Lainan kilpailuttaminen kannattaa

Asuntolainan kilpailuttaminen voi säästää pitkän pennin. Pelkkää marginaalia ei lainaa kilpailuttaessa kuitenkaan kannata tuijottaa. Lue, mitkä asiat jokaisen asunnonostajan tulisi tietää lainan kilpailutuksesta.

Kun unelmien asunto osuu kohdalle, moni asunnonostaja sivuuttaa hätäpäissään asuntolainan kilpailuttamisen tyystin. Ei kuitenkaan kannattaisi. Asuntolaina on yksi elämän suurimmista sijoituksista ja lainaehdoissa on usein merkittäviä eroja eri pankkien välillä.

– Lainan kilpailuttaminen kannattaa aina. Se vaatii vähän viitseliäisyyttä, kun pitää käydä useita neuvotteluja eri pankeissa, mutta pidemmän päälle nähty vaiva ei taatusti mene hukkaan, sanoo Nooa Säästöpankin toimitusjohtaja Tommi Rytkönen.

Pelkkää marginaalia pankkia valitessa ei kannatta tuijottaa. Monesti halvimman marginaalin tarjoavassa pankissa asiakkaalta saatetaan edellyttää myös muiden pankkituotteiden ostoa. Esimerkiksi lainaturva, korkosuoja ja erilaiset säästämistuotteet voivat olla ehtona edulliselle lainalle.

– Pankkeja vertaillessa kannattaa olla tarkkana, mitä reunaehtoja lainaan sisältyy. Vaikeasti vertailtavissa olevista lisätuotteista voi koitua lainalle merkittävästi lisähintaa. Tuotteet saattavat olla asiakkaalle hyvinkin tarpeellisia. Päätös lisätuotteiden ostamisesta kuuluu kuitenkin aina asiakkaalle, Rytkönen sanoo.

Vanhankin lainan voi kilpailuttaa
Eri pankkeja vertailtaessa on hyvä ottaa lainakeskustelussa puheeksi myös muut lainaan liittyvät tarpeet, niin välttyy yllätyksiltä. Esimerkiksi, jos tietää, että tulee lähitulevaisuudessa tarvitsemaan lyhennysvapaata, auto- tai remonttilainaa, voi tiedustella, millä hinnalla ne järjestyisivät kyseisestä pankista.

Kilpailutuksen voi tehdä myös jo olevassa olevaan lainaan. Kaikki eivät tule aina ajatelleeksi, että vanha lainakin kannattaa kilpailuttaa silloin tällöin.

– Jos 3–4 vuotta sitten otetun lainan hintaa vertaa nykyhetkeen, kilpailuttamalla voi saada merkittävän edun. Kuluneen kolmen vuoden aikana ovat marginaalit keskimäärin laskeneet jonkin verran.

Kilpailukykyisen hinnan lisäksi pankkivalinnassa voivat painaa muutkin asiat. Kannattaakin miettiä ennen kuin ryhtyy vaihtamaan pankkia, mitkä asiat itselle merkitsevät eniten pankkisuhteessa. Kumppanuudeksi muodostunutta asiakassuhdetta voi olla vaikea mitata rahassa.

– Jos asiakkaalla on syntynyt syvempi luottamussuhde omaan pankkiin ja vuosien varrella tutuksi tulleeseen yhteyshenkilöön, siinä ei muutamilla satasilla ole enää merkitystä, Rytkönen sanoo

• asuminen