Villit jäätelötrendit maailmalta ja kotikeittiön jäätävän helpot herkut

Villit jäätelötrendit maailmalta ja kotikeittiön jäätävän helpot herkut

Tänä kesänä jäätelö taipuu meillä ja maailmalla uusiin muotoihin ja yhdistetään paikallisiin herkkuihin. Pingviini listasi jäätelökesän viileimmät trendit sekä kokosi vinkit kotipakastimesta valmistuviin helppoihin herkkuihin.

1. Rullattua jäätelöä
Thaimaasta New Yorkin kautta muualle maailmaan levinneet jäätelörullat ovat saaneet ihmiset jonottamaan tunteja. Uutta jäätelössä on sen valmistustapa: asiakkaan maun mukaan maustettu löysä jäätelömassa kaadetaan jääkylmälle pakastetasolle, jossa se jäätyy hetkessä ohueksi levyksi. Lastan avulla levystä kaavitaan rullia, jotka tarjoillaan esimerkiksi hedelmien, marjojen, kastikkeiden tai karamellien kera.

2. Munavohveliin kääräisty
Sosiaalisessa mediassa on vilahdellut tänä kesänä herkullinen jäätelöannos, jossa viileä herkku on kääräisty ison hongkongilaisen munavohvelin sisään. Vohvelin kananmunakennomainen rakenne antaa rakennetta, rapeutta ja makua, olematta kuitenkaan liian tuhtia kesäpäivään.

3. Donitsin ja jäätelön liitto
Myös keskieurooppalainen katuherkku Chimney cake taipuu tänä kesänä jäätelövohveliksi. Paistettu ja kanelisokeroitu donitsimainen rulla täytetään sulalla suklaalla ja vaniljajäätelöllä.

4. Jäätelöön dipatut ranskanperunat
Etenkin nuorten suosiossa on ollut jo vuosien ajan pikaruokaloissa itse tehty erikoinen herkku: ranskalaiset perunat dipattuna pehmeään vaniljajäätelöön. Nyt useat ravintolat ympäri maailmaa ovat jalostaneet yhdistelmän ravintolatasoiseksi annokseksi. Esimerkiksi australialainen ravintola Bar Luca lisää suolaisten ranskanperunoiden päälle vaahterasiirapissa paistettua pekonia, suklaata, suolakaramellikastiketta – sekä tietenkin jäätelöä.

5. Mochijäätelö
Jäätelöpallon voi pyörittää myös perinteisen japanilaisen riisikakun, mochin muotoon. Mochi-jäätelössä on pieni jäätelöpallo ohuen mochi-kuoren sisällä. Perinteisten jäätelömakujen rinnalla suosittuja ovat esimerkiksi vihreän teen, luumuviinin ja punaisten papujen makuiset jäätelöpallerot.

6. Pirtelö 2.0
Milloin viimeksi teit pirtelöä? Tämä lapsuuden herkku tekee katu-uskottavan paluun. Nykypäivän trendipirtelö on siirtynyt kapeasta lasista kahvalliseen lasimukiin ja saanut päälleen tuhdimmat koristeet. Överipirtelön päälle kasataan painovoimaa uhmaten mitä vain: kääretorttupaloja, hattaraa, kokonaisia vohveleita, pretzeleitä, kermavaahtoa.

NÄIN TEET TRENDIHERKUT ITSE OMASSA KOTIKEITTIÖSSÄSI

Pingviinin helpoilla ohjeilla loihdit käden käänteessä ruokahalua ja keskustelua herättävät herkut kesäpäivään:

1. Jätskidonitsit

Valmiita pieniä donitseja
Pingviini-kermajäätelöä maun mukaan, esim. Tiikeri
sokerivesikuorrutetta
nonparelleja

Tee näin:
Halkaise donitsit ja täytä ne hieman pehmenneellä jäätelöllä. Koristele donitsit sokerivesikuorrutteella ja nonparelleilla. Laita täytetyt donitsit hetkeksi pakastimeen ennen tarjoilua.

2. Pirtelön paluu: Superhelppo makumaito

Retroklassikko pirtelö tekee paluun vielä entistä helpommassa muodossa. Pingviini Trio -jäätelöstä ja maidosta saa valmistettua kolmea erilaista makumaitoa, josta varmasti jokainen löytää suosikkinsa. Kotimaisesta maidosta ja kermasta valmistuva herkku on nopea ja helppo valmistaa ilman blenderiä.

Kylmää maitoa
Pingviini Trio-jäätelöä (Pingviini Herkkutrio, Pingviini Kesätrio tai Pingviini Synttäritrio)

Tee näin:
Kaada mahdollisimman kylmä maito reilunkokoiseen lasiin.
Leikkaa haluamastasi Pingviini Trio-jäätelömausta noin jääkuution kokoisia paloja. Lisää palat maitoon ja sekoita kevyesti.
Koristele haluamallasi tavalla ja nauti heti.

3. Karnevaalin jäätelökakkutikkarit

Nämä jäätelökakkutikkarit ovat paitsi syötävän suloisia myös äärimmäisen helppoja valmistaa. Makuvalikoimaa voi helposti viilailla erilaisilla Puffet-jäätelöillä jokaisen suuhun sopivaksi.

Eri makuisia Puffet-jäätelöitä
Tukevia tikkuja (esim. puisia grillivartaita tai cake pop –tikkuja)
Strösseleitä maun mukaan

Tee näin:
Leikkaa Puffet-jäätelöt puoliksi. Kaada erilaiset strösselit jokainen omalle laakealle alustalleen esimerkiksi matalalle lautaselle. Dippaa jäätelöpalojen reunat strösseleissä. Työnnä tikku Puffet-jäätelöön keksiosan suuntaisesti. Laita pakastimeen odottamaan tarjoilua. Asettele tarjolle painamalla tikut esim. kauniilla paperilla päällystettyyn styroksilevyyn. Tarjoile ja nauti heti.

Lisätietoja:

Markkinointijohtaja Anita Storgård, Suomen Nestlé anita.storgard@fi.nestle.com tai p. 040 507 5715

Nestléstä

Nestlé on maailman johtava elintarvikealan yritys. Toimintamme perustuu ajatukseen Good Food, Good Life. Haluamme tarjota kuluttajille maukkaita ja ravitsevia tuotteita jokaiseen elämäntilanteeseen. Maailmanlaajuisesti Nestlé työllistää yli 335 000 ihmistä 436 tehtaallaan ja toimistoissaan lähes 200 maassa. Suomessa Nestléllä työskentelee noin 500 henkilöä tehtaillamme Turussa, Turengissa ja Juuassa sekä pääkonttorillamme Espoossa.

Jo 150 vuoden ajan olemme parantaneet ihmisten ja lemmikkieläinten elämää tarjoamalla innovatiivisia tuotteita ja palveluita, jotka on kehitetty tieteellisen tutkimustyön pohjalta. Nestléllä on elintarvikealan laajin tutkimus- ja tuotekehitysyksiköiden verkosto. Pyrimme kehittämään maukkaampia ja terveellisempiä tuotteita.

Nestlén laajaan tuotevalikoimaan kuuluu monia suomalaisille tuttuja tuotemerkkejä, kuten Pingviini, Piltti, Nescafé ja Maggi.