Liikevaihto pysyi ennallaan, asiakastyytyväisyys ennätyslukemissa

Gigantti teki tilikaudella 1.5.2018–30.4.2019 563 miljoonan euronliikevaihdon. Liikevaihto pysyi samana edellisestä tilikaudesta. Eniten kasvoi nettikauppa, jonka myynti kasvoi yli 14 prosenttia edelliseen tilikauteen verrattuna. Gigantti.fi:ssä kävijämäärä kasvoi yli 11 prosenttia edellisvuodesta.

- Kesä 2018 oli haastava koko kaupan alalle. Kesän jälkeen myynti piristyi ja lähti kasvuun, muttei riittänyt paikkaamaan hiljaista kesää, Gigantin toimitusjohtaja Trygve Hillesland sanoo.

Osittain haastavasta tilikaudesta huolimatta onnistumisia tehtiin monilla osa-alueilla. Myynti kasvoi muun muassa pienissä kodinkoneissa, gaming- ja Smart Home -tuoteryhmissä sekä keittiöissä.

- Keittiöissä oli vahvaa kasvua erityisesti jälkimmäisellä vuosipuoliskolla, jolloin keittiömyynti kasvoi 47 prosenttia, Hillesland kertoo.

Myös Gigantin B2B-myynti kasvoi tilikauden aikana.

- Tilikaudella 18/19 erityisesti puhelinten ja AV-ratkaisuiden myynti kasvoi yritysmyynnin puolella. Olemme saaneet asiakkaiksemme valtakunnallisia, suuria toimijoita ympäri Suomen ja voittaneet julkisia kilpailutuksia. Lisäksi tilikauden aikana uudistetussa, B2B-asiakkaita palvelevassa nettikaupassamme uusien asiakkaiden määrä kasvoi yli kahdeksankertaiseksi edelliseen tilikauteen verrattuna, Hillesland sanoo.

Yksittäisistä myyntipäivistä vuoden merkittävin oli marraskuun Black Friday, jolloin suomalaiset ostivat Gigantista ennätyksellisellä 24,5 miljoonalla eurolla yhden vuorokauden aikana. Black Fridayn myydyimpiä tuotteita olivat muun muassa 55- ja 65-tuumaiset televisiot, puhelimet, kuulokkeet, pyykinpesukoneet, pelikonsolit ja pelit sekä sähköhammasharjat.

- Black Friday on vakiinnuttanut paikkansa yhtenä vuoden tärkeimpänä kauppapäivänä. Olen iloinen, että olemme jo vuodesta 2015 onnistuneet luomaan asiakkaitamme kiinnostavan tarjoustuotevalikoiman ja Black Fridaysta on muodostunut jättimäinen alennuspäivä, Hillesland sanoo.

Gigantissa asiakastyytyväisyys on Pohjoismaiden huippua.

- Olen iloinen, että olemme onnistuneet asiakaspalvelussa erityisen hyvin. Teimme tilikaudella 2018/2019 asiakastyytyväisyysmittauksissa uuden ennätyksen. Tyytyväisten asiakkaiden vuoden keskiarvo nousi lähes 92 prosenttiin, eli valtaosa asiakkaistamme antoi asiakaspalvelustamme hyvän tai erinomaisen arvosanan, Hillesland kertoo.

Tilikaudella 2018/2019 Gigantti avasi kaksi täysin uutta myymälää: Gigantti Phonehouse avasi syyskuussa ovensa Kauppakeskus Rediin Helsingissä ja Tornioon saatiin uusi, kauppiasvetoinen Gigantti. Yksi myymälä uudistettiin: Tammisaaren täysin remontoitu Gigantti avasi ovensa huhtikuussa.

Gigantilla on Suomessa 41 myymälää ja 1160 työntekijää. Gigantti on toimialansa markkinajohtaja noin 30 prosentin markkinaosuudella.

Nettikaupassa ennätysmyynti – lähes joka toinen nettiostos noudetaan kivijalkamyymälästä

Gigantin nettikaupan myynti kasvoi yli 14 prosenttia edelliseen tilikauteen verrattuna. Gigantti.fi:ssä kävijämäärä kasvoi yli 11 prosenttia edellisvuodesta: tilikauden aikana verkkokaupassa oli yli 49 miljoonaa verkkovierailua.

- Asiakkaamme hyödyntävät nettiostoksissaankin laajaa myymäläverkostoamme, sillä liki puolet nettikaupan tilauksista tehtiin Varaa ja nouda -palvelumme kautta, eli netissä tehdyt tilaukset noudettiin lähimmästä kivijalkamyymälästä.

Gigantti investoi myymälöiden uudistamiseen ja henkilöstön osaamiseen

Parhaillaan kuluva, 1.5.2019 alkanut tilikausi on alkanut vilkkaasti.

- Touko- ja kesäkuussa myynti on kasvanut yli 8 prosenttia, Hillesland summaa alkanutta tilikautta.

Esimerkiksi kodin viilennyslaitteet ovat käyneet hyvin kaupaksi.

- Tänä keväänä esimerkiksi ilmalämpöpumppujen, tuulettimien ja ilmastointilaitteiden myynti on ollut tuhansia prosentteja viime vuotta edellä. Suomalaiset lähtivät hankkimaan kodin viilennyslaitteita jo heti huhtikuussa ensimmäisten lämpimien päivien jälkeen, Hillesland kertoo.

Gigantilla on parhaillaan käynnissä lukuisia investointihankkeita, joilla kauppaketju kehittää toimintaansa. Kuluvalla tilikaudella Gigantti tulee uudistamaan useita suurista myymälöistään. Syksyn aikana esimerkiksi Forumin Gigantti Helsingin keskustassa remontoidaan uuden myymäläkonseptin mukaiseksi.

- Panostamme vahvasti myös henkilöstömme kouluttamiseen, sillä teknologia kehittyy vauhdilla ja me haluamme tarjota suomalaisille tukea arjen digipulmien kanssa. Käytämme konsernitasolla vuosittain noin 5-6 miljoonaa euroa henkilöstömme kouluttamiseen. Tästä esimerkkinä Campus-koulutusmessumme touko-kesäkuun vaihteessa, Hillesland kertoo.

Elkjøp Nordicilta vahva ennätystulos

Gigantin omistava pohjoismainen Elkjøp Nordic -konserni teki huhtikuussa päättyneellä tilikaudella jälleen ennätystuloksen. Konsernin liikevaihto kasvoi 38,3 miljardiin Norjan kruunuun. Operatiivinen tulos kasvoi yli 10 prosenttia 1115 miljoonasta Norjan kruunusta 1228 miljoonaan Norjan kruunuun.

Elkjøp Nordic -konsernin omistavan, brittiläisen Dixons Carphonen tulostiedote on luettavissa täällä.

• tulos

Gigantilla on Suomessa 41 myymälää. Yrityksemme palveluksessa työskentelee 1200 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa. Liikevaihtomme on 563 miljoonaa euroa.