Ford esittelee hyvin varustellun Puma Titanium X ‑mallin, jonka ajo- ja käyttömukavuus ovat huippuluokkaa

• Frankfurtissa ensimmäistä kertaa esiteltävässä uudessa Ford Puma Titanium X ‑mallissa on erinomainen ajo- ja käyttömukavuus sekä irrotettavat istuinpäälliset, ristiselkää hierovat penkit ja langaton lataus vakiona
  • Hyvin varustellussa Puma Titanium X ‑mallissa on myös ylellinen sisustus, puuta jäljitteleviä yksityiskohtia ja 18-tuumaiset kevytmetallivanteet
  • Fordin edistyksellinen 48 voltin EcoBoost-hybriditekniikka parantaa täysin uuden Ford Puman polttoainetaloudellisuutta, suorituskykyä ja ajo-ominaisuuksia
  • Nerokkaat ja muunneltavat, luokkansa suurimmat tavaratilaratkaisut ovat käyttäjien kanssa yhteistyössä kehitettyjä innovaatioita.

KÖLN, Saksa, 5.9.2019 – Ford julkisti tänään tyylikkään ja hyvin varustellun Ford Puma Titanium X –mallin, joka esitellään ensimmäistä kertaa julkisesti Frankfurtin autonäyttelyssä Saksassa ensi viikolla.

Uuden Puma Titanium X ‑mallin ajo- ja käyttömukavuutta lisäävät teknologiat laajentavat SUV-vaikutteisten Puma crossover ‑mallien tarjontaa. Puma Titanium X on ensimmäinen Ford, jossa on irrotettavat ja pestävät istuinpäälliset, joiden avulla auton sisätilat säilyttävät ylellisyytensä, sekä markkinasegmenttinsä ensimmäiset käyttömukavuutta lisäävät ristiselkää hierovat istuimet.

Huippumodernia varustelua edustavat myös langaton älylaitteiden lataus, markkinasegmenttinsä ensimmäinen handsfree-takaluukku ja korkealaatuinen B&O-äänentoistojärjestelmä. Puma Titanium X ‑mallissa on myös ulkoasuun ja sisustukseen liittyviä yksityiskohtia ja tehosteita, jotka viimeistelevät mallin houkuttelevan muotoilun.

"Aivan kuten aiemmin tänä vuonna esitellyssä Puma ST-Line-X -mallissa, uudessa Puma Titanium X -mallissamme on selkeästi oma luonne", sanoo Roelant de Waard, Vice President, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe. "Autossa on vakiovarusteena yleensä suurikokoisissa autoissa olevia teknologioita, jotka tarjoavat poikkeuksellista käyttömukavuutta kompaktien crossover-mallien omistajille."

Uusi Ford Puma tarjoaa näyttävää muotoilua, luokkansa suurimman tavaratilan sekä edistyksellisen kevythybridivoimansiirtotekniikan eurooppalaisille asiakkaille.

Ensiluokkainen tyyli ja varustelu

Ensiluokkainen vakiovarustelu luo uudenlaista ylellisyyttä kompaktien crossover-mallien segmentissä. Puma Titanium X ‑mallin omistajat pääsevät nauttimaan Puman korotetusta maavarasta, vakaasta ajokokemuksesta ja ennennäkemättömästä käyttömukavuudesta.

Irrotettavissa ja konepestävissä istuinpäällisissä on elegantit integroidut vetoketjut, joiden avulla päälliset voidaan irrottaa helposti yhdellä kädellä. Perheystävälliset istuinpäälliset helpottavat lasten tai eläinten sotkujen siivoamista, joten sisätilat pysyvät raikkaina. Omistajat voivat myös helposti personoida sisätilaa vaihtamalla istuinpäälliset.

Istuimiin liittyvä innovaatio on myös väsyneitä lihaksia hierova ristiselän tuki etuistuimissa, mikä tekee matkanteosta rennompaa. Yhdellä painikkeella toimivissa sähköisesti säädettävissä istuimissa on kolmen pehmusteen hierontajärjestelmä, jossa on kolme voimakkuusasetusta ja sen pyörimissuunnat ovat säädettäviä. Istuimen ylä-, keski- ja alapehmusteita voidaan säätää portaittain ilmatäytteisten taskujen avulla, eli kuljettaja ja etumatkustaja voivat lisätä käyttömukavuutta määrittämällä istuimensa asennon.

Puma Titanium X ‑mallin on sisätiloiltaan laadukas, ja siinä on muun muassa keinonahkainen ohjauspyörä, puuta jäljittelevät yksityiskohdat mittaristossa ja kojetaulussa sekä ovien sisäosissa nykyaikainen kangasverhoilu.

"Halusimme tehdä Puma Titanium X -mallista kotoisan ja mukavan, joten suunnittelimme sisätilan käyttäen värejä ja tehosteita, jotka korostavat kodinomaista ympäristöä", kertoo Sonja Vandenberk, Chief Designer, Colour and Materials, Ford of Europe.

Edistykselliset vakiona olevat teknologiat auttavat kuljettajaa ja matkustajia pysymään yhteydessä muihin matkan aikana. Älypuhelimen lataus onnistuu kojelaudan alapuolella sijaitsevan langattoman latausalustan avulla ilman johtoja, joten Puman kahta USB-porttia voidaan käyttää muihin tarkoituksiin.

Laitteet voidaan liittää Bluetooth-yhteydellä vakiovarusteiseen Fordin SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmään, jolloin Puman kuljettaja voi ohjata äänentoistoa, navigointilaitetta, ilmastointia ja järjestelmään liitettyjä älypuhelimia helpoilla äänikomennoilla. Järjestelmä on Apple CarPlay- ja Android Auto™ ‑yhteensopiva ilman lisämaksuja, ja dynaamisesti viritetty 575 watin 10-kaiuttiminen B&O-vakioäänentoistojärjestelmä tarjoaa erinomaisen äänenlaadun ja entistä vaikuttavamman kuuntelukokemuksen istumapaikasta riippumatta.

Muita vakiovarusteena olevia ajo- ja mukavuusominaisuuksia ovat muun muassa kaksisuuntainen elektroninen automaattinen lämpötilan säätö, tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin ja pysäköintitutka taakse.

Uuden Puma Titanium X –malli tulkitsee muotoilultaan ainutlaatuisesti ja luonteikkaasti Puman huomiota herättäviä SUV-mittasuhteita ja helposti tunnistettavaa siluettia. Selkeästi muotoillut pyöränkaaret ovat syntyneet Fordin pienempien autojen kokoluokan akseli- ja raidevälien optimoinnin tuloksena. Mallissa on 18-tuumaiset, 10-puolaiset Pearl Grey ‑kevytmetallivanteet.

Puman huomiota herättävän muotoilun ja ilmeikkään etuosan yksilöllisyys on luotu ainutlaatuisilla kiiltävän mustilla tehosteilla, Titanium X ‑mallin etusäleikön kromisilla yksityiskohdilla sekä sumuvalojen viisteillä, jotka on integroitu toiminnallisiin ilmaverhokanaviin.

Metallinharmaat yksityiskohdat takadiffuusorissa ja etupohjapanssarissa toistavat helmojen samoja ominaisuuksia. Lämmitetyissä korin värisissä taustapeileissä on integroidut vilkut ja sisäänkäyntivalot, jotka valaisevat oven ympäristön ovea avattaessa.

Kevythybriditekniikka

Puman asiakkaat saavat hyödyntää ensimmäisten joukossa Fordin modernia kevythybridirakennetta, joka vähentää polttoaineen kulutusta ja kohentaa Puman johtavia ajo-ominaisuuksia.

Fordin EcoBoost-hybriditekniikka parantaa Fordin 1,0-litraista EcoBoost ‑bensiinimoottoria 11,5 kW:n hihnakäyttöisellä integroidulla laturilla/generaattorilla (BISG), jolla voidaan ottaa talteen jarrutuksessa ja moottorijarrutuksessa normaalisti hukkaan menevä energia ja ladata sillä ilmajäähdytteistä 48 voltin litiumioniakkupakettia.

BISG toimii myös moottorina, joka käyttää akkuun varastoitua energiaa pienikitkaisen kolmisylinterisen moottorin apuna tavallisessa ajossa ja kiihdytyksissä. Lisäksi se käyttää ajoneuvon sähköisiä apulaitteita.

125 HV- ja 155 HV ‑versioiden älykäs, itseohjautuva kevythybridijärjestelmä pystyy käyttämään akun varausta täydentämään polttomoottorin vääntöä, joka vähentää polttomoottorista otettavaa tehoa ja pienentää sen kulutusta jopa 9 prosenttia WLTP-analyysin perusteella, jolloin kokonaisvääntö lisääntyy ja auton suorituskyky paranee.

Luottamusta herättävää teknologiaa

Puma Titaniumin vakiona olevat kuljettajaa avustavat teknologiat on suunniteltu parantamaan mallin ajokokemusta ja helpottamaan turvallista ajamista. Näihin teknologioihin sisältyy tienreunan havaitsemistoiminnolla tehostettu kaistavahtijärjestelmä. Järjestelmä pystyy tunnistamaan, milloin päällystetty tie muuttuu ajokelvottomaksi pinnaksi, kuten pehmeäksi reunaksi, pientareeksi tai ruohoksi ja käyttämään ohjauspyörän vääntövoimaa estääkseen ajoneuvoa luisumasta pois ajotieltä.

Jalankulkijoiden tunnistuksella varustettu vakiotörmäyksenestoavustin havaitsee myös auton edessä tai läheisyydessä ajoradalla liikkuvat henkilöt, jotka saattavat tulla ajoneuvon tielle. Järjestelmä on suunniteltu vähentämään autojen ja jalankulkijoiden välisten etutörmäysten vakavuutta tai auttamaan kuljettajia välttämään vaikutukset kokonaan. Puman parannettu versio järjestelmästä sisältää laajemman kameran kuvakulman, joka helpottaa jalankulkijoiden liikkeiden seuraamista.

Mallissa on myös aktiivinen vakionopeudensäädin (Adaptive Cruise Control) Stop & Go ‑toiminnolla, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kaistanpitoavustin sekä paikallinen hätäilmoitusjärjestelmätoiminto, joka ilmoittaa FordPass Connect ‑modeemiteknologian avulla kuljettajalle tiellä vastaan tulevasta vaaratilanteesta jo ennen kuin se tulee näkyville kulman tai muiden ajoneuvojen takaa.

”Puma tarjoaa käyttäjilleen luokkansa laajimman teknologiavalikoiman”, kertoo Norbert Steffens (Puma Chief Programme Engineer). ”Sen toiminnot aina langattomasta latauksesta Stop & Go ‑toimintoon saakka on suunniteltu sopimaan saumattomasti omistajansa elämään. Ne tekevät Puman ajamisesta vaivattoman ja intuitiivisen kokemuksen.”

Innovatiivista käytännöllisyyttä

Uudessa Ford Pumassa on luokkansa suurin 456-litrainen tavaratila ja innovatiiviset tavaratilaratkaisut, jotka on suunniteltu ratkaisemaan jokapäiväiset säilytysongelmat.

Pumaan mahtuu 112 cm pitkä, 97 cm leveä ja 43 cm korkea laatikko, kun takaistuimet ovat taitettuina. Uusi Ford MegaBox ‑tavaratila on kehitetty vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ja jopa ylittämään ne, ja sen syvään, monikäyttöiseen säilytystilaan mahtuu helposti vaikkapa kaksi golfbagia pystyasennossa.

Vaihtoehtoisesti siinä voidaan kansi suljettuna kuljettaa likaisia urheiluvälineitä tai mutaisia kumisaappaita. Säilytystilan synteettisen verhoilun ja pohjassa olevan tyhjennystulpan ansiosta se on helppo puhdistaa vedellä.

Puman kuormausta helpottaa entisestään Fordin markkinasegmenttinsä ensimmäinen handsfree-takaluukkutekniikka, jonka avulla takaluukku voidaan avata liikuttamalla jalkaa takapuskurin alla. Takaluukussa itsessään on integroitu hattuhylly, joka siirtyy automaattisesti pois tieltä ja sallii esteettömän pääsyn takakuormausalueelle.

"Tavoitteemme oli koko kehitysprosessin ajan tarjota ennennäkemätöntä käytännöllisyyttä kompaktissa ja tehokkaassa paketissa", kertoo Steffens. "Puman ainutlaatuinen Ford MegaBox ja hattuhylly ovat esimerkkejä innovatiivisesta ajattelustamme, joka auttoi meitä tarjoamaan joustavuutta Puma Titanium X -mallin ylellisestä ja houkuttelevasta tyylistä tinkimättä."

Ford Puman EcoBoost-hybriditekniikan 125 HV ‑mallissa CO2-päästöt lukemasta 124 g/km alkaen ja polttoainetalous lukemasta 5,4 l/100 km alkaen

Ford Puman EcoBoost-hybriditekniikan 155 HV ‑mallissa CO2-päästöt lukemasta 127 g/km alkaen ja polttoainetalous lukemasta 5,6 l/100 km alkaen

Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintasäde mitataan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EY) 692/2008 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt määritetään mallikohtaisesti, ei yksittäiselle ajoneuvolle. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. Auton polttoainetaloudellisuuden lisäksi ajotapa ja muut ei-tekniset tekijät vaikuttavat auton polttoaineen-/energiankulutukseen, CO2-päästöihin ja sähkökäyttöiseen toimintasäteeseen. CO2 on pääasiallisin ilmaston lämpenemistä aiheuttava kasvihuonekaasu.

1. syyskuuta 2017 lähtien tietyille uusille autoille myönnetään tyyppihyväksyntä World Harmonised Light Vehicle Test Procedure ‑testimenetelmän (WLTP) avulla direktiivin (EU) 2017/1151 mukaisesti siten kuin sitä on muutettu. WLTP on uusi ja entistä totuudenmukaisempi testimenetelmä polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen mittaamiseen. 1. syyskuuta 2018 lähtien WLTP on alkanut korvata kokonaan New European Drive Cycle ‑syklin (NEDC), joka on edellinen testimenetelmä. NEDC-siirtymäajan aikana WLTP:n polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvoja verrataan NEDC-menetelmään. Uusi menetelmä poikkeaa hieman aiemmasta polttonestetaloudellisuuden ja päästöjen mittauksesta, koska tiettyjä testielementtejä on muutettu, eli samalla autolla voi olla eri polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot eri testeissä.

Ford Motor Company on globaali yhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa, markkinoi, huoltaa Ford-merkin alla henkilöautoja, kuorma-autoja, SUV-autoja ja sähköautoja sekä ylellisiä Lincoln-henkilöautoja. Lisäksi yhtiö tarjoaa rahoituspalveluita Ford Motor Credit Companyn kautta ja tavoittelee johtavia asemia sähkötoimisissa ratkaisuissa, autonomisissa autoissa ja liikkuvuusratkaisuissa. Ford työllistää noin 196  000 henkilöä maailmanlaajuisesti. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista sekä Ford Motor Credit Companysta löytyy osoitteesta www.corporate.ford.com

Ford of Europe valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 51 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 65 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 23 tuotantolaitosta, joista 17 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 6 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.