Ford vei Fiestan kestävyystestit äärimmilleen

Ford vei Fiestan kestävyystestit äärimmilleen

·  Ford testasi uutta Fiestaa karussa maastossa, äärimmäisissä lämpötiloissa ja simulaatioissa.

·  Testiohjelmassa Fiestalla ajettiin yli 850 000 kilometriä niin testiradoilla kuin laboratorio-olosuhteissa lämpötilan vaihdellessa 40 pakkasasteesta 82 lämpöasteeseen.

·  Lisäksi Fiestalla ajettiin 1,2 miljoonaa kilometriä tavallisilla teillä.

Helsinki 7.12.2012 – Uuden Fiestan testiohjelmalla haluttiin varmistaa, että auto toimii kovassa käytössä ja ääriolosuhteissa ja että se ylittää odotukset päivittäisessä käytössä.

Fiestaa testanneet insinöörit ajoivat 1,2 miljoonaa kilometriä tavallisilla teillä ja 850 000 kilometriä testiradoilla, joilla oli mukulakiviä ja syviä kuoppia. Toisissa testeissä ilman lämpötila vaihteli 40 pakkasasteesta 82 lämpöasteeseen.

“Korkeatasoisten laboratoriosimulaatioiden, vaativien testiratakokeiden ja tosielämän arviointien pohjalta pystyimme saamaan aikaan kestävän Fiestan, johon sen omistajat voivat luottaa koko auton elinkaaren ajan”, kertoo Glen Goold (New Fiesta Global Chief Programme Engineer, Ford of Europe).

Kestävyystestit Fordin Lommelin testiradalla Belgiassa ajettiin teillä, joiden täydelliset kopiot löytyvät Isosta-Britanniasta, Ranskasta ja Yhdysvalloista. Yksi teistä on täysin samanlainen kuin lähellä Fordin Duntonin teknistä keskusta sijaitseva kuoppainen tienpätkä.

Testeissä simuloitiin pahimpia mahdollisia olosuhteita, joita asiakkaat voivat kohdata. Joukossa oli joukko keinotekoisesti rakennettuja esteitä, jotka oli suunniteltu kuormittamaan haluttuja komponentteja. Laboratoriossa simuloidut komponentti- ja järjestelmätestaukset vastasivat pituudeltaan koko auton elinikää, vaikka ne kestivät vain viikkoja, korkeintaan kuukausia. Eräässä testissä robottikäsi simuloi 3 000 kertaa 36 kilon painon osumisen konepeltiin.

Fordin Voice of Customer Fleet -ohjelma, joka kehitettiin Pohjois-Amerikassa ja otettiin käyttöön Euroopassa vuonna 2010, antaa tietoa tosielämän ajokilometreistä. Siinä selvitetään auton narinat ja kolinat, arvioidaan istuinten asentoa ja ajetaan autolla tahallaan niin pitkään, että siitä loppuu polttoaine vain todentaakseen, että polttoaineen varoitusvalo toimii niin kuin pitää.

Ford rekrytoi 100 eri ikäistä ja kokoista kuljettajaa ajamaan 115 uudella Fiestalla. Kuljettajat tallensivat ajotietoja. Heitä pyydettiin myös raportoimaan kaikesta havaitsemastaan ja kertomaan parannusehdotuksia. Yksi 31 testistä jopa haastoi osallistujat noudattamaan tiettyjä omistajan käsikirjan ohjeita.

“Kiinnittämällä huomiota yksityiskohtiin tällä tasolla pystyimme vaikuttamaan merkittävästi niin ajettavuuteen kuin omistuskokemukseen”, kertoo Thomas Schlimbach (Senior Engineer, Voice of Customer Fleet programme, Ford of Europe).

Suomen jälleenmyyjille uusi Ford Fiesta saapuu tammikuussa 2013.

Lisätiedot: Riitta Salin, Oy Ford Ab, (09) 351700, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja valmistetaan tai myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee yhteensä noin 172 000 henkilöä ja sillä on 65 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista löytyy osoitteesta www.ford.com

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 47 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 69 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 24 tuotantolaitosta, joista 15 on Fordin omia tai enemmistöomistuksessa ja 9 yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.