Ford juhlii liukuhihnan 100-vuotista taivalta  ja julkistaa joustavan tuotantomallin uudet tavoitteet

Ford juhlii liukuhihnan 100-vuotista taivalta ja julkistaa joustavan tuotantomallin uudet tavoitteet

• Ford Motor Company juhlii ensimmäistä liukuhihnaa, jonka yhtiön perustaja Henry Ford esitteli kokoonpanolinjalle 100 vuotta sitten
  • Vuoteen 2017 mennessä Ford kasvattaa maailmanlaajuista joustavaa tuotantoaan voidakseen valmistaa kaikissa eri puolilla maailmaa sijaitsevissa tuotantolaitoksissaan keskimäärin neljää eri mallia
  • Mittavin tuotannon laajeneminen 50 vuoteen: kahdeksan uutta kokoonpanotehdasta ja kuusi uutta voimansiirtolaitteiden tuotantolaitosta ympäri maailman tukevat kasvua ja takaavat noin 130 000 teollisuuden työpaikkaa
  • Ford uudistaa tuotantoaan ottamalla käyttöön uusia valmistusmenetelmiä, kuten 3D-tulostuksen, kehittyneet prototyypit, robotiikan ja virtuaalisen simuloinnin

Helsinki, 9.10.2013 – Maanantaina 7. lokakuuta tuli kuluneeksi 100 vuotta siitä, kun Ford Motor Company kehitti Henry Fordin johdolla liukuhihnan kokoonpanolinjalle. Yhtiö jatkaa perustajansa innovaation perinteitä laajentamalla kehittyneitä tuotantomenetelmiä ja ottamalla käyttöön täysin uusia tekniikoita, jotka voivat mullistaa massatuotannon tulevina vuosikymmeninä sekä tehostaa maailmanlaajuista tuotantoa vastaamaan nopeasti kasvavaan kysyntään.

Vuoteen 2017 mennessä Ford kasvattaa maailmanlaajuista joustavaa tuotantoaan voidakseen valmistaa kaikissa eri puolilla maailmaa sijaitsevissa tuotantolaitoksissaan keskimäärin neljää eri automallia. Ford myös ennustaa, että 90 prosenttia sen tehtaista siirtyy tuotannossa kolmivuorotyöhön vuoteen 2017 mennessä, mikä auttaa kasvattamaan tuotantoa yli 30 prosenttia.

”Sata vuotta sitten isoisoisäni visio oli valmistaa turvallisia ja tehokkaita ajoneuvoja kaikille”, kertoo Fordin hallituksen puheenjohtaja Bill Ford. ”Olen ylpeä, että hän pystyi tarjoamaan liikkumisen vapauden miljoonille ihmisille valmistamalla kohtuuhintaisia perheautoja. Hänen näkemyksensä näkyy edelleen toiminnassamme ja määrittelee tämänhetkistä visiotamme.”

Fordin tavoitteena on, että vuonna 2017 lähes kaikki sen ajoneuvot perustuvat jollekin yhdeksästä perusalustasta. Tämä lisää tuotannon tehokkuutta ja tarjoaa asiakkaille heidän toivomansa ominaisuudet, polttoainetaloudellisuuden ja älykkäät teknologiat kaikkialla maailmassa. Nykyään Fordin ajoneuvoissa käytetään 15 eri alustaa.

”Henry Fordin perusperiaatteet – laadukkaat osat, työnkulku, työnjako ja tehokkuus – ovat yhä ajankohtaisia”, sanoo John Fleming (Ford Executive Vice President of Global Manufacturing). ”Näiden perinteiden pohjalta lisäämme panostusta tuotannon yhtenäistämiseen, tehtaiden joustavuuteen ja kehittyneiden teknologioiden käyttöönottoon valmistaaksemme asiakkaillemme  parhaat mahdolliset ajoneuvot parhaalla hinta–laatu-suhteella riippumatta siitä, missä he asuvat.”

Fordin viimeaikaiset panostukset valmistukseen ja tuotantoon ovat auttaneet säilyttämään maailmanlaajuisesti 130 000 määräaikaista ja vakituista työpaikkaa.

Työntekijät myös pitävät yllä tuotannon, joka valmistaa kuusi miljoonaa ajoneuvoa vuonna 2013 – noin 16 ajoneuvoa minuutissa ympäri maailmaa. Vuodesta 2011 vuoteen 2015 mennessä Ford on avannut ja avaa seuraavat laitokset:

·  2011: Ford Sollers Elabugan kokoon-panolaitos – Venäjä

·  2012: Ford Sollers Naberezhnye Chelnyn kokoonpanolaitos – Venäjä

·  2012: Chongqing #2 -kokoonpanolaitos – Kiina

·  2012: Craiovan moottoritehdas – Romania

·  2012: Ford Thailand Motors – Thaimaa

·  2013: Chongqingin moottoritehdas – Kiina

·  2013: Nanchangin kokoonpanolaitos – Kiina

·  2014: Camaçarin moottoritehdas – Brasilia

·  2014: Chongqing #3 -kokoonpanolaitos – Kiina

·  2014: Chongqingin vaihteistotehdas – Kiina

·  2014: Sanandin kokoonpanolaitos – Intia

·  2014: Sanandin moottoritehdas– Intia

·  2015: Hangzhoun kokoonpanolaitos – Kiina

·  2015: Ford Sollers Elabugan moottori-tehdas – Venäjä

Euroopassa Ford aloitti tuotannon vuonna 1911 Ison-Britannian Manchesterissa. Fordilla on Euroopassa nykyään 22 tehdasta. Viime vuonna Ford valmisti alueella yli 1,4 miljoonaa ajoneuvoa. Ford Fiesta oli viime vuonna myydyin pikkuauto Euroopassa.

Innovaatio, joka muutti maailman

Sata vuotta sitten Henry Ford ja hänen tiiminsä Highland Parkin kokoonpanolaitoksella julkistivat maailman merkittävimmän tuotteiden valmistukseen vaikuttavan keksinnön – ensimmäisen liukuhihnatuotantolinjan. Se yksinkertaisti Fordin T-mallin kokoonpanon, kun auton valmistamiseen tarvittavat 3 000 osaa jaettiin 84 erilliseen vaiheeseen, joita työstivät työntekijäryhmät samaan aikaan, kun liukuhihna veti ajoneuvon koria eteenpäin linjastolla.

Uusi prosessi mullisti tuotannon ja vähensi yhden auton kokoamiseen käytettävää aikaa 12 tunnista 90 minuuttiin.

Henry Fordin parannellessa tuotantolinjaa autojen valmistamiseen tarvittiin yhä vähemmän rahaa, aikaa ja työvoimaa, minkä vuoksi T-mallin hintaa pystyttiin laskemaan Yhdysvaltain markkinoilla 850 dollarista 300 dollariin. Ensimmäistä kertaa autoteollisuuden historiassa laadukkaat autot olivat massojen tavoitettavissa. Lopulta T-malleja valmistui joka 24:s sekunti ja vuoteen 1927 mennessä niitä oli myyty yli 15 miljoonaa kappaletta, mikä oli puolet kaikista siihen asti maailmassa myydyistä autoista.

“Fordin valmistustapa levisi nopeasti, ja sitä käyttivät autonvalmistajien lisäksi levysoittimia, pölynimureita, jääkaappeja ja muita kulutustavaroita valmistavat yritykset”, kertoo Bob Casey, joka on muun muassa kirjoittanut kirjan The Model T: A Centennial History.

Vuonna 1914 Ford alkoi maksaa työntekijöilleen 5 dollarin päiväpalkkaa, mikä oli siihen aikaa varsin merkittävä summa. Näin hän mahdollisti sen, että työtekijöillä oli varaa ostaa valmistamiaan autoja. Tämä veto sai aikaan sen, että työntekijät olivat erittäin lojaaleja työnantajaansa kohtaan. Siitä sai myös alkunsa uusi kuluttajien keskiluokka, joka pystyi matkustamaan vapaasti, asumaan missä halusi ja jahtaamaan amerikkalaista unelmaa.

Lisätietoja, kuvia ja videoita Fordin liukuhihnasta löytyy osoitteesta media.ford.com.

Uudet teknologiat muokkaavat tulevaisuutta

Fordin insinöörit ovat kehittämässä joustavaa patentoitua teknologiaa, jolla voidaan muotoilla metallilevystä osia, kun niitä tarvitaan vain vähän. Teknologian nimi on Ford Freeform Fabrication Technology, tai F3T, ja sen avulla pystytään alentamaan prototyyppien puristusmuottien valmistamisen kustannuksia ja nopeuttamaan itse valmistusta. Ajan säästö on merkittävä, sillä perinteisellä valmistustavalla aikaa kului kahdesta kuuteen kuukauteen, kun nyt sama työ pystytään tekemään kolmessa päivässä.

Lisäksi Ford ottaa enenevässä määrin käyttöön 3D-tulostuksen, jolloin 3D-osia voidaan luoda kerros kerrokselta testattaviin prototyyppeihin. 3D-tulostuksen avulla yhdestä osasta voidaan tehdä useita versioita samalla kertaa. Osien saaminen insinööreille testattavaksi kestää vain päiviä, aiemmin siihen kului kuukausia.

Ford investoi myös robotiikkaan parantaakseen ajoneuvojen laatua ja tehostaakseen tuotantoa. Esimerkiksi yhtiön uusi liantunnistin käyttää robottinäköä luodakseen digitaalisen mallin jokaisesta autosta viimeistelyvaiheessa ja analysoi mahdolliset maali- ja pintavirheet vertaamalla sitä täydelliseen malliin. Tämä on merkittävästi parantanut Ford-ajoneuvojen pintalaatua ja linjalla työskentelevillä on mahdollisuus kiinnittää huomiota monimutkaisempiin asioihin.

Fordin virtuaalisen tehtaan avulla yritys voi parantaa laatua ja leikata todellisia tuotantokustannuksia luomalla ja analysoimalla tietokonesimulaatioita koko tuotantoprosessista. Simulaatiolla saadaan esimerkiksi selville, miten pitkälle linjalla työskentelevät joutuvat kurottamaan autoa rakentaessaan, jolloin voidaan varmistaa, että työolosuhteen vastaavat Fordin ergonomiastandardeja. Virtuaalinen tehdas on ollut käytössä vuodesta 2001 lähtien. Auton rakentamiseen liittyvät ergonomiaongelmat ovat vähentyneet tuona aikana lähes 20 prosentilla.

“Teknologiat, kuten 3D-tulostus, robotiikka ja virtuaalivalmistus ovat jo nyt hyötykäytössä”, kertoo Paul Mascarenas (Chief Technical Officer and Vice President, Ford Research and Innovation). “Hyödynnämme edelleen Henry Fordin innostusta innovaatioihin tuodessamme uusia teknologioita tuotantoprosesseihin.”

Lisätiedot: Riitta Salin, Oy Ford Ab, (09) 351 700, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja valmistetaan tai myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee yhteensä noin 177 000 henkilöä ja sillä on 65 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista löytyy osoitteesta www.ford.com

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 47 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 67 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 22 tuotantolaitosta, joista 13 on Fordin omia tai enemmistöomistuksessa ja 9 yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.