​Onko sertifioidun kahvin valinnalla mitään merkitystä?

Uutinen   •   Huhti 12, 2018 15:16 EEST

Onko sertifioiduilta viljelmiltä peräisin olevan kahvin valinnalla oikeasti merkitystä? Paljonkin! Näin osoittavat Löfbergsin kahvipaahtimon tekemät laskelmat.

Löfbergs on kehittänyt Hållbara offerter (Kestävä tarjonta) -nimisen työkalun, joka osoittaa, miten asiakkaat voivat konkreettisesti vaikuttaa valitsemalla sertifioiduilta viljelmiltä peräisin olevan kahvin. Työkalu on pääasiassa hotelli-, ravintola- ja kahvila-alan asiakkaiden käytössä. Perheomisteinen kahvipaahtimo on nyt selvittänyt kaiken myymänsä kahvin vaikutukset.

Löfbergsin koko valikoimalla on nykyisin kestävyysmerkintä. Vuonna 2017 Löfbergs osti 10 250 tonnia luomukahvia, 5 140 tonnia Reilun kaupan kahvia ja 8 920 tonnia Rainforest Alliance -merkittyä kahvia. Niinpä Löfbergsin kahvia ostaneiden asiakkaiden ja kuluttajien ansiosta

• keinolannoitteita käytettiin 2 100 tonnia vähemmän
  • kemiallisia torjunta-aineita käytettiin 212 tonnia vähemmän
  • luomuviljelyyn siirryttiin alueilla, joiden yhteenlaskettu koko vastaa 18 800 jalkapallokenttää
  • kahvin pienviljelijöille maksettiin 54,7 miljoonaa kruunua (noin 5,57 miljoonaa euroa) reilun kaupan lisää.

Ei hassumpaa! Kuluttajana voit selvästi vaikuttaa valitsemalla sertifioiduilta viljelmiltä peräisin olevan kahvin.

Eri merkintöjen selitykset

• Luomukahvi
    Viljelmillä ei käytetä kemiallisia torjunta-aineita eikä keinolannoitteita.
  • Fairtrade (Reilu kauppa)
    Viljelyosuuskunnalle maksetaan takuuhinta ja reilun kaupan lisä.
  • Rainforest Alliance
    Viljelmillä kiinnitetään huomiota muun muassa biologiseen monimuotoisuuteen ja kestäviin viljelymenetelmiin.

Kommentit (0)