Elämää Nestléllä: Tiimi, joka tietää vastauksen kaikkeen

Elämää Nestléllä: Tiimi, joka tietää vastauksen kaikkeen

Suomen Nestléllä työskentelee joukko asiakaspalvelun ammattilaisia. Joskus kuitenkin jopa yrityksen muut työntekijät kysyvät ihmetellen, mitä tiimi käytännössä oikein tekee.

Suomen Nestléllä asiakaspalvelu on kaikkien tuoteryhmien yritysasiakkaiden tukena. Autamme niin pieniä kahviloita kuin suuria vähittäiskauppoja. Tärkein työtehtävämme on huolehtia tilaus-, toimitus- ja laskutusketjusta sekä toimia myynnin tukifunktiona. Vuodessa palvelemme tuhansia asiakkaita niin puhelimitse, sähköpostitse ja kasvotusten.

Mitä myynnin tukifunktiona toimiminen sitten tarkoittaa? Pidämme muun muassa yllä asiakastietokantaa, teemme tilauksia jäätelökalusteista ja mainosmateriaaleista, autamme asiakkaita laskutusasioissa, päivitämme asiakastietoja sekä hoidamme kaikki sisäiset tilaukset toimistolle tai varastoille.

Kevät ja kesä ovat kiireisintä aikaa jäätelösesongin takia. Jäätelöiden tulee liikkua vauhdilla kaikkialle Suomeen, ja pakastealtaiden täytyy toimia moitteettomasti. Toisin sanottuna me pidämme huolta, että kuluttajien saatavilla on jäätelöä ja että se on kylmää.

Jokainen työpäivä asiakaspalvelussa on erilainen. Vaikka työtehtävät pyörivät samojen aihealueiden ympärillä, tulee vastaan aina jotain uutta. Tilanteet myös muuttuvat todella nopeasti, joten koskaan ei tiedä mitä päivä tuo tullessaan.

Vastaan tulee hyvinkin yllättäviä ja kimurantteja kysymyksiä, joihin pitäisi löytää vastaus. Meiltä on esimerkiksi kysytty, mikä maalinsävy täytyy valita, jotta väri on sama kuin Pingviinin sininen. Kysymyksiä on myös tullut muun muassa siivouksen kilpailuttamisesta sekä viherkasvien toimittajista. Periaatteenamme on, että asiakkaan kysymykseen ei koskaan vastata ”en tiedä”. Jos me emme tiedä vastausta asiakkaan kysymykseen, on tehtävänämme löytää henkilö, joka osaisi parhaiten auttaa asiakasta.

Asiakaspalvelussa työskentelee tällä hetkellä 12 henkilöä. Heistä kolme on kesätyöntekijöitä, sillä jäätelösesongin aikana tarvitsemme aina lisävahvistusta tiimiimme. Teemme lisäksi paljon yhteistyötä ulkomaille, erityisesti Pohjoismaiden ja Ukrainan kollegoiden kanssa.

Työ asiakaspalvelussa ei ole koskaan tylsää, eivätkä työtehtävät varmasti lopu kesken. Pääsemme työskentelemään joka päivä ihanien asiakkaiden ja monenlaisten sidosryhmien kanssa, ja heiltä oppii paljon kaikenlaista uutta. Odotamme innolla kesäisiä kohtaamisia asiakkaidemme kanssa haastavienkin tehtävien parissa!

Jäätelökesäterveisin,
Asiakaspalvelutiimi