Putkiremontti maksaa itsensä takaisin energiansäästöllä - yhteistyössä Schneider Electric ja Pilaster

Schneider Electricin ja Pilasterin uuden ajan putkiremontti yhdistää käyttövesi- ja viemäriputkistojen uusimisen, sisäilmaremontin ja edullisen lämmöntuotannon. Remontti tuotetaan kolme kertaa perinteistä menetelmää nopeammin, noin 2-3 viikossa. Se maksaa itsensä takaisin energiansäästöillä 30 vuodessa, saneeratun putkiston käyttöiän ollessa 50-60 vuotta.

”Pilaster-putkiremontissa paitsi saneerataan putket, asennetaan myös asuntokohtainen ilmanvaihto ja lämmitysjärjestelmä. Uudet putket ja talotekniikka asennetaan asuinrakennuksen ulkoseinään ja koteloidaan kauniiksi. Asukkaalle menetelmä on verrattain häiriötön - keskimääräisen kahdeksan viikon sijaan asumisevakko on vain kaksi-kolme viikkoa”, kertoo Janne Kantola, Pilasterin toimitusjohtaja.

Uudenlaisen putkiremontoinnin edelläkävijä Pilaster on patentoinut osaamisensa 35 maassa. Schneider Electric toimittaa Pilaster-kohteiden koko taloautomaation, sähkökomponentit sekä kokoavan tietojärjestelmän, joka varastoi sisäilmatiedon pilvipalveluun. ISO 27001 -sertifioidussa, tietoturvallisessa pilvipalvelussa saatavilla olevaa tietoa voidaan käyttää hyödyksi esimerkiksi huoltotoimenpiteiden ennakoinnissa, energiankulutuksen seurannassa ja päätöksenteossa.

Sisäilmaremontti, poistoilmalämpöpumppu ja taloautomaatio samaan hintaan

Asuntokohtainen poistoilmalämpöpumppu tuottaa lämmitysenergiaa poistoilmasta. Tämän lämmitys-menetelmän hyödyntäminen on huomattavasti edullisempaa kuin esimerkiksi kaukolämpö ja se riittää matalaenergiataloissa jopa sellaisenaan asunnon lämmittämiseen. Kesällä samaa pumppua voidaan käyttää asunnon viilentämiseen.

Asuntokohtaisella ilmanvaihdolla ja tuloilman suodattimella varmistetaan jokaiseen asuntoon laadukas sisäilma. Jatkuvan seurannan ja automatiikan avulla järjestelmä ennaltaehkäisee kodin sisäilmaongelmia.

Keskusilmanvaihdolla tätä ei voida taata. Asukas voi myös itse laittaa tehostuksen päälle, vaikkapa ruoan valmistuksen yhteydessä ja näin vaikuttaa asuntonsa ilmanlaatuun.

”Taloautomaatioon voidaan myöhemmin vaivattomasti liittää lisäjärjestelmiä, kuten palovaroitinjärjestelmä, vesivuotovahti tai vaikkapa CO2-anturi sisäilman laadun seurantaan. Myös ekologisia energiantuotanto-muotoja, kuten aurinkopaneeleita tai maalämpöjärjestelmiä voidaan liittää täydentämään kodin energiapalettia”, kertoo Heikki Hietanen, Schneider Electricin Offer Manager, Machine Solution.

Schneider Electric ja Pilaster ovat mukana myös Tekesin 100 lasissa -tapahtumassa 12.12.2017.

Hashtagit: #InnovationatEveryLevel #energiatehokkuus #sisäilma #taloautomaatio #pilaster #moderniputkiremontti #EcoStruxure

• sisäilma
  • kustannussäästöt