Fiesta ST

Uutisia Fordilta 9/2016

Ford jatkaa pakettiautojen ykkösenä Suomessa

Fordin pakettiautojen suosio ei näytä laantumisen merkkejä. Lokakuun ensirekisteröintitilastot osoittavat Fordin jatkavan pakettiautojen tammi-lokakuun rekisteröinneissä ykkösenä. Fordin markkinaosuus Suomessa on kymmenen ensimmäisen kuukauden jälkeen 24,5 prosenttia. Vuoden takaiseen verrattuna Ford-pakettiautojen rekisteröinnit ovat kasvaneet lähes viidenneksen.

Henkilöautoissa Ford on tammi-lokakuun ensirekisteröinneissä 8,3 prosentin markkinaosuudella neljänneksi rekisteröidyin automerkki. Viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna Ford-henkilöautojen ensirekisteröinnit ovat kasvaneet 15,7 prosenttia.

Punaisesta aallosta vihreä aalto

Ford testaa parhaillaan teknologiaa, jonka avulla päästäisiin eroon liikennevalojen punaisesta aallosta. Kuljettajat pystyvät maksimoimaan sen, että kohdalle osuukin vihreä aalto, ajamalla auton suosittelemaa nopeutta. Auto puolestaan saa tiedon liikennevalojen ajoituksista teiden varsilla olevista laitteista. Teknologiaa testataan Isossa-Britanniassa osana projektia, jossa kehitetään ja testataan autojen välistä sekä autojen ja infrastruktuurin välistä kommunikointia tavoitteenaan tehdä ajamisesta stressittömämpää, vähemmän aikaa vievää ja taloudellisempaa.

Ford kierrättää savea

Muovailuun käytettävä savi ei ole vain lasten juttu, vaan sitä käytetään myös autojen suunnittelussa. Ford käyttää savea yli 90 000 kiloa vuodessa, ja nyt sitä on alettu kierrättämään. Viime vuonna savea päätyi kierrätykseen noin 2 300 kiloa. Sitä varten tarvitaan erityinen kone, ja viimeisen viiden vuoden aikana sen avulla on uudelleen prosessoitu yli 9 000 kiloa savea. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että savea ei ole tarvinnut viedä kaatopaikalle. Vaikka autojen suunnitteluun käytetään paljon tietokonetta ja muuta teknologiaa, mikään ei korvaa autosta tehtävää, täysikokoista mallia.

Linkki tiedotteeseen

Ford vähentää veden käyttöä tuotannossaan

Ford suunnittelee edelleen vähentävänsä veden käyttöä tuotannossa vuoteen 2020 mennessä. Tuolloin veden kulutus yhtä valmistettavaa autoa kohti on laskenut 72 prosenttia vuoden 2000 tasosta. Seuraava askel on luopua juomakelpoisen veden käyttämisestä tuotannossa. Vuosina 2000–2015 Ford on säästänyt vettä 377 miljardia litraa. Tällä vesimäärällä täytettäisiin yli 15 000 täysikokoista, kilpauimiseen tarkoitettua uima-allasta.

Prototyypit piiloon

Uusien autojen ulkomuoto pyritään pitämään salassa mahdollisimman pitkään. Autoilla joudutaan ajamaan julkisillakin teillä, jolloin ihmiset saattavat nähdä omituisesti kuvioituja tai osin peitettyjä autoja. Ford naamioi jatkossa kehitystyön alla olevat autonsa kolmiulotteisella, rakennuspalikoita muistuttavalla kuvioinnilla. Näin auton muodot saadaan pidettyä salaisuutena mahdollisimman kauan.

Linkki tiedotteeseen

Naiset tuntevat vetoa sporttisiin pikkuautoihin

Sporttiset pikkuautot, joissa on tehokas moottori, nostavat suosiotaan naisten joukossa. Ajomukavuus, parempi varustelu ja käytännöllisyys ovat suosion taustalla. Vuosien 2010 ja 2015 välillä naisten osuus Fordin sporttisten autojen (RS- ja ST-mallit) ostajana on noussut kahdeksan prosenttia ja ostajat ovat iältään hieman yli nelikymppisiä. Fordin tulevaisuuden tutkija ja kuluttajatrendejä tarkasti seuraava Sheryl Connelly kutsuu trendiä, jossa ostaja arvostaa kestävyyttä ja tuotteen monipuolisuutta, nimellä ”Swiss Army Life”.

Linkki tiedotteeseen

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee noin 203 000 henkilöä ja sillä on 67 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa, markkinoi, huoltaa Ford-merkin alla henkilöautoja, kuorma-autoja, SUV-autoja ja sähköautoja sekä ylellisiä Lincoln-henkilöautoja. Laajentaakseen liiketoimintamalliaan Ford investoi aktiivisesti uusiin mahdollisuuksiin sähköautoissa, itseohjautuvissa autoissa ja liikkumisen sujuvoittamisessa. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista sekä Ford Motor Credit Companysta löytyy osoitteesta www.corporate.ford.com

Ford of Europe valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 53 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 68 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 24 tuotantolaitosta, joista 16 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 8 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.