Onko pölynimurisi imuteho heikentynyt? Tarkista näillä vinkeillä, missä vika piilee

Jos pölynimurisi imuteho on heikentynyt, kannattaa ottaa selvää, missä vika piilee. Gigantti kokosi listan tavallisimmista syistä ja asiantuntijan neuvot pölynimurin kunnossapitoon.

Pölynimuri tarvitsee ylläpitoa ja mielellään säännöllistä puhdistustatoimiakseen kunnolla. Näillä helpoilla vinkeillä pidennät pölynimurisi käyttöikää ja pidät sen toimintakuntoisena.

Jos pölynimuriin imuteho alkaa osoittaa heikkenemisen merkkejä tai imuri pitää outoa ääntä, on korkea aika tarkistaa, missä vika piilee.

Imutehon heikkeneminen

Pölynimuri kestää käytössä pidempään, kun sitä hoidetaan huolellisesti ja suodatin vaihdetaan säännöllisesti. Vaihto on hyvä suorittaa kerran vuodessa tai tarpeen mukaan. Pölypussi tulee vaihtaa ennen kuin se on täynnä.

- Jos pölynimurin imuteho alkaa heiketä, se on yleensä merkki siitä, että suodatin on tukossa eikä ilma ei kulje kunnolla, sanoo Gigantin myyntipäällikkö Sami Viitanen.

Vaihda suodatin ja pölypussi säännöllisesti

Viitanen kertoo, että pölynimureissa on yleensä yksi tai kaksi suodatinta. Ne pitää tarkistaa aina silloin tällöin, jotta pölynimuri pysyy puhtaana. Suodattimet on suunniteltu niin, että ilma virtaa niistä läpi, mutta pöly ja allergeenit jäävät niihin kiinni. Ajan myötä suodatin siis täyttyy ja likaantuu.

Tavallisin pölynimurien suodatintyyppi on mikrosuodatin. Toinen suodatintyyppi on HEPA-suodatin, joka estää pienten hiukkasten pääsyn ulos pölynimurista ilmavirran mukana. Tämä suodatin on pölynimurin ilmanpoistoaukossa. Ennen uuden HEPA-suodattimen ostamista kannattaa tarkistaa, onko suodatin pestävää mallia. Jos suodattimen voi pestä, ei sen vaihto uuteen ole tarpeen vaan pelkkä pesu riittää.

Kun ostat uusia pölypusseja, mukana tulee myös mikrosuodatin. Mikrosuodatin on hyvä vaihtaa aina pölypussin vaihdon yhteydessä tai viimeistään siinä vaiheessa, kun pölypussipakkauksen viimeinen pussi otetaan käyttöön. Näin suodattimen vaihtamisesta tulee tapa. Kun suodatin menee tukkoon, ilma ei kulje niin kuin pitäisi ja pölynimurin moottori voi rikkoutua.

- Jos pölynimuri käynnistetään ja ilma ei kulje täysinäisen pussin läpi, moottori voi vahingoittua. Tämän vuoksi myös pölypussi pitää vaihtaa säännöllisesti, Viitanen korostaa.

Entä takuu?

Pölynimurivalmistajat tarjoavat imureille yhden tai kahden vuoden takuun. Takuu koskee siis vikoja, joita käyttäjä ei ole itse aiheuttanut. Jos pölypussi on tukossa ja pölynimuri alkaa haista palaneelta, kyseessä on itse aiheutettu vika.

- Vaikka takuusta voisi päätellä pölynimurin käyttöiäksi kaksi vuotta, monet pölynimurit kestävät paljon pidempään, Viitanen sanoo.

Mistä voi päätellä, onko kyseessä valmistusvirhe?

Jos epäilet pölynimurin vikaa valmistusvirheeksi, voit viedä pölynimurin ostopaikkaan tai lähellä olevaan myymälään huoltopalvelun tarkistettavaksi. Huoltopalvelussa pölynimuri tutkitaan tarkemmin, jotta virheen aiheuttaja ja syy saadaan selville. Jos vika osoittautuu valmistusvirheeksi ja tuote on palautettu takuuajan puitteissa, saat tilalle ominaisuuksiltaan samanlaisen pölynimurin.

Gigantin pölynimurivinkit:

• Vaihda suodatin säännöllisesti.
  • Vaihda pölypussi ennen sen täyttymistä.
  • Tamppaa matot mattopiiskalla, jotta saat enimmät pölyt pois.
  • Käytä lattian imuroimiseen lattiasuulaketta.
  • Älä temmo pölynimuria ympäriinsä ja vältä törmäilyä seiniin ja huonekaluihin.
  • Älä kisko pölynimuria letkusta tai johdosta. Käytä lähintä pistorasiaa ja vaihda pistorasiaa sitä mukaa kuin etenet.
  • Hyödynnä pölynimurisi eri asetuksia ja säädä teho ja suulake sopivaksi kovalle lattialle, matoille ja huonekaluille.

• siivoaminen
  • vinkit

Gigantilla on Suomessa 41 myymälää. Yrityksemme palveluksessa työskentelee 1200 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa. Liikevaihtomme on 563 miljoonaa euroa.