Steven Armstrong

Saksan Fordin ja Deutsche Bahn Connectin yhteistyö laajenee polkupyöriin

• Ford of Germany on ensimmäinen autovalmistaja, joka osallistuu kaupunkipyöräprojektiin Euroopassa
  • Deutsche Bahnin kattavaan kaupunkipyöräpalveluun tulee 3 200 FordPass-pyörää
  • Hanke laajentaa Saksan Fordin jo käynnissä olevaa autojen yhteiskäyttöprojektia Deutsche Bahnin kanssa
  • FordPass-sovellus iOS- ja Android-laitteille tarjoaa autojen yhteiskäyttö- ja kaupunkipyöräpalveluja yhden mobiilialustan kautta

KÖLN/FRANKFURT, Saksa, 20.9.2017 – Saksan Ford ja Deutsche Bahn AG:n tytäryhtiö Deutsche Bahn Connect GmbH laajentavat yhteistyötään Saksassa autoista polkupyöriin.

Ensi kuussa asiakkaat Kölnissä ja Düsseldorfissa saavat käyttöönsä 3 200 FordPass-polkupyörää Deutsche Bahnin Call a Bike -järjestelmän kautta. Saksan Ford on ensimmäinen autovalmistaja, joka osallistuu kaupunkipyöräpalvelun tarjoamiseen asiakkaille Euroopassa.

”Mobiliteettipalveluiden tarjoajana osallistumme kestäviin ratkaisuihin, jotka tukevat liikennejärjestelmää järkevästi erityisesti kaupunkien keskusta-alueilla. Tästä syystä lanseeraamme pyörien yhteiskäyttöön tarkoitetun FordPass-palvelun yhdessä Saksan markkinoita johtavan Call a Biken kanssa”, kertoo Steven Armstrong (group vice president and president, Europe, Middle East & Africa, Ford Motor Company) julkistaessaan kumppanuuden Frankfurtin autonäyttelyn New Mobility World -foorumissa.

FordPass-mobiilisovelluksen avulla asiakkaat voivat rekisteröityä Call a Biken käyttäjiksi, löytää lähimmän vapaan pyörän ja maksaa sen käytöstä verkossa. FordPass-sovelluksella voi jo käyttää Fordin autojen yhteiskäyttöpalvelua sekä löytää vapaita parkkipaikkoja tai edullisimmat polttoainehinnat tarjoavat huoltoasemat.

”Polkupyörien käyttö kaupungissa liikkumiseen sekä yhteiskäyttämisen trendi kasvattavat merkitystään entisestään tulevien vuosien aikana. Düsseldorfissa ja Kölnissä tarjottavan uuden palvelun myötä laajennamme liikennepalveluitamme erittäin ympäristöystävälliseen liikennemuotoon”, kertoo Sylvia Lier (chair, Board of Management, Deutsche Bahn Connect). ”Olemme hyvin iloisia, että voimme nyt laajentaa Call a Bike -palvelua yhteistyössä Fordin kanssa ja tehdä entistä kattavamman vuokrapyöräverkoston asiakkaillemme Saksassa. Kaikki FordPass-asiakkaat voivat myös käyttää Call a Bike -palvelua – ja päinvastoin – ilman kahta erillistä rekisteröitymistä.”

Ford ja Deutsche Bahn Connect ovat tehneet vuodesta 2013 asti yhteistyötä autojen yhteiskäyttöpalvelun parissa. Elokuussa Ford kertoi 100 000 ilmaisesta Call a Bike -jäsenyydestä asiakkailleen.

”Lanseerasimme yhteisen autojen yhteiskäyttöpalvelun neljä vuotta sitten osana Fordin laajennusta mobiliteettipalveluihin”, kertoo Wolfgang Kopplin (deputy chairman, Ford of Germany). ”Kaupunkipyöräprojektimme on jälleen yksi askel tämän strategian toteuttamisessa. Sen ansiosta voimme tukea kaupunkien liikennejärjestelmiä täysin päästöttömällä tavalla sekä tarjota kasvavalle asiakasjoukolle ympäristöystävällisen ja edullisen palvelun.”

Deutsche Bahn Connect hoitaa palvelun operatiivisen toiminnan ja asiakaspalvelun. Uudet FordPass-polkupyörät saavat myös oman värityksensä, ja niitä voi vuokrata myös Call a Bike -sovelluksen kautta.

Deutsche Bahn Connect GmbH

Deutsche Bahn Connect GmbH integroi laajan valikoiman mobiliteettimoduuleja älykkääseen mobiliteettikonseptiin, joka kattaa myös Flinkster Carsharingin ja Call a Biken palvelut. Deutsche Bahn Connect on vuokrannut käyttäjille polkupyöriä lähes 15 vuoden ajan, ja se on Saksan johtava palveluntarjoaja 13 000 pyörällä 50 kaupungissa. Deutsche Bahn GmbH on osa Deutsche Bahn Groupia.

Ford Motor Company on globaali yhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa, markkinoi, huoltaa Ford-merkin alla henkilöautoja, kuorma-autoja, SUV-autoja ja sähköautoja sekä ylellisiä Lincoln-henkilöautoja. Lisäksi yhtiö tarjoaa rahoituspalveluita Ford Motor Credit Companyn kautta ja tavoittelee johtavia asemia sähkötoimisissa ratkaisuissa, autonomisissa autoissa ja mobiliteettiratkaisuissa. Ford työllistää noin 203 000 henkilöä ympäri maailmaa. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista sekä Ford Motor Credit Companysta löytyy osoitteestawww.corporate.ford.com

Ford of Europe valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 52 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 66 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 24 tuotantolaitosta, joista 16 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 8 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.