Tiedätkö, miten syntyy täydellinen jäätelöpallo?

Kesällä jäätelö on monen suomalaisen herkkua. Tiesitkö, millainen on täydellinen jäätelöpallo ja miten se pyöräytetään? Täydellinen jäätelöpallo on pyöreä, sopivan kokoinen, eikä hajoa käsiin kesken nautinnon. Ennen kaikkea se on taivaallisen maukas kesäpäivän pelastaja.

Näin teet kotonakin täydellisiä jäätelöpalloja:

1. Pidä jäätelökauhasta kiinni kuin mopon kahvasta

Tartu jäätelökauhaan tukevalla otteella niin, että kauha on vaakasuorassa itsestäsi nähden. Muista pitää ranne suorana. Upota kauha noin puolen sentin syvyyteen jäätelöön. Vedä kauhaa itseäsi kohti. Jäätelöstä muodostuu nauhaa, joka kiertyy kauhassa palloksi. Käännä jäätelöpallo, niin saat toisella vedolla jäätelöpallolle kauniin ulkopinnan. Kun olet tehnyt pallon oikein, kauhan jäljet näkyvät pitkinä urina jäätelön pinnassa.

2. Liian kylmä jäätelö tekee pyörittämisestä voimalajin

Myös jäätelön lämpötilan merkitys on suuri. Kioskeissa myytävän jäätelön myyntilämpötila on pallotteluun juuri sopiva. Kotona jäätelöpakkauksen voi laittaa hetkeksi (10–15 min.) jääkaappiin, siellä jäätelö pehmenee tasaisesti ja pallottelu helpottuu. Helpoiten saat pallon -14–18 asteisesta jäätelöstä. Jos jäätelö on liian kylmää, ei herkusta saa palloja ja pyörittämisestä tulee helposti voimalaji.

3. Kuivalla kauhalla onnistut parhaiten

Jos palloa pyörittää märällä kauhalla, seuraavalla kerralla suuhun saa jäätelön mukana epämiellyttäviä jäähileitä. Kun kauhaan tarttuu jäätelöä, on se merkki liian kylmästä kauhasta. Jos kauhaan on tarttunut jäätelöä, huuhtele kauha lämpimän juoksevan veden alla ja kuivaa se ennen käyttöä.

Vinkit täydellisen jäätelöpallon pyörittämiseen antoi Suomen Nestlén JäätelöAkatemian rehtori Armi Liljeroos-Räsänen.

Lisätietoja:
Markkinointijohtaja Anita Storgård, Suomen Nestlé anita.storgard@fi.nestle.com tai p. 040 507 5715
Viestintäpäällikkö Anu-Maaria Vaalama, Suomen Nestlé anu-maaria.vaalama@fi.nestle.com tai p. 010 395 1483

Nestléstä

Nestlé on maailman johtava elintarvikealan yritys. Toimintamme perustuu ajatukseen Good Food, Good Life. Haluamme tarjota kuluttajille maukkaita ja ravitsevia tuotteita jokaiseen elämäntilanteeseen. Maailmanlaajuisesti Nestlé työllistää yli 335 000 ihmistä 436 tehtaallaan ja toimistoissaan lähes 200 maassa. Suomessa Nestléllä työskentelee noin 500 henkilöä tehtaillamme Turussa, Turengissa ja Juuassa sekä pääkonttorillamme Espoossa.

Jo 150 vuoden ajan olemme parantaneet ihmisten ja lemmikkieläinten elämää tarjoamalla innovatiivisia tuotteita ja palveluita, jotka on kehitetty tieteellisen tutkimustyön pohjalta. Nestléllä on elintarvikealan laajin tutkimus- ja tuotekehitysyksiköiden verkosto. Pyrimme kehittämään maukkaampia ja terveellisempiä tuotteita.

Nestlén laajaan tuotevalikoimaan kuuluu monia suomalaisille tuttuja tuotemerkkejä, kuten Pingviini, Piltti, Nescafé ja Maggi.