Panostus jätevedenpuhdistuksen tekniikkaan toi loistavat tulokset Rukalla

Rukalla, jossa jäteveden kuormitusvaihtelut ovat matkailusesonkien mukaan suuria, biologinen jätevedenpuhdistus on haastavaa. Parhaan puhdistustuloksen saavuttamiseksi Rukalla investoitiin ensimmäisenä Suomessa MBBR-kantoaineprosessiin perustuvaan jätevedenpuhdistamoon sekä huipputekniikkaan puhdistusprosessin ohjauksessa. Slatek Oy toteutti Kuusamon energia- ja vesiosuuskunnalle (Kuusamon EVO) Schneider Electricin tekniikalla automaatio- ja valvomokokonaisuuden, jolla pystytään tehokkaasti keräämään ja hyödyntämään mittaustietoa sekä etävalvomaan puhdistusprosessia. Rukan uusi MBBR-jätevedenpuhdistuslaitos täyttää kirkkaasti sille asetetut Pohjois-Euroopan tiukimmat lupaehdot. Laitoksen tänä vuonna tehdyissä takuuajoissa saadut puhdistustulokset ovat erinomaisia – myös pääsiäisen huippukuormituksen aikana.

Automaatio- ja valvomokokonaisuus Schneider Electricin tekniikalla, yhteistyössä Slatek Oy:n kanssa

”Schneider Electricin yhteistyökumppani Slatek Oy on toimittanut Rukan MBBR-jätevedenpuhdistuslaitokseen Schneider Electricin EcoStruxure Plant -arkkitehtuuriratkaisun, johon kuuluvat prosessiautomaatio, Citect SCADA-valvomo sekä sähkönjakelu. Laitoksen suunnittelussa huomioitiin sähkönjakelu ja automaatio yhtenä kokonaisuutena. Energiamittarointiin tarvittavat tiedot saadaan automaatiojärjestelmään suoraan sähkönjakelun komponenteista”, kertoo projektimyyntipäällikkö Toni Saarela Schneider Electriciltä.

”Sähkösuunnittelussa Slatek käytti Schneider Electricin Ecodial-ohjelmaa, joka tekee sähkösuunnittelussa tarvittavat valinnat ja laskennan sähkönjakelun ja komponenttien oikeaa mitoitusta varten. Kohteeseen on toimitettu Schneider Electricin IEC 61439 -standardoitu Prisma-sähkökeskus. Lisäksi Schneider Electric on toimittanut kohteeseen kiinteistönhallintajärjestelmän”, Saarela jatkaa.

”Kuormituksen suuren vaihtelun vuoksi automaatiojärjestelmän mittauksista saatava tieto on meille erittäin arvokasta, koska näemme nyt entistä tarkemmin miten prosessi käyttäytyy eri kuormituksilla. Käytettävissä oleva tieto auttaa henkilöstöämme biologisen puhdistusprosessin valvomisessa ja ohjauksessa, kuten esimerkiksi löytämään ihanteelliset olosuhteet bakteerien toiminnalle. Voimme siis ohjata ja säätää tarkemmin laitoksen puhdistusprosessia. Järjestelmän ansiosta prosessia voidaan hallita myös etäyhteydellä. Kun päivystäjämme saa laitokselta hälytyksen päätelaitteeseensa, hän voi vaikka kotisohvaltaan ottaa suojatun VPN-yhteyden kautta etäyhteyden päävalvomoon ja säätää prosessia saadun ilmoituksen edellyttämällä tavalla”, kertoo Kuusamon energia- ja vesiosuuskunnan toimitusjohtaja Mika Mankinen.

”Räätälöimme laitoksen automaatiojärjestelmän asiakkaan mittarointi- ja analytiikkatarpeiden mukaiseksi tiukat vaatimukset huomioon ottaen. Automaatiojärjestelmästä saatava mittaustieto ja etävalvonta säästävät asiakkaan aikaa ja kustannuksia, vähentävät työvoiman tarvetta ja mahdollistavat resurssien tehokkaamman käytön, kun resurssit voidaan kohdistaa sinne, missä niitä tarvitaan. Jätevedenpuhdistamon henkilökunta voi myös reagoida mahdollisiin poikkeustilanteisiin aiempaa nopeammin,” kertoo Matti Huuki, systeemi-integraattori Slatekin varatoimitusjohtaja.

Takuuajojen puhdistustulokset erinomaisia

“Ruka on haastava kohde biologisen jätevedenpuhdistusprosessin kannalta, sillä jätevesien kuormitus vaihtelee sesonkien mukaan kesän muutamasta sadasta ihmisestä talven ja pääsiäisen 15 000 käyttäjään. Uudella jätevedenpuhdistamolla pystymme aiempaa paremmin hoitamaan sesonkivaihtelusta aiheutuvan Rukan jätevesien vaihtelevan kuormituksen ja täyttämään puhdistukselle asetetut erittäin tiukat lupaehdot”, summaa Kuusamon EVO:n toimitusjohtaja Mika Mankinen

”Laitoksen käyttöönoton jälkeen eri kuormituksilla tekemissämme takuuajoissa puhdistustulokset ovat jo ensimmäisistä takuuajoista lähtien olleet erinomaisia ja täyttäneet viranomaisten asettamat vaatimukset. Laitoksemme selvisi myös pääsiäisenä huippusesongin aikaan tehdystä koeajosta loistavin tuloksin. Haluamme suojella Rukan herkkää luontoa ja olemme ylpeitä uudesta jätevedenpuhdistamosta. Vedenpuhdistuslaitoksella on erittäin suuri merkitys myös Rukan matkailulle. Se on investointi vihreään Rukaan ja parasta mahdollista järkevällä hintatasolla ja tekniikalla”, Mankinen jatkaa.

”Kuusamon EVO on tehnyt upeaa työtä toteuttaessaan Rukalle uuden vedenpuhdistuslaitoksen. Se täydentää jo vuonna 2008 aloitettua ympäristöohjelmaa. Rukan ja Kuusamon matkailu elää puhtaasta luonnosta, ja nyt voimme hyvällä omalla tunnolla sanoa, että ympäristö huomioidaan kaikessa toiminnassa”, kertoo Rukakeskus Oy:n toimitusjohtaja Ville Aho.

Schneider Electric esittelee ratkaisujaan Vesihuolto 2018 -päivillä 23.-24.5. Holiday Club Saimaa -kylpylä Rauhassa sekä Schneider Electricin Innovation Summit -tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa 24.5.

Jani Vahvanen
Schneider Electric
jani.vahvanen@schneider-electric.com

Matti Huuki