​Onko sertifioidun kahvin valinnalla mitään merkitystä?

Uutinen   •   Huhti 12, 2018 15:16 EEST

Onko sertifioiduilta viljelmiltä peräisin olevan kahvin valinnalla oikeasti merkitystä? Paljonkin! Näin osoittavat Löfbergsin kahvipaahtimon tekemät laskelmat.

Löfbergs on kehittänyt Hållbara offerter (Kestävä tarjonta) -nimisen työkalun, joka osoittaa, miten asiakkaat voivat konkreettisesti vaikuttaa valitsemalla sertifioiduilta viljelmiltä peräisin olevan kahvin. Työkalu on pääasiassa hotelli-, ravintola- ja kahvila-alan asiakkaiden käytössä. Perheomisteinen kahvipaahtimo on nyt selvittänyt kaiken myymänsä kahvin vaikutukset.

Löfbergsin koko valikoimalla on nykyisin kestävyysmerkintä. Vuonna 2017 Löfbergs osti 10 250 tonnia luomukahvia, 5 140 tonnia Reilun kaupan kahvia ja 8 920 tonnia Rainforest Alliance -merkittyä kahvia. Niinpä Löfbergsin kahvia ostaneiden asiakkaiden ja kuluttajien ansiosta

• keinolannoitteita käytettiin 2 100 tonnia vähemmän
  • kemiallisia torjunta-aineita käytettiin 212 tonnia vähemmän
  • luomuviljelyyn siirryttiin alueilla, joiden yhteenlaskettu koko vastaa 18 800 jalkapallokenttää
  • kahvin pienviljelijöille maksettiin 54,7 miljoonaa kruunua (noin 5,57 miljoonaa euroa) reilun kaupan lisää.

Ei hassumpaa! Kuluttajana voit selvästi vaikuttaa valitsemalla sertifioiduilta viljelmiltä peräisin olevan kahvin.

Eri merkintöjen selitykset

• Luomukahvi
    Viljelmillä ei käytetä kemiallisia torjunta-aineita eikä keinolannoitteita.
  • Fairtrade (Reilu kauppa)
    Viljelyosuuskunnalle maksetaan takuuhinta ja reilun kaupan lisä.
  • Rainforest Alliance
    Viljelmillä kiinnitetään huomiota muun muassa biologiseen monimuotoisuuteen ja kestäviin viljelymenetelmiin.

Kommentit (0)

Kommentti

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/fi/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.