Ford GT -superauto

Uutisia Fordilta 6/2016

Ford of Europe teki ennätyksellisen tuloksen huhti-kesäkuussa

Euroopan Fordin toinen kvartaali oli yhtiön kaikkien aikojen paras toinen kvartaali ja viides perättäinen voitollinen kvartaali. Yhtiön tulos ennen veroja on 467 miljoonaa dollaria (noin 418 miljoonaa euroa) ja markkinaosuus 7,5 prosenttia. Ford oli tammi-kesäkuussa Euroopan toiseksi suosituin automerkki ja on markkinajohtaja hyötyajoneuvoissa.

Fordilla vahva heinäkuu Suomessa

Ford oli heinäkuussa kolmanneksi rekisteröidyin henkilöautomerkki 9,9 prosentin markkinaosuudella. Malleista Focus keräsi neljänneksi ja Fiesta viidenneksi eniten rekisteröintejä. Ford Focus on tammi-heinäkuun ensirekisteröintitilastoissa neljäntenä. Pakettiautoissa Ford jatkaa markkinajohtajana 24,1 prosentin markkinaosuudella.

Mies ja kone tekevät autoja yhdessä

Fordin kokoonpanolaitoksella Kölnissä ihmiset ja robotit kokoavat autoja sulassa yhteistyössä. Robotit asentavat Fiestoihin iskunvaimentimet, koska ne pääsevät helposti ahtaisiin tiloihin. Asentaminen vaatii eritystä tarkkuutta ja voimaa sekä näppäryyttä. Työturvallisuus hoituu siten, että roboteissa olevat tunnistimet havaitsevat työntekijän kädet tai sormet ja pysähtyvät heti. Ford on aloittanut selvitystyön siitä, mihin kaikkeen näitä yhteistyöroboteiksi kutsuttuja robotteja voitaisiin käyttää.

Fordilta ilmainen työkalu sovelluskehittäjille

Maailman teillä liikkuu yli 15 miljoonaa autoa, joissa on Ford SYNC -järjestelmä. Vuoteen 2020 mennessä SYNC-varusteltuja autoja arvioidaan olevan 43 miljoonaa. Ford tuo sovelluskehittäjien käyttöön ilmaisen työkalun, joilla älypuhelimiin suunniteltujen sovellusten toimivuutta ja ulkonäköä voi testata SYNC 3 -yhteydenpito- ja viihdejärjestelmässä. Työkalu nopeuttaa sovellusten suunnittelua ja käyttöönottoa.

Autonosia agaavesta?

Ford Motor Company ja Jose Cuervo®, tunnettu yhdysvaltalainen tequilan valmistaja, tutkivat yhdessä agaave-kasvin käyttämistä biomuovin valmistamiseen ja käyttämiseen auton osina. Tutkijat selvittävät materiaalin kestävyyttä ja lämmönsietoa. Alustavasti se on osoittanut kestävyytensä ja on myös hyvännäköinen. Mahdollisia käyttökohteita ovat esimerkiksi auton säilytyslokeroiden muoviosat.

Linkki tiedotteeseen

Ford GT:n nähdään kilparadoilla ainakin seuraavat kolme vuotta

Vain kaksi viikkoa Ford GT:n voitokkaan LeMans-esiintymisen jälkeen Ford ilmoitti jatkavansa kilpailutoimintaa ainakin seuraavat kolme vuotta. Ford on mukana autourheilussa voittaakseen kilpailuita ja mestaruuksia, mutta se palvelee myös kehitystyötä erityisesti moottorien, aerodynamiikan ja kevyiden materiaalien osalta. Kehitystyö siirtyy ajan myötä myös tuotantoautojen hyödynnettäväksi.

Ford GT tuulitunnelissa

Ford GT -superauton kehitystyö jatkuu ja autoa on testattu tuulitunnelissa muotoilun ja aerodynamiikan säätämiseksi. Hiilikuidusta valmistettavien autojen odotetaan tulevan myyntiin tämän vuoden lopulla. Ford GT on toiminnallisen muotoilun ja aktiivisen ilmavirran hallinnan taidonnäyte.

Linkki tiedotteeseen

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee noin 201 000 henkilöä ja sillä on 67 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa, markkinoi, huoltaa Ford-merkin alla henkilöautoja, kuorma-autoja, SUV-autoja ja sähköautoja sekä ylellisiä Lincoln-henkilöautoja. Ford Smart Mobility on yhtiön suunnitelma olla alan johtava toimija liitettävyydessä, mobiliteetissa, itseohjautuvissa autoissa, asiakaskokemuksessa, datassa ja analysoinnissa. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista sekä Ford Motor Credit Companysta löytyy osoitteesta www.corporate.ford.com

Ford of Europe valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 53 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 68 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 24 tuotantolaitosta, joista 16 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 8 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.