UUTISIA FORDILTA			Kesäkuu 2014

UUTISIA FORDILTA Kesäkuu 2014

Fordin hyvä vire jatkuu edelleen ja hyötyajoneuvot kasvattavat osuuttaan

Fordin Euroopan kokonaismyynti viiden ensimmäisen kuukauden aikana oli 496 400 kappaletta - nousua oli 7,7 prosenttia markkinoiden kokonaiskasvun ollessa 6,6 prosenttia. Fordin hyötyajoneuvojen myynti nousi 12,8 prosenttia toukokuussa markkinaosuuden ollessa 10,5 prosenttia ja nousu viiden ensimmäisen kuukauden aikana oli 8,1 prosenttia ja markkinaosuus 10,2 prosenttia. Viimeksi mainittu on korkein markkinosuus sitten vuoden 1998.

Suomessa Ford oli toukokuussa viidenneksi myydyin henkilöautomerkki. Malleista myydyin oli Fiesta. Vuoden ensimmäisen viiden kuukauden aikana on myyty yli tuhat Ford-hyötyajoneuvoa. Fordin markkinaosuus hyötyajoneuvoissa on 23,4 prosenttia.

Linkki tiedotteeseen: https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2014/06/17/ford_s-european-sales-up-7-7--in-first-five-months-of-2014--high.html

Joel Piaskowskista Fordin uusi muotoilusta vastaava johtaja

Fordin pitkäaikaisen muotoilujohtajan Martin Smithin jäädessä eläkkeelle vuoden vaihteessa on hänen seuraajakseen nimitetty Joel Piaskowski 1.7. alkaen. Smithin kymmenen vuoden uran merkittävin muotoilullinen uudistus on Fordin kineettisen muotokielen luominen. Piaskowski on ollut Fordin palveluksessa vuodesta 2010 lähtien. Hän on toiminut Yhdysvalloissa johtajana strategisten konseptien parissa ja siirtyy nyt Euroopan Fordille.

Linkki tiedotteeseen: https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2014/05/28/ford-names-joel-piaskowski-head-of-design--ford-of-europe--marti.html

Uuden sukupolven Fiestat valmistetaan Kölnissä

Ford keskittää Fiestan Euroopan tuotannon Kölniin. Voidakseen vastata kysyntään kokoonpanotehtaalla siirrytään kaksivuorotyöhön. Kölnin moottoritehtaalla puolestaan siirrytään kolmeen vuoroon, jotta tehdas ehtii valmistaa kysyntää vastaavan määrän 1.0 EcoBoost-moottoreita. Muutoksilla on myös mittavat henkilöstövaikutukset. Tämän vuoden aikana Ford palkkaa 500 uutta vakituista työntekijää.

Linkki tiedotteeseen: https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2014/06/10/ford-to-build-next-generation-ford-fiesta-in-cologne--germany--i.html

Kannustusta kokonaisvaltaiseen ympäristöystävällisyyteen

Ford Motor Company sponsoroi viidettä kertaa järjestettävää EcoChic Desing Award -kilpailua, jossa Euroopan ja Aasian nousevat vaatesuunnittelijat suunnittelevat kaikelle kansalle tarkoitettuja vaatteita siten, että kangasta jää mahdollisimman vähän hyödyntämättä. Kilpailun takana on kansalaisjärjestö Redress. Fordilla ja Redressillä on yhteinen tavoite: jätteen määrän vähentäminen, tiedon jakaminen ympäristöystävällisistä materiaaleista ja ympäristöystävällisyyteen rohkaiseminen kaikessa toiminnassa, olipa kyseessä yksilö tai yritys.

Linkki tiedotteeseen: https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2014/06/03/ford-partners-with-sustainable-fashion-design-award.html

Fordin 15. kestävän kehityksen raportti julkaistu

Ford on julkaissut 15:nnen kestävän  kehityksen raporttinsa. Raportti kertoo Fordin sitoutumisesta käyttää ympäristöystävällisiä valmistusmenetelmiä. Raportti esittelee myös Fordin aikaansaannoksia ja tulevaisuuden tavoitteita puhtaamman ympäristön puolesta.

Linkki tiedotteeseen ja raporttiin: https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2014/06/18/ford-cuts-water-use-two-years-ahead-of-schedule--2013-2014-susta.html

Ford Best Global Green Brands –listan kärkeen

Ford Motor Company saavutti ensimmäisen sijan Interbrandin 50 Best Global Green Brands –listalla. Fordia kiitettiin sen toiminnan avoimmuudesta. Viime vuonna Ford oli toisella sijalla Toyotan jälkeen.  Taakse jäivät myös sellaiset yritykset kuin Johnson & Johnson, Coca-Cola ja Microsoft.

Linkki tiedotteeseen: https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2014/06/24/ford-tops-ranking-of-best-global-green-brands.html

Enemmän kuin joka toinen on valinnut Ford Fiestan autokseen Puolan Rallissa

Ford Fiestat ovat selvässä enemmistössä ensi viikon lopulla ajettavassa Puolan rallissa. Yli puolet mukaan ilmoittautuneista talleista ajaa Ford Fiesta –ralliautolla tämän MM-rallin 7:nnen osakilpailun. Koskaan aikaisemmin ei lähtöviivalla ole ollut yhtä montaa Fiestaa kuin nyt Puolassa. Suomalaisittain mielenkiinto on Mikko Hirvosessa ja hänen kartturissaan Jarmo Lehtisessä, jotka kisaavat rallin kuninkuusluokassa Fiestallaan.

Linkki tiedotteeseen: https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2014/06/20/more-than-1-in-2-choose-ford-fiesta-for-rally-poland.html

Uusi Ford Focus ST Goodwood Festival of Speed -tapahtumassa

Uusi Focus ST tekee dybyyttinsä Englannissa Goodwood Festival of Speed –tapahtumassa 27.6.2014. Fordin uusi suorituskykyinen ST-malli esittää taitojaan ammattikuljettajien ohjastamana Hill Climb- ylämäkikisassa. Ford Mustang esittäytyy myös ensimmäistä kertaa englantilaiselle yleisölle.

Linkki tiedotteeseen: https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2014/06/23/global-reveal-for-new-ford-focus-st-at-goodwood-festival-of-spee.html

Linkki Focus ST videoon: https://www.youtube.com/watch?v=hgWQBVpoUbg&feature=youtu.be

Mustangit koolla Kölnissä

Kaikkien aikojen suurin Mustangien kokoontuminen järjestettiin auton 50-vuotisen taipaleen kunniaksi Kölnissä kesäkuun alussa. Paikalle tuli yli 750 Mustangia eri puolilta Eurooppaa. Mustang tulee ensimmäistä kertaa myyntiin Euroopassa ensi vuonna.

Linkki tiedotteeseen: https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2014/06/10/new-ford-mustang-joins-biggest-ever-mustang-gathering-in-europe-.html

# # # #

Lisätiedot: Riitta Salin, Oy Ford Ab, 010 3447 123, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja valmistetaan tai myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee yhteensä noin 183 000 henkilöä ja sillä on 65 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista löytyy osoitteesta www.ford.com

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 47 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 67 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 22 tuotantolaitosta, joista 13 on Fordin omia tai enemmistöomistuksessa ja 9 yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.