Upouusi Ford B-MAX tuo palkitun SYNC-hätäaputoiminnon ensi kertaa Euroopan markkinoille

• B-MAX on Euroopan ensimmäinen ajoneuvo, jossa on ääniohjauksella toimiva yhteydenpitojärjestelmä, SYNC ja siinä oleva hätäaputoiminto.
  • SYNC-hätäaputoiminto sai Barcelonassa vuoden 2012 Mobile World Congress -teknologiamessuilla Global Mobile Award -palkinnon parhaasta autoihin suunnitellusta matkapuhelininnovaatiosta.
  • B-MAXissa on myös lukuisia muita innovatiivisia ominaisuuksia, kuten helppokulkuinen ovijärjestelmä Ford Easy Access Door System sekä Ford Active City Stop -järjestelmä, joka auttaa autoilijaa välttämään kolareita muiden ajoneuvojen kanssa.
  • B-MAX esiteltiin ensi kertaa vuoden 2012 Mobile World Congress -teknologiamessuilla Barcelonassa. Automessudebyyttinsä se tekee Geneven automessuilla maaliskuussa.

HELSINKI, Suomi, 29.2.2012 – Fordin upouusi B-MAX on hienostunut, ensiluokkaisella teknologialla ja erinomaisella polttoaineen hyötysuhteella varustettu pienikokoinen perheauto. Se on kaikkien aikojen ensimmäinen ajoneuvo, jonka ensiesittely oli Barcelonan vuosittaisilla World Mobile Congress -teknologiamessuilla. Syy on autosta löytyvä innovatiivinen SYNC-hätätaputoiminto, joka tulee nyt ensi kertaa myyntiin Euroopan markkinoilla.

”Upouusi B-MAX tulee mullistamaan eurooppalaisen kompaktien perheautojen segmentin. Tässä luokassa mikään muu ajoneuvo ei tarjoa niin houkuttelevaa tyylin, monikäyttöisyyden ja teknologian yhdistelmää”, toteaa Euroopan Fordin pääjohtaja Stephen Odell. ”Uskomme, että ajoneuvo on yksi teknologisesti edistyneimmistä pikkuautoista kaikissa hintaluokissa.”

SYNC-hätäaputoiminto voi auttaa säästämään ihmishenkiä. Se on luokkansa ainoa järjestelmä, joka hyödyntää onnettomuustilanteessa asiakkaan matkapuhelinta. SYNC aktivoituu, kun ajoneuvon turvatyyny tai polttoaineen syötön turvakytkin laukeaa. Järjestelmä ottaa ensin yhteyden lähellä oleviin mobiililaitteisiin Bluetoothiin yhdistetyn matkapuhelimen avulla, ja soittaa sitten paikalliseen hätäkeskukseen paikallisella kielellä, jotka se päättelee ajoneuvon GPS-koordinaattien perusteella. SYNC välittää puheluun vastanneelle henkilölle lyhyen etukäteen nauhoitetun hätäviestin ja kertoo onnettomuuspaikan sijainnin.

Matkapuhelinyhteensopivuuden lisäksi SYNCin voi liittää iPodiin ja siitä löytyy paikka UBS-muistitikulle. SYNC toimii ääniohjauksella, joten matkapuhelimeen tai iPodiin liitettynä käyttäjä voi hyödyntää sitä esimerkiksi musiikin kuuntelussa sanomalla ”soita (artistin nimi)” tai soittaessaan toiselle henkilölle sanomalla ”soita (ystävän nimi)”. SYNC voi myös lukea ääneen matkapuhelimeen tulleita testiviestejä.

SYNC tulee myyntiin yli 30 maassa Euroopassa ja muualla maailmassa. Yhdysvalloissa SYNC löytyy jo neljästä miljoonasta ajoneuvosta. Fordin tavoitteena on, että vuonna 2015 yli 3,5 miljoonaa eurooppalaista ajoneuvoa  ja yhteensä 13 miljoonaa ajoneuvoa ympäri maailman on varustettu SYNCillä. Se, että SYNC tuodaan Euroopan markkinoille osana yhtä Fordin Euroopan valikoiman edullisinta ajoneuvoa, auttaa yhtiötä ottamaan merkittävän askeleen kohti tavoitettaan. Myöhemmin vuonna 2012 SYNC tulee Euroopassa saataville myös Fordin suosituimpaan perheautoon, Focukseen.

SYNC-järjestelmän hätäaputoiminto sai Barcelonassa vuoden 2012 Mobile World Congress -teknologiamessuilla Global Mobile Award -palkinnon parhaasta autoihin suunnitellusta matkapuhelininnovaatiosta.

SYNCin lisäksi B-MAX on täynnä muita, innovatiivisia ominaisuuksia. Yksi niistä on Ford Easy Access Door System, helppokulkuinen ovijärjestelmä, joka on rakennettu integroimalla ajoneuvon keskipilarit kääntyviin etuoviin ja liukuviin takaoviin. Näin on saatu luotua tilava sisäänkäynti auton molemmille puolille. Järjestelmää on kehitetty vuosien ajan. Kehitystyöhön kuului yli tuhat tietokonesimulaatiota ja 50 oikeaa törmäystestiä. Niiden avulla auton kestävyys sivutörmäystilanteissa saatiin kehitettyä huippuunsa.

B-MAXista löytyy myös Ford Active City Stop -järjestelmä, joka auttaa autoilijaa välttämään kolareita edellä olevien, paikallaan seisovien tai hitaasti liikkuvien ajoneuvojen kanssa, sekä mäkilähtöavustin.

Ford B-MAX tekee varsinaisen automessudebyyttinsä Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 2012 ja tulee myyntiin myöhemmin tänä vuonna.

Lisää materiaalia SYNCistä ja Fordin mukanaolosta MWC-teknologiamessuilla löydät osoitteesta  http://mwc2012.fordmedia.eu.

Lisätietoja: Riitta Salin, Oy Ford Ab, (09) 3517 0123, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee noin 166 000 henkilöä ja sillä on 70 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätiedot autoista löytyvät osoitteesta www.fordmotorcompany.com.

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 51 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 66 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 22 tuotantolaitosta, joista osa on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.