutuksestasi. Aloittamiseen ei myöskään vaadita tutkintoja tai pääomaa. Alat vain tehdä töitä ja luot oman menestyksesi. Verkostomarkkinointi on paras tietämäni alusta, jonka avulla meissä kaikissa piilevä potentiaali voi päästä esiin ja kukoistaa.

Mitkä ovat suurimmat edut?

Verkostomarkkinointi on yksinkertaisin työ, jonka tiedän. Tehtäviä on vain kolme: etsi asiakkaita ja pidä heistä huolta, rakenna ja pidä yllä tiimiä sekä valmenna tiimin jäseniä tekemään samoin. Siinä kaikki. Toistamalla tätä järjestelmällisesti pari vuotta kuka tahansa voi päästä huipulle. Kaikki voivat myös tehdä omat valintansa: yksi haluaa ansaita vähän lisätuloja, toinen elättää tällä itsensä ja kolmas rikastua.Suurin palkinto on kuitenkin henkilökohtainen kehittyminen. Menestys ja raha ovat vain peilikuva siitä, mitä sisällä tapahtuu, ja tulot kasvavat sitä myötä, kun kehityt ihmisenä.

Entä jos vertaat verkostomarkkinointia muihin töihin?

Meidän alallamme ei ole kilpailijoita vaan kollegoita. Tämä on suuri ero verrattuna perinteisiin palkkatöihin, joissa ihmiset usein kilpailevat keskenään. Ja perinteisen yrityksen perustaminen vaatii paljon aloituspääomaa. Siihen liittyy riskejä. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin se, että verkostomarkkinoinnissa et ole yksin. Koko organisaatio on kiinnostunut kehittymisestäsi. Yhdessä työskentely kohti merkityksellisiä tavoitteita synnyttää tiiviitä suhteita. Nämä ystävyyssuhteet ovat vielä yksi lisäpalkinto.

Mitä tarkoitat, kun puhut ”merkityksellisistä tavoitteista”?

Kuten sanottua, tämä liiketoiminta ei ole monimutkaista. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi helppoa. Matkalla huipulle tulee takaiskuja, tapaamme oikukkaita ihmisiä, petymme ihmisiin ja tilanteisiin ja joudumme kohtaamaan vastoinkäymisiä. Jotta pystymme jatkamaan kaikesta tästä huolimatta, meillä pitää olla vahva syy, merkityksellinen tavoite, ja meidän pitää olla vakuuttuneita siitä, että ponnistuksiemme avulla monen muun ihmisen elämä muuttuu paremmaksi. Kun syy on ongelmia vahvempi, voimme tähdätä tähtiin ja saavuttaa mitä tahansa. Joten vastaa oheisiin kysymyksiin ja löydä oma tavoitteesi. Lue vastauksesi vähintään kolme kertaa päivässä – ääneen. Käy koeajolla unelma-autollasi, käy asuntoesittelyissä ja lue menestyneiden ihmisten elämäkertoja. Se on inspiroivaa!

Miten itse päädyit alalle?

Opiskelin oikeustiedettä Augsburgin yliopistossa, kun vanhempani pyysivät minua auttamaan yrityksessään. Heillä oli kangaskauppa, mutta toiminta ei kannattanut ja lopulta yritys piti lakkauttaa. Etsin uutta liiketoimintamahdollisuutta ja olin perustanut markkinointitoimiston, kun ystäväni kutsui minut erään verkostomarkkinointiyrityksen liiketoimintaesittelyyn vuonna 1977. Olen valmentanut ja kouluttanut alalla toimivia ihmisiä 25 vuoden ajan.

Olen ollut alalla 41 vuotta, enkä ole koskaan nähnyt kenenkään epäonnistuvan. Olen kuitenkin nähnyt tuhansien luovuttavan liian nopeasti. Joten aseta tavoitteesi, laadi suunnitelma, aloita työskentely, äläkä koskaan luovuta!

Toinen neuvoni on se, että älä yritä muuttaa ihmisiä: on ajanhaaskausta yrittää tehdä laiskiaisesta kilpahevosta. Opettele päästämään irti ihmisistä, koska pystyt muuttamaan vain itseäsi.

Miten pitää ajatella, jotta löytää uusia asiakkaita?

Älä puhu tuotteista. Puhu sen sijaan tuloksista ja hyödyistä. Asiakas ei osta tavaroita – hän ostaa hyvinvointia, kauneutta ja positiivisia tunteita.

…ja uusia tiiminjäseniä?

Kysy potentiaalisilta tiiminjäseniltä, mitkä ovat heidän haasteensa ja unelmansa, ja kerro sen jälkeen, että sinulla on heille ratkaisu. Ihmiset haluavat tietää, miten sinä ja konseptisi voitte auttaa unelmien toteutumisessa. Liiketoimintamalli, upea yritys ja tuotteet eivät ole syy oman liiketoiminnan perustamiseen, ne ovat todiste siitä, että se toteutuu.

Aseta merkityksellisiä tavoitteita

Kirjoita vastaukset seuraaviin kysymyksiin ja löydä omat tavoitteesi:

+ Mitä tärkeää elämästäni puuttuu?

+ Jos olisin taloudellisesti riippumaton, mitä tekisin?

+ Miltä elämäni pitäisi näyttää, jotta voisin sanoa olevani tyytyväinen tai suorastaan onnellinen?

+ Mitä Forever-liiketoimintani voisi antaa perheelleni, kotikaupungilleni ja maailmalle?

Pidä motivaatiota yllä lukemalla tavoitteet ääneen monta kertaa päivässä!

Teksti: Linda Betsgren Kuvat: Lisa Henne

• Yritystoimi

Forever on Skandinavian suurin Aloe veraan perustuvien terveys- ja ihonhoitotuotteiden suoramyyntiyritys. Toimimme lähes 160 maassa kaikissa maanosissa ja olemme maailman suurin Aloe vera -tuotteiden viljelijä, valmistaja ja jakelija. Kaikki tuotteemme perustuvat stabiloituun Aloe veraan. Pystymme takaamaan parhaan mahdollisen laadun, koska valvomme koko tuotantoprosessia aina taimesta valmiiksi tuotteeksi asti. Ihmiset haluavat ottaa vastuuta omasta terveydestään, ja yhä useammat ovat kiinnostuneita terveellisemmistä vaihtoehdoista.