Sote etenee kohinasta kohti konkretiaa

Ovatko sotea koskevat uutiset ja seminaarit saaneet sinut pyörittelemään silmiäsi ja pohtimaan, että mitähän tästä kohinasta syntyy? Mikä muuttuu? Vievätkö isot yritykset kaikki asiakkaat?

Seinäjoella on noin 500 sote-alan yritystä. Näistä vain 10 % osallistuu aktiivisesti valmistelutilaisuuksiin. Yksi selkeä syy lienee konkretian puute. Nyt valmistelu vaikuttaa edenneen siihen pisteeseen, että yritysten kannattaa lähteä kuulolle. Mikään ei vieläkään ole yhtä varmaa kuin epävarmuus, koska lainsäädäntö valinnanvapauden osalta meni jäihin kesäkuussa. Silti, itse uskon soteuudistuksen eteenpäin menoon. Sotea on valmisteltu useita vuosia ja tiedossa on, että nykymenolla emme voi jatkaa. Nyt on siis keskityttävä siihen mitä tiedämme nyt ja rakennettava läheinen suhde ja verkosto yritysten ja valmistelun välille.

Kokeilusta halutaan tarttumapintaa soteen

Asiakassetelin pilotointi tarjoaa alkuvaiheessa konkretiaa yrityksille, jotka tarjoavat kotihoitoa, kotisairaanhoitoa, kotipalvelua, asumispalveluja ja lääkinnällistä kuntoutusta.

Syyskuun markkinamaanantaissa vastuuvalmistelija Tanja Penninkangas Etelä-Pohjanmaan liitosta kertoo, miten palveluiden tuottamista ja ostamista aiotaan testata ja kehittää. Kokeilun on suunniteltu lähtevän käyntiin jo vuoden 2019 alkupuolella, mikäli asiaa koskeva lainsäädäntö tulee valtakunnan tasolla kuntoon.

Muihin sote-palveluihin asiakasseteli ulotetaan vuoden 2022 alussa. Näitä palveluita ovat sosiaalinen kuntoutus, vammaisten henkilöiden työtoiminta ja suunhoidossa tarpeelliset hammasproteettiset hoidot. Ei ole muuten pitkä siihenkään! Jos olet näiden palveluiden tarjoaja, voit osallistua tilaisuuteemme ja kuulla asiakassetelin perusperiaatteista.

Vastauksia kysymyksiin, kysyvälle vastataan

Olen kuullut yritysten sote-murheita Versote-hankkeen tapaamisissa kevään aikana. Muun muassa tällaiset asiat ovat mietityttäneet yrityksiä:

- Millaisia kriteerejä palveluntarjoajille asetetaan?
- Miten ja kuka palvelut jatkossa kilpailuttaa? Ja mitkä palvelut kilpailutetaan?
- Miten asiakasohjaus käytännössä toimii?
- Millaisia investointeja yrittäjän tulee ict-järjestelmiin tehdä?
- Mikä tulee olemaan asiakassetelien hinta? Miten se määritellään?

Syksyn tilaisuudessamme voit tulla hakemaan vastauksia näihin kysymyksiin ja kysymään lisää. Asiakassetelin konkreettinen kokeileminen yritysten ja asiakkaiden kanssa oikeassa elämässä on hyvä juttu. Mennään siis yhdessä kuulolle, mistä on kyse ja tehdään sinun bisneksesi tutuksi valmistelijoille ja nostetaan sinun kysymyksesi valmistelusta framille!

Pauliina Hautamäki, puh. 0400 754 878