Suomen ainoat MSC-sertifioidut kalatiskit löytyvät nyt Food Market Herkuista

Suomen ainoat MSC-sertifioidut kalatiskit löytyvät nyt Food Market Herkuista

Food Market Herkkujen tuorekalatiskeille on myönnetty kansainvälinen MSC-jäljitettävyyssertifikaatti. Tämä tarkoittaa, että ne saavat myydä ja markkinoida vastuullisesti pyydettyä MSC-sertifioitua kalaa. MSC:n jäljitettävyysstandardilla varmistetaan, että MSC-sertifioiduista kalastusyrityksistä tulevat tuotteet ovat jäljitettävissä merestä lautaselle.S-ryhmä osti Herkut Stockmannilta vuoden 2017 lopulla. Uusien Food Market Herkkujen inspiraationa toimivat suurkaupunkien kauppahallit, katuruoka ja uusimmat ruokatrendit. Nyt Food Market Herkkujen kalatiskit ovat myös ainoat MSC-sertifioidut palvelutiskit Suomessa.

"Herkuissa tavoitteemme on Suomen laadukkain ja monipuolisin kalatiski ja se tarkoittaa myös vastuullisuutta. Olemme S-ryhmässä sitoutuneet tekemään töitä kestävän tulevaisuuden hyväksi ja MSC-sertifioidut tuotteet ovatkin tärkeä osa kalatuotteiden hankintaa koskevia vastuullisuuskriteerejämme", kertoo Sari Ristaniemi, S-ryhmän vähittäiskaupan laadunvarmistuksen ja vastuullisuuden ryhmäpäällikkö.

Food Market Herkuissa myynnissä olevat MSC-sertifioidut kala- ja äyriäistuotteet on pyydetty kestävällä tavalla kalakantoja vaarantamatta ja meriluontoa turmelematta, ja niiden alkuperä on jäljitettävissä aina kalan pyyntipaikkaan saakka.

”Matkalla merestä lautasellesi kala- ja äyriäistuotteet saattavat kulkea monien käsien kautta. Valitsemalla tuotteita, joissa on sininen MSC-merkki, kuluttaja voi edistää vastuullisia kalastuskäytäntöjä ja varmistaa merenelävien saatavuuden myös tulevaisuudessa. Koska syömme Suomessa laajalti tuontikalaa, Suomalaisten kuluttajien valinnoilla on merkitystä myös maailman merillä", toteaa MSC Suomen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Johanna Vepsä.

MSC-sertifikaatti on myönnetty kaikille Food Market Herkkujen tuorekalatiskeille. Herkut toimivat Stockmann-tavaratalojen yhteydessä viidellä eri paikkakunnalla: Helsingin keskustassa ja Itäkeskuksessa, Espoon Tapiolassa, Vantaan Jumbossa sekä Tampereella ja Turussa. Food Market Herkut panostavat laatuun, tuoreuteen ja palveluun.

"MSC-sertifioidut kalatuotteet löytyvät Food Market Herkuista helposti. Kalatiskillä tuotteet on merkitty hintakylteillä, joissa on sininen MSC-merkki. Tarkempia tietoja vastuullisista kalatuotteista voi kysyä Herkun myyjiltä", Sari Ristaniemi opastaa.

MSC on kansainvälinen voittoa tavoittelematon organisaatio. Visiomme on, että maailman valtameret olisivat täynnä elämää ja merenelävien tuotanto turvattu nykyiselle ja tuleville sukupolville. Ympäristömerkintä- ja sertifiointiohjelmamme tunnistaa ja palkitsee kestävän kalastuksen käytännöt ja on mukana luomassa kestävämpää kalataloutta. MSC on tällä hetkellä ainoa YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO:n, GSSI:n (Global Sustainable Seafood Initiativen) sekä ISEAL Alliancen tunnustama kansainvälinen sertifiointi- ja ympäristömerkintäohjelma luonnonvaraiselle kalalle ja äyriäisille.

MSC:n sininen kalamerkki on yksi tunnetuimmista kalastusalan kansainvälisistä ympäristömerkeistä. Sininen kalamerkki pakkauksessa tarkoittaa, että kala tai äyriäistuote on:

• peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä, jonka puolueeton taho on sertifioinut MSC:n kestävän kalastuksen ympäristöstandardia vasten (perustuu tieteelliseen neuvonantoon).
  • täysin jäljitettävissä kestävään lähteeseen.

Yli 360 kalastusyritystä 36 maassa on saanut MSC-sertifikaatin. Näiden toimijoiden yhteenlaskettu vuosittainen saalis on yli 12 miljoona tonnia, joka vastaa noin 15% koko maailman vuotuisesta pyyntimäärästä. Yli 35 000 kala- ja äyriäistuotteella on sininen MSC-ympäristömerkki. Lisätietoa: www.msc.org/fi