Kaikki haluavat Google-näkyvyyttä! – Mistä sitä saa?

Blogikirjoitus -

Kaikki haluavat Google-näkyvyyttä! – Mistä sitä saa?

Kaikki tahtovat äänensä kuuluviin Googlen hakutuloksissa. Staattiset kotisivut eivät enää takaa sitä, että yrityksenne löydetään verkosta. Nyt on tiedettävä, miten hallitaan Googlen hakutuloksia itse määritellyillä avainsanoilla. Ja jos Google-näkyvyyttä ei vielä ole, niin miten saat sen aikaiseksi?

Puhumme sisältömarkkinoinnista, verkkonäkyvyydestä, hakukoneoptimoinnista ja Googlen viimeisimmästä algoritmistä - Hummingbirdistä. Puhuminen kuitenkin harvoin riittää. Jokaisen Google-listauksen taustalla on nimittäin äärimmilleen viety hakukonetyö, johon vaikuttaa käsittämätön määrä eri muuttujia ja teorioita.

Sukellus Googlen syövereihin

Jos haluamme tietää, miten voimme kasvattaa verkkonäkyvyyttämme, meidän pitää perehtyä edes hetkeksi siihen, miten Google toimii. Mitä oikeasti tapahtuu, kun Google tutkii sivustoja?

Tehdessäsi haun, Google “mönkii” (Crawl) läpi mittavan indeksin. Mönkiminen tapahtuu seuraamalla linkkejä sivu sivun jälkeen. Selvitystyön tavoitteena on tuottaa paras mahdollinen hakutulos hakukoneen käyttäjälle. Sivustoja sortataan lukuisten eri muuttujien perusteella. Tehty määrittelytyö jää aina indeksiin, jonka suuruus on tällä hetkellä jo yli 100 miljoonaa gigabittiä. Hakutulokset listataan siis indeksin pohjalta, ei koko verkosta. Tavoitteena olisi ensisijaisesti päästä Googlen indeksiin ja pysyä siellä – olla Googlen paras kaveri.

Nopeasti ajateltuna reipas linkitys voisi toimia hyvänä ratkaisuna hakukonenäkyvyyden saavuttamisessa. Pidemmän päälle tästä ei kuitenkaan ole hyötyä, sillä se, missä järjestyksessä hakukoneen tulokset listautuvat, määrittyy yli 200 eri muuttujan perusteella. Sen lisäksi Google ei pidä täysin siniseksi linkitetystä sivustosta puhumattakaan itse lukijasta. Vai mitä mieltä itse olet sisällöstä, jonka joka toinen sana on linkki? Viestinnän ammattilainen tarvitseekin nykyään it-ammattilaisen apua tarkistaessaan, että käytettyjen sivustojen rakenne edesauttaa hakukonenäkyvyyttä. Julkaisutyökalun Google-ystävällisyys kannattaa kartoittaa huolellisesti.

Kikkailu ei kuitenkaan vähennä itse viestintätyön merkitystä, sillä laadukkaiden ja aidosti lukijaa hyödyttävien tekstien painoarvo kasvaa jatkuvasti. Se, miten paljon sisältöjä kommentoidaan ja jaetaan, lisää hakukonenäkyvyyttä nyt ja tulevaisuudessa. Googlen tie aidosti semanttiseksi hakukoneeksi korostaa viestintätyön merkitystä päivä päivältä enemmän. Et siis pääse helpolla tänään etkä huomenna.

Mitä viestinnän ammattilaisen tulisi ottaa huomioon luodessaan verkkosisältöjä?

Ihan alkuun olisi hyvä selvittää, miten Google toimii. Alkuun pääset Googlen omilla sisällöillä. On sanomattakin selvää, että hakukoneoptimoinnista saat parhaiten tietoa itse Googlelta.

Jos haluat kerrata hakukoneen perusteita, voit tutustua Googlen interaktiiviseen infografiikkaan aiheesta.

Sivustolta on myös ladattavissa Googlen oma laatuohjeistus. Tämän haluat ehkä ojentaa IT-tiimille ja keskittyä olennaiseen, eli laadukkaiden sisältöjen luomiseen.

Lisäksi tulisi määritellä avainhakusanat ja käyttää niitä aktiivisesti erilaisissa verkkoteksteissä - erityisesti otsikossa, väliotsikoissa ja tekstin alussa. Muista myös synonyymit äläkä unohda hakukoneen käyttäjää. Avainhakusanojen määrittelytyössä kannattaa miettiä, mitä hakusanoja potentiaalinen asiakas käyttää etsiessään tietoa Googlesta.

Vuosisuunnitelmalla systemaattisuutta viestintään

Googlen ensimmäiselle hakutulossivulle pääseminen ei tapahdu yhdessä yössä, vaan se edellyttää pitkäjänteistä ja aktiivista työtä. Viestintätyön systemaattisuus kannattaa pitää mielessä ja suosittelemmekin vuosikalenterin luomista työn tueksi. Suunnittele sisältömarkkinoinnin vuosikalenteri ja jaa vastuuta organisaation sisällä. Pohtikaa erityisesti verkkoyleisönne tiedontarpeita. Mitä kysymyksiä asiakaspinnasta tulee ja milloin? Pidä huoli myös siitä, että tuotat sisältöjä tasaiseen tahtiin. Google rakastaa tuoreita sisältöjä ja usein päivittyviä sivustoja

Muista, ettei linkityksillä ja kikkakolmosilla ole enää niin paljon painoarvoa. Sisällöt tuotetaan ihmisille, joten niiden laatu on ensiarvoisen tärkeä kriteeri. Mitä enemmän Google suuntaa semanttisen haun puolelle, sitä enemmän laadukkaiden sisältöjen merkitys kasvaa.

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.