Hieno avaus Keskolta: viiteen K-Supermarketiin sertifioidut kalatiskit

Hieno avaus Keskolta: viiteen K-Supermarketiin sertifioidut kalatiskit

Viiden K-Supermarketin kalatiskeille on myönnetty kestävää kalastusta ja vastuullista vesiviljelyä edistävät MSC- ja ASC-jäljitettävyyssertifikaatit. Tämä tarkoittaa, että nyt sertifioidut kaupat voivat kalatiskillään myydä MSC- ja ASC-merkittyjä kala- ja äyriäistuotteita. K-ryhmällä on Suomen suurin MSC-sertifioitujen kala- ja äyriäistuotteiden valikoima ja sertifioidut kalatiskit vahvistavat vastuullista kalavalikoimaa entisestään. Sertifiointeja jatketaan systemaattisesti myös muissa K-ruokakaupoissa.

MSC:n sininen ja ASC:n turkoosi ympäristömerkki kertovat kuluttajalle, että kala- tai äyriäistuote on peräisin kestävästä kalakannasta tai vastuullisesta kalankasvatuslaitoksesta ja sen matka on jäljitettävissä koko matkan merestä tai vesiviljelylaitoksesta aina kalatiskille asti. K-ryhmällä on Suomen suurin MSC-sertifioitujen kala- ja äyriäistuotteiden valikoima. Sertifioitujen kalatiskien myötä kaupat voivat myydä sertifioituja tuotteita myös pakkaamattomana irtomyynnissä ja palvelutiskeillään. Sertifioidut tiskit tunnistaa tiskillä esillä olevista MSC-ja ASC-ympäristömerkeistä.

Ensimmäiset K-ruokakauppojen kalatiskien MSC- ja ASC-jäljitettävyyssertifikaatit on myönnetty syyskuun lopulla Helsingissä sijaitseville K-Supermarket Postitalolle, K-Supermarket Fortunalle, K-Supermarket Hertalle, K-Supermarket Redille ja lokakuun lopussa avautuvalle K-Supermarket Triplalle. Sertifioinnit suoritti puolueeton sertifiointilaitos Bureau Veritas.

”Maailman vastuullisimpana kaupan alan yrityksenä haluamme tehdä osamme kalakantojen suojelemiseksi ja samalla tehdä myös asiakkaillemme vastuulliset valinnat kaupassa mahdollisimman helpoiksi. Jokainen voi osaltaan edistää ekologisesti kestävää kalastusta valitsemalla kaupan kalatiskiltä MSC- ja ASC-merkinnällä varustettuja tuotteita”, sanoo K-ryhmän vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo.

K-ryhmä suosii kestäviä kalakantoja kalavalikoimassaan

Noin kolmannes maailman luonnonkalakannoista on ylikalastettuja ja monet aiemmin yleiset kalalajit ovat tulleet uhanalaisiksi. K-ruokakaupat suosivat jo nyt valikoimissaan kestäviä kalakantoja ja MSC- ja ASC-sertifioituja toimittajia. Sertifioidut kalatiskit vahvistavat K-ryhmän kalavalikoiman vastuullisuutta entisestään.

”Olemme todella iloisia, että Kesko on lähtenyt sertifioimaan kalatiskejä. Tämä projekti on ollut hieno esimerkki sitoutuneesta yhteistyöstä – olemme K-ryhmän kanssa yhdessä kouluttaneet kauppojen henkilökuntaa, käyneet läpi tiloja ja prosesseja sekä kartoittaneet mahdollisuuksia kasvattaa vastuullista kala- ja äyriäistuotteiden valikoimaa. Kalatiskit ovat sertifioidun toimitusketjun viimeinen ja kuluttajalle näkyvin askel. On tärkeää, että kuluttajilla on mahdollisuus valita todennetusti vastuullinen vaihtoehto myös ostaessaan pakkaamattomia mereneläviä kalatiskiltä”, toteaa MSC Suomen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Johanna Vepsä.

Lisätietoja:

K-ryhmä, vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo, matti.kalervo@kesko.fi, p. 010 532 2536

MSC Finland, markkinointi- ja viestintäpäällikkö Johanna Vepsä, johanna.vepsa@msc.org, p. 050 570 8000

K-ruokakauppojen asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja Neste K. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa.

MSC on kansainvälinen voittoa tavoittelematon organisaatio. Visiomme on, että maailman valtameret olisivat täynnä elämää ja merenelävien tuotanto turvattu nykyiselle ja tuleville sukupolville. Ympäristömerkintä- ja sertifiointiohjelmamme tunnistaa ja palkitsee kestävän kalastuksen käytännöt ja on mukana luomassa kestävämpää kalataloutta. MSC on tällä hetkellä ainoa YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO:n, GSSI:n (Global Sustainable Seafood Initiativen) sekä ISEAL Alliancen tunnustama kansainvälinen sertifiointi- ja ympäristömerkintäohjelma luonnonvaraiselle kalalle ja äyriäisille.

MSC:n sininen kalamerkki on yksi tunnetuimmista kalastusalan kansainvälisistä ympäristömerkeistä. Sininen kalamerkki pakkauksessa tarkoittaa, että kala tai äyriäistuote on:

• peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä, jonka puolueeton taho on sertifioinut MSC:n kestävän kalastuksen ympäristöstandardia vasten (perustuu tieteelliseen neuvonantoon).
  • täysin jäljitettävissä kestävään lähteeseen.

Yli 370 kalastusyritystä 36 maassa on saanut MSC-sertifikaatin. Näiden toimijoiden yhteenlaskettu vuosittainen saalis on yli 12 miljoona tonnia, joka vastaa noin 15% koko maailman vuotuisesta pyyntimäärästä. Yli 39 000 kala- ja äyriäistuotteella on sininen MSC-ympäristömerkki. Lisätietoa: www.msc.org/fi