Uuden Ford Kugan tuotanto käyntiin Espanjassa

Uuden Ford Kugan tuotanto käyntiin Espanjassa

• Uuden Ford Kugan tuotanto aloitettiin eilen Valencian tehtaalla Espanjassa.
  • Kugassa on ensimmäisenä autona segmentissään takaluukku, jonka voi avata käsin koskematta. Kugassa on myös uusi aktiivinen neliveto.
  • Ford aikoo tulevina vuosina laajentaa globaalia SUV-segmentin johtajuuttaan myös Eurooppaan, kun se esittelee Ford EcoSportin ja Ford Edgen.

HELSINKI, 4.12.2012 – Ford aloitti eilen täysin uuden Kugan tuotannon Valencian tehtaallaan Espanjassa.

Uudessa Kugassa on ensimmäisenä autona segmentissään hands-free-takaluukku, Fordin uusi globaali nelivetojärjestelmä sekä parannettu dynaaminen kaarreajon hallintajärjestelmä (Torque Vectoring Control). Se on myös ensimmäinen Euroopan markkinoilla oleva Fordin SUV, jossa on EcoBoost-moottori.

Kuga tuli Euroopan markkinoille vuonna 2008, ja nyt niitä on myyty yli 300 000. Fordin aikomuksena on vahvistaa SUV-mallistoaan Euroopassa. Se onkin tuomassa markkinoille EcoSportin pienten ja Edgen suurempien SUVien segmenttiin. Ford Edge on erittäin suosittu muun muassa Pohjois-Amerikassa.

“Asiakkaat rakastivat ensimmäisen sukupolven Kugaa. Uusi, toisen sukupolven Kuga on edeltäjäänsä taloudellisempi ja entistä hauskempi ajaa”, kertoo Roelant de Waard (Vice President, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe). “Fordilla on vahva perintö ja osaaminen SUV-segmentissä, ja Kuga on sen ensimmäinen ilmentymä Euroopassa.”

Ford aikoo hyödyntää Pohjois-Amerikan ja muiden maanosien SUV-markkinoilla saavuttamaansa johtavaa asemaa ja laajentaa nopeasti mallistoaan Euroopassa. Yhtiö odottaa myyvänsä Euroopassa seuraavien kuuden vuoden aikana yli miljoona SUVia. Se tarkoittaa, että joka kymmenes Euroopassa myytävä Ford on SUV vuoteen 2016 mennessä.

Uuden Kugan bensiinimoottorivaihtoehdot ovat 150- tai 180-hevosvoimainen 1,6 litran EcoBoost. Dieselmoottori on puolestaan joko 140- tai 163-hevosvoimainen 2.0 Duratorq TDCi. Nelivetomallien pariksi saa myös Ford PowerShift-vaihteiston. Kaikkien näiden moottoreiden CO2-päästöt jäävät alle 180 g/km*.

Kugassa on joukko kuljettajaa helpottavia teknologioita, kuten yhdensuuntaispysäköintiä helpottava Active Park Assist ja kuolleen kulman valvontajärjestelmä, joka ilmaisee peilissä näkyvällä varoitusvalolla kuolleeseen kulmaan jääneen ajoneuvon.

Uudessa Kugassa on 82 litraa enemmän tavaratilaa kuin edeltäjässään. Takaistuimet voidaan taittaa tasaiseksi lattiapinnaksi yhdellä napin painalluksella.

Kugan älykäs neliveto arvioi ajo-olosuhteita ennaltaehkäisevästi 20 kertaa silmänräpäystä nopeammin ja muuttaa nelivetojärjestelmän voimanjakoa, jotta kuljettaja saa parhaan sekoituksen hallittavuutta ja pitoa. Dynaamisuus ja kaarreajo-ominaisuudet ovat entistä paremmat, kun Kugassa on Focuksesta tuttu dynaaminen kaarreajon hallintajärjestelmä.

Ford SYNC on saatavana Kugaan heti lanseerauksesta lähtien. Siinä on myös hätäaputoiminto, joka havaitessaan turvatyynyn laukeamisen tai polttoaineen syötön katkeamisen käyttää hyväksi GPS-paikanninta ja autoon Bluetoothilla kytkettyä matkapuhelinta ja hälyyttää apua soittamalla paikalliseen hätäkeskukseen.

Kugan hinnasto julkistetaan pian ja autoja voi tilata jo tämän vuoden puolella.

* Ilmoitetut polttoaineen kulutusluvut ja CO2-päästöarvot on mitattu Euroopan komission direktiivin (EC) 715/2007 asettamien teknisten vaatimusten mukaisesti. Luvut voivat erota maailman muiden alueiden luvuista johtuen alueiden eri ajosykleistä ja säännöksistä.

Lisätiedot: Riitta Salin, Oy Ford Ab, (09) 351 700, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja valmistetaan tai myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee yhteensä noin 172 000 henkilöä ja sillä on 65 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista löytyy osoitteesta www.ford.com

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 47 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 69 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 24 tuotantolaitosta, joista 15 on Fordin omia tai enemmistöomistuksessa ja 9 yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.