Uudessa Ford Transit Customissa on rohkeampi muotoilu ja tyylikkäämpi ohjaamo, saatavana nyt myös polttoainetta säästävänä ECOnetic-mallina

• Ford Transit Custom tuo 1-tonnisten pakettiautojen segmenttiin rohkean, uuden ulkomuodon, täysin uuden ohjaamon sisustuksen ja polttoainetaloudellisen ECOnetic-malliversion
  • Uraauurtava 2.0 Ford EcoBlue-dieselmoottori on saatavana myös uudella kuusivaihteisella automaattivaihteistolla. Uutena mallistoon tulee saataville ECOnetic-malli, jonka CO2-päästöt ovat 148 g/km*.
  • Uusi ohjaamo on kuin liikkuva toimisto luokkansa johtavien säilytystilojen, mukavuuden ja ergonomian ansiosta. Helppo liitettävyys on mahdollista SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmän ja Ford My Dock -laitetelakan ansiosta.
  • Kehittyneisiin teknologioihin kuuluvat ensimmäisenä luokassaan älykäs nopeudenrajoitin ja kuolleenkulman varoitusjärjestelmä, jota täydentää risteävän liikenteen tunnistava Cross Traffic Alert-toiminto
  • Uuden Transit Customin tuotanto alkaa vuoden 2018 alussa ja asiakastoimitukset 2018 keväällä. Nollapäästöinen ladattava hybridi (PHEV) julkistetaan 2019.

Köln, 12.7.2017 – Ford julkisti tänään uuden 1-tonnisen Transit Customin. Siinä on rohkea muotoilu, täysin uudet sisätilat ja auto on entistä edullisempi omistaa. Transit Customin tuotanto alkaa vuoden 2018 alussa ja toimitukset alkavat vuoden 2018 keväällä.

Transit Customissa on merkittäviä uusia ominaisuuksia ja uusi polttoainetaloudellinen ECOnetic-malliversio, jonka CO2-päästöt ovat 148 g/km*, sekä mullistava 2.0-litrainen Ford EcoBlue -dieselmoottori.

Autossa on uusi, rohkea keulan muotoilu ja kolmilistainen Transit-etusäleikkö. Tämä yksitonninen pakettiauto on kuin liikkuva toimisto. Ohjaamossa on luokkansa parhaat säilytystilat, ja se on entistä mukavampi ja ergonomisempi. Autossa on SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä ja MyFord Dock -laitetelakka. Muita ensimmäistä kertaa hyötyajoneuvossa esiteltäviä teknologioita ovat mm. älykäs nopeudenrajoitin.

“Transit Custom on ollut menestys aina ensiesiintymisestään lähtien ja tämä uusi versio nostaa jälleen panoksia”, kertoo Hans Schep (general manager, Commercial Vehicles, Ford of Europe). “Olemme kuunnelleet tarkasti asiakkaitamme ja tuoneet heille yksitonnisen pakettiauton, joka on entistä tyylikkäämpi, edullisempi omistaa ja täynnä fiksuja ominaisuuksia.”

Uuden sukupolven Transit Custom antaa esimakua Fordin seuraavasta suuresta hyötyajoneuvoinnovaatiosta. Yhtiö esittelee Transit Customista päästöttömän ladattavan hybridimallin vuonna 2019. PHEV Transit Customia aletaan testata tositoimissa Lontoossa myöhemmin tänä vuonna.

Loppuvuodesta 2012 ensiesitellystä Transit Customista tuli nopeasti Fordin myydyin hyötyajoneuvo Euroopassa. Viime vuonna niitä myytiin 118 000 kappaletta, mikä on 15 prosenttia edemmän kuin vuonna 2015, jolloin tehtiin edellinen myyntiennätys.

Transit Custom oli ensimmäinen laajennetun Transit-tuoteperheen malli ja pitkälti sen ansiosta Ford on ollut hyötyajoneuvojen markkinajohtaja Euroopassa vuodesta 2015 lähtien. Tuoteperhettä ovat myöhemmin täydentäneet Transit Courier, Transit Connect ja Transit.

Ford EcoBlue ja ECOnetic

Uudessa Transit Customissa on huipputeknologinen Ford EcoBlue -dieselmoottori, joka vähentää omistamisen kustannuksia ja tuo suorituskykyetuja verrattuna mallistosta poistuneeseen 2.2 litran dieselmoottoriin. Tehovaihtoehdot ovat 105 hv, 130 hv tai 170 hv. Moottori kuluttaa 13 prosenttia vähemmän polttoainetta ja se tuottaa 20 prosenttia enemmän vääntöä alakierroksilla.

Niille asiakkaille, jotka etsivät vieläkin edullisempia omistamisen kustannuksia ja alempaa polttoaineen kulutusta, on tarjolla uusi ECOnetic-vaihtoehto. Sen CO2-päästöt oat 148 g/km ja polttoaineen kulutus 5,7 l/100 km*, mikä on 6 prosenttia parempi nykyiseen taloudellisimpaan autoon verrattuna.

300-sarjan lyhyen akselivälin malliin saatavassa ECOnetic-versiossa on 105 hevosvoimaa ainutlaatuisella kalibroinnilla ja Auto-Start-Stop-toiminto, matalan vierintävastuksen renkaat, Fordin innovatiivinen kiihdytyksenhallintajärjestelmä sekä kiinteä 100 km/h nopeudenrajoitin.

Uuden Transit Customin saa kahdella eri kattokorkeudella, kahdella akselivälivaihtoehdolla, 2,6–3,4 tonnin kokonaispainolla, jopa 1 450 kilon hyötykuormalla sekä kolmella eri korivaihtoehdolla (Pakettiauto Van, Kombi M1 ja Jatko-ohjaamo pakettiauto). Suomen mallivalikoima vahvistetaan myöhemmin.

Uusi malli pitää yllä Transitin mainetta luokkansa parhaasta kuljetuskyvystä, ja siinä on innovatiivisia kuormatilaratkaisuita, kuten mahdollisuus lastata autoon erittäin pitkiä esineitä väliseinään tehdyn luukun ansiosta, sekä integroidut kattokiskot, jotka voidaan taittaa pois silloin kun ne eivät ole käytössä.

Dynaamista muotoilua ja toimisto ohjaamossa

Uuden Transit Customin dynaaminen keula perustuu samaan muotokieleen Fordin uusimpien henkilöautojen kanssa. Puolisuunnikkaan muotoinen etusäleikkö on sijoitettu korkealle ja ajovaloumpiot ovat kapeat. Siihen saa uusimmat ajovaloteknologiat. Paremmin varustelluissa malleissa on uudet, omaleimaiset LED-päiväajovalot ja tehokkaat HID Xenon -ajovalot.

Ohjaamon sisustus on täysin uusi. Kojelauta perustuu Fordin uuteen muotoilufilosofiaan, joka esiteltiin ensimmäistä kertaa uudessa Fiestassa. Kojelaudan asettelu on miellyttävä ja käyttäjälähtöinen, ja se on saanut vaikutteita kuluttajien tavasta käyttää älylaitteita ja tabletteja.

Kojelaudan muotoilu perustuu visuaalisesti voimakkaisiin vaakatasoisiin yksityiskohtiin, jotka korostavat matkustamon leveyttä. Uudessa kojelaudassa on käytetty houkuttelevia ja kestäviä materiaaleja. Käytännölliset yksityiskohdat on suunniteltu kuljettajille, jotka käyttävät ohjaamoa liikkuvana toimistonaan pitkinä työpäivinä.

Uuden muotoilun myötä Transit Customin ohjaamossa on luokkansa johtavat säilytystilat, tilavuudeltaan jopa 25 litraa pelkästään kojelaudassa. Näitä ovat muun muassa kolme kätevää avointa säilytyslaatikkoa kojelaudan yläosassa, joissa voi säilyttää esimerkiksi mobiililaitteita, sekä tilava hansikaslokero, jonka alaosaan mahtuu A4-kokoisia kansioita.

Muita käytännöllisiä ratkaisuja ovat auki taittuva mukinpidike vaihdekepin alapuolella sekä kojelaudan molemmissa päissä olevat kaksi mukinpidikettä ja pullonpidikkeet jopa 2 litran vetoiselle pullolle. Myös ovipaneelit on uudistettu täysin ja niissä on enemmän säilytystilaa, kuten kolme suurta säilytystilaa sekä käytännöllinen uusi ovenkahva, joka on integroitu koristeelliseen oven verhoiluun.

Täysin uudet näytöt ja ohjauspaneelit ovat kuljettajan kannalta ergonomisempia ja helppokäyttöisempiä. Huippuvarustelluissa malleissa on tabletin inspiroima 8 tuuman värillinen kosketusnäyttö ja Fordin SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä, jota voidaan käyttää nipistys- ja pyyhkäisyeleillä.

Fordin SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmän avulla Transit Customin kuljettajat voivat hallita äänentoistoa, navigaatiota ja järjestelmään yhdistettyjä älypuhelimia yksinkertaisilla englanninkielisillä äänikomennoilla. Kytkemällä äänikomennot päälle ja sanomalla ”I need a coffee”, ”I need fuel” tai ”find an address” kuljettajat voivat paikantaa lähialueen kahvilat, bensa-asemat tai seuraavan pysähdyspaikan. Järjestelmä on Apple CarPlay- ja Android Auto™ -yhteensopiva.

Niissä ajoneuvoissa, joissa ei ole 8- tai 4-tuumaista kosketusnäyttöä, on kojelaudan keskelle asennettu MyFord Dock -laitetelakka. Siinä voi säilyttää ja ladata älypuhelimia, MP3-soittimia tai satelliittinavigointilaitteita. USB-liitin ja 12 voltin pistorasia sijaitsevat ylemmässä säilytyslaatikossa kuljettajan edessä, vaihdekepin vierellä, mikä tekee lataamisesta helppoa.

Matkustusmukavuutta parantavat entisestään uudet istuimet, joiden pehmustemateriaali ja muoto antavat optimoidun tuen. Verhoiluun käytettävät materiaalit on myös uudistettu täysin ja niissä on kiinnitetty erityistä huomiota laatuun, kestävyyteen ja ulkonäköön. Istuinten kankaat ovat käyneet läpi Fordin kaikkien aikojen rankimmat kulumistestit.

Kehittynyttä teknologiaa ja kuljettajaa avustavia ominaisuuksia

Uuteen Transit Customiin on saatavilla useita edistyksellisiä kuljettajaa avustavia teknologioita. Siinä on ensimmäisenä hyötyajoneuvona älykäs nopeudenrajoitin (Intelligent Speed Limiter), joka säätää automaattisesti ajoneuvon maksiminopeutta nopeusrajoituksen mukaan, joita se seuraa liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän (Traffic Sign Recognition) avulla.

Uuteen malliin on saatavilla myös kuolleen kulman varoitusjärjestelmä (Blind Spot Information System), jota täydentää risteävän liikenteen tunnistava Cross Traffic Alert-toiminto. Se varoittaa parkkipaikalta pois peruuttavaa kuljettajaa mahdollisista takaa kulkevista autoista. Toiminto on omiaan pakettiautoille, joista näkyvyys taaksepäin on usein rajoittunutta.

Nämä uudet ominaisuudet täydentävät Transit Customin varustelua entisestään. Entuudestaan varusteisiin kuuluvat jalankulkijoita suojaava Pre-Collision Assist with Pedestrian Detection-hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti (Lane Keeping Alert), sivutuulen vakautusjärjestelmä (Side Wind Stabilisation) ja aktiivinen vakionopeudensäädin (Adaptive Cruise Control).

Uusimpiin varusteisiin kuuluu myös pehmeästi ja herkästi vaihteita vaihtava 6-vaihteinen SelectShift-automaattivaihteisto. Lisäksi Kombi M1 -malliin on saatavana ensimmäisenä segmentissään takailmajousitus, joka mahdollistaa joustavan, hallitun ja tasaisen kyydin kuormasta riippumatta.

Asiakkaat voivat valita valinnaisvarusteena uuden sähköjärjestelmän liitäntämoduulin (Upfitter Interface Module), joka mahdollistaa pääsyn ajoneuvon sähköjärjestelmän tietoihin ja mahdollistaa jälkikäteen tehtävät muutokset ja lisävarusteiden asentamisen siten, että niitä voidaan käyttää ja hallita tehokkaammin käyttäen reaaliaikaisia ajoneuvon tietoja väyläjärjestelmistä.

Sport-malli saa uuden, raikkaan ilmeen

Uuden Transit Custom -malliston huippu on dynaaminen, 170-hevosvoimainen Sport-malli, joka on saatavilla Euroopassa kahdeksalla eri kori- ja istuinvaihtoehdolla sekä lyhyellä tai pitkällä akselivälillä.

Sport-mallille ominainen tuplaraidoitus konepellissä ja korinmuotoilusarja on suunniteltu uudelleen uutta mallia varten. Siihen kuuluvat huomiota herättävä, kaksisävyinen musta raidoitus joko oranssilla tai hopeisella korostuksella. Sporttinen tyyli jatkuu ohjaamossa, jossa on osittainen nahkaverhoilu.

Android ja Android Auto ovat Google Inc:n tavaramerkkejä.

* Ilmoitetut polttoaineen/energian kulutusluvut, CO2-päästöarvot ja sähköautojen toimintasäde on mitattu Euroopan komission direktiivien (EY) 715/2007 ja (EY) 692/2008 asettamien teknisten vaatimusten mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt on määritelty ajoneuvotyypin, ei yksittäisen auton mukaan. Käytetty testaustapa mahdollistaa vertailtavuuden eri autotyyppien ja valmistajien välillä. Polttoainetehokkuuden lisäksi ajokäyttäytymisellä sekä muilla ei-teknisillä asioilla on vaikutusta auton polttoaineen/energian kulutuksen, CO2-päästöjen ja sähköauton toimintasäteen määrittämiseen. CO2 on pääasiallisin kasvihuonekaasu, joka on syynä ilmaston lämpenemiseen.

Ford Motor Company on globaali auto- ja mobiliteettiyhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee noin 202 000 henkilöä ja sillä on 62 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa, markkinoi, huoltaa Ford-merkin alla henkilöautoja, kuorma-autoja, SUV-autoja ja sähköautoja sekä ylellisiä Lincoln-henkilöautoja. Laajentaakseen liiketoimintamalliaan Ford investoi aktiivisesti uusiin mahdollisuuksiin sähköautoissa, itseohjautuvissa autoissa ja liikkumisen sujuvoittamisessa. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista sekä Ford Motor Credit Companysta löytyy osoitteesta www.corporate.ford.com

Ford of Europe valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 52 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 66 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 24 tuotantolaitosta, joista 16 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 8 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.