Onko grillisi valmis kauden alkuun? Tarkista kaasuletku ja puhdista grilli

Kaasugrilli on yksi Suomen suosituimmista grilleistä. Grillien kuluneet kaasuletkut ja huono puhdistus voivat johtaa pahimmassa tapauksessa jopa tulipaloon. Rasvapalojen välttämiseksi talvisäilössä ollut kaasugrilli kannattaa tarkistaa ja puhdistaa huolella ennen käyttöönottoa. Lue vinkit kaasugrillin käyttöönottoon!

Keväällä grillikauden alkaessa monet kaivavat suositut kaasugrillit ulos varastostaan.

– Nestekaasun käyttö grillauksessa on helppoa ja turvallista, mutta se edellyttää, että tarkistat kaasugrillin kunnon ennen sen käyttöönottoa ja grillikauden aloittamista. Lisäksi grilli on hyvä puhdistaa samalla pölystä ja liasta, kertoo Gigantin tuotepäällikkö Antti Pakarinen.

Kaasuletku on grillin heikoin lenkki

Pitkä ja kylmä talviaika heikentää varastoitujen grillien kuntoa. Kaasugrillin omistajien kannattaakin ennen grillikauden alkua tarkastaa kaasuletkun kunto, koska se saattaa murtua helposti.

– Kaasuletkun voi tarkistaa murtumien ja vaurioiden varalta yksinkertaisesti taivuttelemalla sitä. Jos kaasugrilli on lojunut varastossa vuosia käyttämättömänä, letkun päiväysleimasta löydät sen tuotantovuoden, joka voi antaa viitteitä letkun kunnosta, Pakarinen neuvoo.

Osa ei suojaa grilliä kesän aikana, vaan jättää sen säiden armoille suojatta.

– Kaasuletkun käyttöikä lyhenee huomattavasti, jos se on esimerkiksi suorassa auringonvalossa koko kesän.

Letku kannattaa tarkistaa mahdollisten vuotojen varalta myös aika ajoin grillikauden aikana.

– Vuotojen huomaamiseen voi käyttää apuna saippuavettä, jolloin vuotokohtaan syntyy kuplia. Jos olet epävarma, onko halkeama vakava vai ei, hanki uusi letku. Se on halpa investointi turvallisuuteen, kehottaa Pakarinen.

Huolellinen puhdistus ennen käyttöönottoa

Kaasuletkun lisäksi grilli kannattaa puhdistaa pölystä ja rasvan jäämistä ennen käyttöönottoa. Monet grillaukseen liittyvät tulipalot johtuvat siitä, ettei grilliä ole puhdistettu kunnolla.

– Grillit kannattaa puhdistaa lämmitettyinä ja säännöllisin väliajoin, koska silloin lika irtoaa helpommin. Grilli kannattaa puhdistaa sekä sisältä että ulkoa, ja apuna voi käyttää puhdistusaineita ja grilliharjaa.

Jos kaasugrilli ei kuitenkaan grillikauden alussa enää lämpene tasaisesti tai näyttää siltä, että se palaa puhki tai ei pysy kasassa, kannattaa hankkia uusi grilli. Gigantti ottaa maksutta vastaan vanhat grillit ja kierrättää ne.

Näin grillaat turvallisesti kaasugrillillä:

1. Katso päivämäärä. Ennen käyttöönottoa on tärkeää tarkistaa letkun päivämäärä. Letkujen päiväysleima ilmaisee niiden tuotantovuoden ja se antaa viitteitä letkun kunnosta.

2. Tee taivutustesti. Kaasuletkulle on tärkeintä tehdä taivutustesti, joka paljastaa mahdolliset murtumat ja kulumat: taivuta letkua eri suuntiin. Näin varmistat, ettei letkussa ole murtumia tai muita vaurioita.

3. Tarkasta vuodot saippuavedellä. Käytä vuotojen huomaamiseen saippuavettä, jossa on kaksi osaa saippua ja yksi vettä. Harjaa saippuavedellä kaasuletku, liittimet ja liitännät. Tämä jälkeen käännä kaasu päälle niin, että se kulkee letkussa. Jos letkuun ilmestyy kuplia, on se merkki vuodosta.

4. Sijoita nestekaasusäiliö oikein. Kun grilli ei ole käytössä, irrota kaasupullo grillistä. Pidä grillatessa kaasupullo grillin läheisyydessä, mutta älä esimerkiksi grillin alla. Kierrä kaasuletku varovasti kerälle säilytyksen ajaksi.

5. Puhdista grilli. Grilli kannattaa puhdistaa lämmitettynä, koska silloin lika irtoaa helpommin. Puhdistuksessa on hyvä käyttää apuna grilliharjaa ja grillin puhdistukseen tarkoitettuja puhdistusaineita. Grillin ulkopuoli kannattaa putsata kuivalla liinalla. Kaasugrillin polttimet on hyvä puhdistaa, kun grilli on viileä. Paras tapa pitää epäpuhtaudet poissa grillistä on puhdistaa se joka kerta ruoanlaiton jälkeen. Suojaa grilli ja kaasuletku suojapeitteellä, kun et käytä niitä.

• Harrastukset

Gigantti Oy on Suomen suurin kodinkoneiden ja -elektroniikan jälleenmyyjä.

Gigantilla on 38 myymälää ympäri Suomea aina Tammisaaresta Rovaniemelle. Yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 000 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa.

Tavoitteemme on tarjota asiakkaillemme edullisimmat hinnat ja asiantuntevaa palvelua kautta maan. Gigantti on osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkajätin, Dixons Carphone plc:n, omistukseen.