Tiedote -

NESPRESSO-kahvikapselit kierrätettävissä tavallisen metallinkeräysjätteen joukossa

Nespresso tekee ensimmäisenä annoskahvikonevalmistajana Suomessa yhteistyötä Pakkausalan Ympäristörekisteri PYR Oy:n kanssa, minkä ansiosta käytetyt kahvikapselit voidaan hävittää missä tahansa Suomen 10 000 pienmetallin keräyspisteessä sellaisenaan. Käytetyn kapselin sisällä olevat kahvijäämät palavat alumiinin sulatusprosessissa, joten alumiinikapseli voidaan sulattaa normaalisti ja valaa harkoiksi teollisuuden käyttöön muun alumiiniromun seassa.

Kansainvälinen kahvikonevalmistaja Nespresso on tehnyt valtakunnallisen sopimuksen Pakkausalan Ympäristörekisteri PYR Oy:n kanssa. Sopimuksen ansiosta kahvikonevalmistaja Nespresso siirtää hyötykäyttövelvoitteensa pakkausalan tuottajayhteisöille. Käytännössä sopimus merkitsee sitä, että käytetyt Nespresso-kahvikapselit voidaan viedä hävitettäviksi mihin tahansa Suomen 10 000 pienmetallin keräyspisteestä. Nespresson ja pakkausten hyötykäytöstä vastaavien tuottajayhteisöjen kattojärjestö PYR Oy:n yhteistyösopimus on ensimmäinen laatuaan Suomen annoskahvimarkkinoilla.

-       Nespresson toiminnan kulmakivenä on pyrkimys tarjota kuluttajille ensiluokkaista kahvia. Ilma- ja valotiiviit kahvikapselimme valmistetaan alumiinista, joka säilöö parhaalla mahdollisella tavalla sisälleen vastajauhettujen Grand Cru -kahviemme aromit. Samalla kuitenkin haluamme kunnioittaa ympäristöä panostamalla kestävään tuotantoon ja kannustaa kahvinystäviä kapselien kierrättämiseen, kertoo Nespresso Finlandin maajohtaja Olli Immonen

Suomessa kerätään ja kierrätetään vuosittain yli 15 000 tonnia alumiinipakkausjätettä. Alumiini on kierrätykseen hyvin soveltuva materiaali, sillä sitä voidaan kierrättää yhä uudelleen ja uudelleen ilman, että metallin laatu kärsii. Kapselin kahvijäämiä ei tarvitse poistaa ennen alumiinin sulattamista, sillä kahvi tuottaa energiaa palamiseen sulatusprosessin yhteydessä.

-       Suljetuissa kapseleissa oleva pieni kahvimäärä ei aiheuta haittaa, koska kahvi palaa sulatusprosessin yhteydessä. Alumiinikapselien kierrätys on suotavaa, koska se säästää energiaa ja kierrätysalumiini on haluttu raaka-aine. Metallikeräykseen saa kuitenkin laittaa vain täysin alumiinista valmistettuja kahvikapseleita, toteaa Pakkausalan Ympäristörekisteri PYR Oy:n toimitusjohtaja Annukka Leppänen-Turkula

Nespresso käyttää kierrätettyä alumiinia myös kahvikoneissaan. Esimerkiksi ruskean Pixie-kahvikoneen sivupaneelit on valmistettu 98-prosenttisesti kierrätetyistä kahvikapseleista.

Lisätietoja:
Olli Immonen
Country Manager, Nespresso Finland
olli.immonen@nespresso.com

Annukka Leppänen-Turkula
Toimitusjohtaja, Pakkausalan Ympäristörekisteri PYR Oy
annukka.leppanen-turkula@pyr.fi

Lisätietoja Nespressosta:

Nestlé Nespresso on korkealaatuisten annoskahvien edelläkävijä. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Sveitsin Lausannessa. Nespresso toimii yli 50 maassa ja yhtiöllä on yli 7 000 työntekijää. Vuonna 2011 yhtiön jälleenmyyntiverkostoon kuului 270 boutique-myymälää.

Nespresso Nordic perustettiin vuonna 2003 ja sen pääkonttori sijaitsee Oslossa. Yhtiöllä on yhteensä 180 työntekijää Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Suomessa. Yhtiön boutique-myymälät sijaitsevat vuonna 2012 Oslossa, Bergenissä, Tukholmassa ja Kööpenhaminassa.

www.nestle-nespresso.com

Lisätietoja Nespresson vastuullisesta liiketoiminnasta: www.nespresso.com/ecolaboration

Lisätietoja Pakkausalan Ympäristörekisteri PYR Oy:stä:

Pakkausalan Ympäristörekisteri PYR Oy on voittoa tavoittelematon yritys, joka edistää pakkausten hyötykäyttöä Suomessa. Tavoitteena on järjestelmä, joka toimii ympäristön, yritysten ja ihmisten kannalta parhaalla mahdollisella tavalla. PYR avustaa PYRiin rekisteröityneitä yrityksiä ja viranomaisia, jotta EU:n pakkausdirektiivin ja sitä vastaavan Suomen lainsäädännön velvoitteet saavutetaan edullisesti ja vaivattomasti.
www.pyr.fi

Nestléstä

Nestlé on maailman johtava ravitsemukseen, terveyteen ja hyvinvointiin keskittyvä yritys, jonka maailmanlaajuinen liikevaihto on noin 70 miljardia euroa. Nestlé työllistää yli 328 000 ihmistä 461 tehtaalla ja toimistoissaan ympäri maailman. Suomessa työskentelee noin 450 elintarvikealan ammattilaista tehtaillamme Turussa, Turengissa ja Juuassa sekä pääkonttorillamme Espoossa. Nestléllä on vahva valikoima ruoka- ja juomabrändejä, kuten lastenruoat, kahvi, murot, jäätelö, lemmikkituotteet ja makeiset. Nestlé Tanska, Suomi, Norja ja Ruotsi toimivat yhdessä toiminnallisena yksikkönä, Nestlé Nordenina, joka työllistää noin 1 700 ihmistä ja jonka liikevaihto on noin 800 miljoonaa euroa.