​Miten vastuullisuus ymmärretään tänään pankkitoiminnassa?

Pitkän aikavälin suhdannevaihteluiden myötä selviää, millaiselle pohjalle rakennettu pankkitoiminta on parasta sekä yhteis- että asiakaskunnalle.

Teksti: Päivi Remes

Itsenäinen Suomi täyttää sata vuotta. Säästöpankki on kohta 200-vuotias. Näistä lähtökohdista ryhdymme keskustelemaan vastuullisesta ja läpinäkyvästä pankkitoiminnasta Säästöpankkiliitto osk:n toimitusjohtaja Pasi Kämärin kanssa. Hän on nähnyt läheltä sekä Suomen Pankin supertiukan antolainauskoron sääntelyn että vapautumisen myötä villin luotonmyöntämisen seuraukset, pankkisaneerauksineen.

Asiakastyytyväisyys -mittausten mukaan Säästöpankkien toiminta on erinomaisella tasolla. Miten tämä on saavutettu?

Paikallinen palvelu on vastuullisen toiminnan kulmakivi
Mitä viime toukokuussa perustetulla Säästöpankkikeskuksella haetaan?

- Perustimme osaamiskeskittymän pystyäksemme tarjoamaan paikallisesti toimiville Säästöpankeille mahdollisimman hyvää ja laajamittaista tukea parannetuin tuottein, palveluin ja konseptein.

Kuvailetko pankkikonttorin merkitystä paikkakunnilla?

- Vastuullisuuttamme leimaa se, miten toimimme asiakkaittemme kanssa. Toimintamme lähtee asiakkaiden tarpeista, turvaten heidän taloudellisen hyvinvointinsa. Paikallisesti asiakkaan kohtaaminen, kasvokkain tai puhelimitse, on avainasemassa, myös näin digiaikana. Arki on se, mikä ratkaisee, julistusten sijaan. Olemme myös näkyvästi osa paikallista yhteisöä, osallistuen erilaisiin tapahtumiin.

Kerrotko yleisesti esimerkkejä vastuullisuudestanne?

- Säästöpankki maksaa veronsa Suomeen. Meille riittää kohtuullinen voitto. Säästöpankkiryhmä on vakavarainen ja riskiasemamme maltillinen. Säästäminen, sijoittaminen ja järkevä taloudenhoito ovat aina arvossaan ja tässä autamme asiakkaitamme.

Kansalaisten vaikutusmahdollisuus pankin toimintaan
Kerroit, että edelleen paikkakunnalla asukkaat tuntevat Säästöpankin johtajan ja voivat illalla ohimennen tavatessaan sopia seuraavalle päivälle pankkitapaamisen. Miten kansalaiset voivat valtakunnallisella tasolla vaikuttaa Säästöpankin vastuullisuustoimintaan?

- Osa voitostamme menee vakavaraisuuden ylläpitämiseen sekä palvelujen kehittämiseen ja osa paikallisen yhteisöllisen toiminnan tukemiseen. Valitsemme tukea saavat järjestöt ja yhdistykset yhdessä asiakkaidemme kanssa. Toteutamme vuosittain kampanjan, jossa kuka tahansa voi äänestää, millaiset toimijat saavat tukea.

Kuinka Säästöpankit auttavat tulevaisuuden finanssimaailman kykyjen kasvattamisessa?
- Teemme paljon oppilaitosyhteistyötä. Rekrytoimme Säästöpankkeihin lisää nuorta työvoimaa. Haluamme säilyttää palvelutasomme korkeana ja vahvistaa toimintaedellytyksiämme, jotta pystymme tarjoamaan myös tulevaisuuden kyvyille sekä hyvän työpaikan että hyvän kumppanin pankkiasiointiin.

Suomen vanhimman pankkiryhmän toiminta-ajatus edelleen ajankohtainen

Säästöpankit ovat Suomen vanhin pankkiryhmä (perustettu 1822). Toiminta-ajatuksena on edelleen halu edistää yksilön ja yhteisön hyvinvointia. Säästämisen edistäminen on kirjattu säästöpankkilakiin, ainoana Suomessa.

Säästöpankkiryhmään kuuluu 23 Säästöpankin lisäksi Sp-Kiinnitysluottopankki Oyj, Sp-Rahastoyhtiö, Sp-Henkivakuutus, Säästöpankkien Keskuspankki Suomi Oyj, kiinteistönvälitysketju Sp-Koti ja Säästöpankkiliitto Osk. Säästöpankkiryhmä työllistää reilut 1200 ihmistä eri puolilla Suomea.

• yritysvastuu
  • vastuullisuus