Katso viisi vinkkiä verkkokirjoituksen google-optimointiin

Katso viisi vinkkiä verkkokirjoituksen google-optimointiin

Tiivistimme verkkokirjoittamisen tärkeimmät kulmakivet viiteen kohtaan. Näistä kolme ensimmäistä liittyy itse kirjoittamiseen ja kahdessa viimeisessä ohje täydellisesti google-optimoidun tekstin julkaisuun.

1. Asiaa vai viihdettä?

Ihmiset ovat netissä karkeasti yleistäen kahdesta eri syystä. Joko etsimässä tietoa tai viihdyttämässä itseään. Kun tuotat sisältöä verkkoon, niin valitse toinen näistä kohderyhmistä ja valitse verkkokirjoitukseen aina vain yksi kärki.

2. Otsikko on avain onneen

Hyvä otsikko on kaikkein tärkein sisältö. Panosta otsikkoon, hylkää ensimmäiset versiot ja keksi parempi. Pyydä kollegalta apua ja testaa otsikkoa muilla. Voit käyttää myös käskyjä ja kehotuksia otsikossa: Katso kuva..., Katso video..., Katso miksi... tai Lue tästä....  Verkkomediahan hyödyntää tällaisia ilmaisuja ahkerasti. Otsikossa ei käytännössä koskaan ole syytä mainita omaa brändiä tai yritystä, lukijat ovat kiinnostuneet sisällöstä oli kysymyksessä sitten kuluttaja tai toimittaja. Hyvä otsikko on 4-8 sanaa pitkä.

3. Panosta ingressiin

Kun otsikko on hiottu kuntoon, niin panosta ingressiin. Tiivistä verkkokirjoituksen olennaisin sisältö kahteen tai kolmeen virkkeeseen. Älä piilota parasta sisältöä jutun loppuun, vaan nosta se ingressiin tai anna siinä riittävän kova lupaus tulevasta. Jos ingressi ei herätä kiinnostusta, niin lukeminen jää kesken. Verkossa tekstejä myös silmäillään nopeasti läpi, jos mahdollista, niin mieti ingressi niin että olennaisin sanoma tulee kerrottua vaikka lukija ei lukisi ingressiä pidemmälle

4. Muista kuvat lukijalle ja Googlelle

Opettele muistisääntö: Verkkokirjoituksen julkaiseminen ilman kuvaa on kiellettyä. Ihmiset haluavat nähdä kuvia ja valitsevat usean jutun joukosta useimmin sen, jossa on kuva. Myös Google arvostaa kuvia. Jos on kaksi muuten samanarvoista sivua ja toisessa on kuva tai video, niin se nousee takuuvarmasti ylemmäs hakutuloksissa.

5. Hyödynnä avainsanalistaa

Useimmat yritykset tekevät jo google-optimointia ja he ovat määritelleet oman 10-20 sanan avainsanalistansa. Jos yritykselläsi ei ole vielä avainsanalistaa, niin tee sellainen. Avainsanat ovat sanoja, joilla haluatte ihmisten löytävän juuri teidät Googlesta. Ne eivät ole brändi- vaan asiasanoja. Ei esimerkiksi Ikea, vaan huonekalu. Valitse verkkokirjoitukseen yksi avainsana ja toista sitä 6-8 kertaa. Nosta avainsana myös otsikkoon ja meta descriptioniin (Mynewsdeskin julkaisutyökalussa Yhteenveto). Muista kuva ja nimeä se vielä samalla nimellä, kuin valittu avainsana, niin olet tehnyt ”täydellisesti” google-optimoidun tekstin.

Tämän kirjoituksen avainsana on verkkokirjoitus, se toistuu tekstissä seitsemän kertaa.

Tilaa meidän blogikirjoitukset sähköpostiisi tästä

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.