Uudet tuotteet kasvattivat Euroopan Fordin markkinaosuutta – Suomessa Transit-tuoteperheen fantastinen vuosi

• Fordin markkinaosuus kasvoi Euroopassa viime vuonna 0,2 prosenttiyksikköä 8,0 prosenttiin, mikä on korkein markkinaosuus sitten vuoden 2011
  • Euroopan Ford myi viime vuonna 1,16 miljoonaa ajoneuvoa, mikä on 7,3 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna
  • Ford oli viime vuonna Euroopan toiseksi myydyin automerkki
  • Fordin markkinaosuus hyötyajoneuvoissa oli Euroopassa 11,4 prosenttia – korkein sitten vuoden 1997
  • Fordin yksityishenkilö- ja yritysmyynnin osuus oli 74 prosenttia kaikista myydyistä autoista – kolme prosenttiyksikköä korkeampi kuin alalla keskimäärin
  • Yli puolet viime vuonna myydyistä Ford-ajoneuvoista oli täysin uusia tai merkittävästi uudistuneita
  • Suomessa niin henkilöautojen kuin hyötyajoneuvojen kauppa kasvoi erittäin maltillisesti
  • Suomessa uusi Transit-tuoteperhe otti paikkansa hyötyajoneuvomarkkinoilla, Focuksen ja Mondeon lanseeraukset ajoittuivat vuoden vaihteeseen
  • Vuosi 2015 on yksi Euroopan Fordin uusien tuotteiden lanseeraamisen kiireisimmistä vuosista

Helsinki 26.1.2015 – Euroopan Fordin myynti ja markkinaosuus kasvoivat vuonna 2014 vahvan uusien henkilö- ja hyötyajoneuvojen kysynnän ansiosta.

Ford-ajoneuvoja myytiin yhteensä 1,16 miljoonaa kappaletta Euroopan 20 maata kattavalla markkina-alueella, 7,3 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Fordin markkinaosuus kasvoi 0,2 prosenttiyksikköä 8.0 prosenttiin, mikä on korkein Fordin saavuttama markkinaosuus sitten vuoden 2011. Ford oli Euroopan toiseksi myydyin automerkki.

Yli puolet myydyistä Ford-ajoneuvoista oli täysin uusia tai merkittävästi uudistuneita malleja, jotka on tuotu markkinoille vuoden 2012 jälkeen, jolloin Ford ilmoitti kiihdyttävänsä uusien autojen lanseerausten tahtia Euroopassa.

Fordin hyötyajoneuvojen myynti kasvoi 21 prosenttia vuodesta 2013, kun niitä kävi kaupaksi 227 000 kappaletta. Kasvun sai aikaan täysin uudistunut ja laajentunut Transit-mallisto. Fordin markkinaosuus hyötyajoneuvoissa kasvoi 1,4 prosenttiyksikköä 11,4 prosenttiin, mikä on korkein markkinaosuus sitten vuoden 1997.

“Vuonna 2014 uudet tuotteemme ja teknologiamme vetosivat asiakkaisiin, mikä auttoi meitä myynneissä koko vuoden ajan”, kertoo Roelant de Waard (Vice president, Marketing, Sales and Service, Ford of Europe). “Heti alkuvuodesta 2015 meillä on käsissämme uusi Focus ja Mondeo, myöhemmin uusi S-MAX, C-MAX ja Mustang.”

Ford on keskittynyt kasvattamaan yksityisasiakas- ja yritysmyyntiä, millä tiedetään olevan myönteinen vaikutus yhtiön brändimielikuvaan. Viime vuoden myynneistä 74 prosenttia oli yksityisasiakas- ja yritysmyyntiä – kolme prosenttiyksikköä enemmän kuin alalla keskimäärin.

Vuoden huipentumat

Kysyntä on ollut vahvaa koko malliston osalta. Fordin myydyimmän mallin, Fiestan, myynti kasvoi yli 5 prosenttia. Näyttää vahvasti siltä, että Fiesta on Euroopan myydyin pikkuauto kolmannen kerran peräkkäin.

Kugan myynti kasvoi 31 prosenttia. Viime vuosi oli sen kaikkien aikojen paras myynnillisesti. Kuga tuli markkinoille vuonna 2008.

Transit-tuoteperhe, johon kuuluvat Transit, Transit Custom, Transit Connect ja Transit Courier, saavutti korkeimman myyntinsä sitten vuoden 2008. Rangerin myynti kasvoi 39 prosenttia. Kugan tapaan viime vuosi oli Rangerien myynnin osalta ennätyksellinen. Ranger tuli markkinoille Euroopassa 1998.

Ford myi* joulukuussa 85 500 ajoneuvoa, mikä on 10,1 prosenttia enemmän kuin edellisvuoden joulukuussa. Koko alan myynti kasvoi joulukuussa 3,5 prosenttia. Fordin markkinaosuus kasvoi edellisvuoden joulukuusta 0,5 prosenttiyksikköä 7,5 prosenttiin.

Transit-tuoteperhe pääosassa Suomessa

Suomen autokaupassa päästiin viime vuonna vain maltilliseen kasvuun. Henkilöautoja ensirekisteröitiin 2,7 prosenttia ja hyötyajoneuvoja 2,1 prosenttia edellisvuotta enemmän. Ford oli viidenneksi myydyin henkilöautomerkki 7,0 prosentin markkinaosuudella. Suosituin malli oli Focus. Hyötyajoneuvoissa Ford oli markkinakakkonen 25,0 prosentin markkinaosuudella.

Henkilöautoissa loppuvuodesta markkinoille tulleet uusi Focus ja uusi Mondeo työllistivät Ford-kauppiaita kiitettävästi. Molemmissa malleissa moottorivalikoima on kasvanut ja uudistunut. Maaliskuussa tuotantoon tulee automaattiversio 1,5-litraisesta EcoBoost- ja 1.5 dieselmoottorista. Mondeosta puolestaan tulee huhtikuussa nelivetomalli.

”Suosituimpien Ford-mallien, uuden Focuksen ja Mondeon, lanseeraus ajoittui loppuvuoteen. Erityisesti Mondeo on herättänyt suurta kiinnostusta ja niitä tilattiin hyvin ennakkoon”, kertoo Oy Ford Ab:n toimitusjohtaja Hannu Pärssinen. ”Fordille viime vuosi oli fantastinen hyötyajoneuvojen osalta, kiitos uudistuneen Transit-tuoteperheen. Olimme kahtena kuukautena Suomen myydyin hyötyajoneuvomerkki”, hän jatkaa.

Vuoden 2015 näkymät

Ford on ilmoittanut tuovansa vuoden puolivälin tienoilla markkinoille täysin uuden seitsenpaikkaisen Ford Galaxyn. Muita tämän vuoden uutuuksia ovat täysin uudet S-MAX, C-MAX, Grand C-MAX, Focus ST, Focus ST diesel ja Mustang sekä meille suomalaisille uusi EcoSport. Täysin uusi katumaasturi Edge tulee tuotantoon ensi vuoden vaihteessa kuten myös uusi Ranger.

* Euroopan Ford raportoin myyntiluvut niistä 20 maasta, joissa sillä on kansalliset myyntiyhtiöt. Maat ovat: t Alankomaat, Belgia, Espanja, Iso-Britannia, Irlanti, Italia, Itävalta, Kreikka, Norja, Puola, Portugali, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska, Tsekki ja Unkari.

Lisätiedot: Riitta Salin, Oy Ford Ab, 010 3447 123, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja valmistetaan tai myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee yhteensä noin 189 000 henkilöä ja sillä on 65 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista löytyy osoitteesta www.ford.com

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 50 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 69 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 24 tuotantolaitosta, joista 13 on Fordin omia tai enemmistöomistuksessa ja 11 yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.