Ensimmäinen gluteeniton myslisiemennäkkäri on syntynyt suomalaisyhteistyönä

Palkittu[1] Lagom Original Snäkkäri saa nyt syksyllä 2019 rinnalleen uuden makuversion, Lagom MysliSnäkkärin. Gluteeniton, makeuttamaton ja vegaaninen leipäuutuus sopii aamiaiseksi, evääksi sekä välipalaksi. Makua leipä saa omenasta, rusinoista sekä kanelista. Mukavaa suutuntumaa kotimaisesta puhdaskaurajauhosta valmistetulle snäkkärille antaa auringonkukan ja pellavan siemenet, joita on 36% raaka-aineista. Lagom MysliSnäkkäri on suomalaisten yritysten Lejoksen ja Ullan Pakarin kasvaville erikoisleipämarkkinoille suunnittelema tuote.

Lejokselta Snäkkärin tuotekehitystiimiin osallistuneen projektipäällikkö Anne-Marie Suomalaisen mukaan ajatus MysliSnäkkäristä syntyi tiimin maistellessa vastavalmistunutta Original Snäkkäriä.

– Halusimme tuoda ravintoarvoiltaan laadukkaaseen Snäkkäri-tuoteperheeseen heti lisää vaihtoehtoja eri makumieltymyksiin ja käyttötarkoituksiin, kertoo Lejoksen Anne-Marie Suomalainen.

Lagom MysliSnäkkäri syntyi nopeasti neljän maistelukierroksen tuloksena tiimin jakaessa selkeän vision MysliSnäkkäristä.

– Original Snäkkärissä yhdistimme siemennäkkärin ja perinteisen näkkileivän. MysliSnäkkärissä puolestaan myslipatukan ja näkkileivän, ravintoarvoja ja makua unohtamatta. Molemmissa Snäkkäreissä on myös reilusti proteiinia, mikä tulee muun muassa siitä, että leivissä on runsaasti siemeniä. MysliSnäkkärissä lisäksi rusinat tuovat luontaisesti makeutta ja ovat ihanan pehmeitä leivän paiston jälkeenkin, sanoo Suomalainen.

MysliSnäkkäri leivotaan Original Snäkkärin tapaan Ullan Pakarin gluteenittomassa leipomossa, Hyvinkäällä. Snäkkärit ovat olleet perinteikkäälle leipomolle oma oppikoulunsa.

– Ullan Pakarille Snäkkärit ovat olleet uusi ja mielenkiintoinen alue. Vaikka Ullan Pakarilla on yli satavuotiset perinteet tuoreen ruokaleivän valmistuksessa, näkkärin valmistusmenetelmät oli kehitettävä alusta alkaen tämän tyyppiselle tuotteelle. Terveellisyyden ja maun yhdistäminen ei ole aina helppoa, siksi meillä on ollut paljon opeteltavaa ja opittavaa. Yhteistyö on ollut kuitenkin sujuvaa ja olemme saaneet uusia ideoita tuotekehittelyymme, toteaa leipomon toimitusjohtaja Heikki Lankoski.

Lagom MysliSnäkkärin tuote- ja saatavuustiedot

Energiaa Lagom MysliSnäkkärissä on 368 kcal/100 g; ravintokuituja 5,4 g ja proteiinia 9,8 grammaa. Hiilihydraatteja leivässä on 36,8 grammaa ja rasvaa 18,5 grammaa per 100 grammaa.

Suositushinta 3,25 euroa; tuote on saatavilla K- ja S-ryhmän päivittäistavarakaupoista. Lagom MysliSnäkkäri on pakattu neljän leivän pusseihin.

[1] Vuoden Välipala, Kultapippuri 2019