Tiedote -

Suomen Nestlén asiantuntija Elintarvikepäivässä: Yhteistyö auttaa elintarvikepetosten torjunnassa

Elintarvikeketjun toimijoiden yhteistyö ja valppaus auttaa torjumaan elintarvikepetoksia. Elintarvikepetokset ovat maailmanlaajuisesti jo niin merkittävä asia, että tarvitaan monentasoista yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Näin sanoi Suomen Nestlén johtava elintarvikelainsäädännön asiantuntija Ulla Luhtasela puhuessaan Elintarvikepäivässä tiistaina Helsingissä.

Luhtasela kertoi, että elintarvikepetokset ovat globaalia toimintaa ja arvioiden mukaan niiden suuruus on vuosittain useita miljardeja euroja (1).

Luhtasela korosti, että suomalaiset kuluttajat voivat luottaa siihen, että valtaosa yrityksistä toimii rehellisesti: ruoka on turvallista ja laadukasta.

- Suomessa tilanne on hyvä, koska toimitusketjut ovat lyhyitä ja yhteistyötä tehdään tuttujen raaka-ainetoimittajien kanssa. Oman tuotteen raaka-aineiden toimittajien tunteminen on yksi tärkeimmistä keinoista ehkäistä elintarvikepetoksia, Luhtasela sanoi.

Nestlé haluaa kannustaa yhteistyökumppaneita ja koko elintarvikeketjua valppauteen. Nestlé on laatinut opaskirjan siitä, kuinka petosten riskiä voi pienentää. Opaskirjan voi ladata itselleen täältä: http://bit.ly/2pB0mOx

Maailman suurimpana elintarvikeyrityksenä Nestléllä on laajaa toimintaa elintarvikepetosten ehkäisemiseksi. Vain luotettavat toimijat voivat päästä raaka-ainetoimittajiksi Nestlélle. Uusien toimijoiden on läpäistävä monta testiä ja raaka-ainetoimittajiin ollaan säännöllisesti yhteydessä ja myös tarkastuksia tiloilla tehdään säännöllisesti.

Lisätiedot:

Suomen Nestlén johtava elintarvikelainsäädännön asiantuntija Ulla Luhtasela: 010 3951 483

[1] Lähde: Europol, Operation Opson, https://www.europol.europa.eu/publications-documents/operation-opson-v-report

Nestléstä

Nestle on maailman suurin elintarvikeyritys. Nestlé käyttää tutkimukseen- ja tuotekehitykseen 1,5 miljardia euroa vuodessa eli enemmän kuin mikään muu alan yritys. Nestlé toimii 191 maassa ja meillä on 328 000 työntekijää.

Nestlén tarkoituksena on parantaa elämänlaatua ja edistää terveellisempää tulevaisuutta. Tarjoamme laajan valikoiman tuotteita ihmisille ja eläimille jokaiseen elämäntilanteeseen.Valikoimaamme kuuluu yli 2000 tuotemerkkiä. Niistä osa on maailmanlaajuisesti tunnettuja brändejä kuten Nescafe, Nespresso, Nestlé vauvanruoka, Cheerios, KitKat ja Purina-eläinruoka ja osa paikallisia suosikkituotteita kuten Piltti-tuotteet Suomessa.

Nestlén toimintaa ohjaa ravitsemus-, terveys- ja hyvinvointistrategia. Pääkonttorimme sijaitsee Sveitsin Veveyssä, jossa Nestlé perustettiin 150 vuotta sitten. Suomen Nestléllä työskentelee noin 300 henkilöä tehtaillamme Turussa ja Juuassa sekä pääkonttorillamme Espoossa.