Tuomas Uusheimolle kakkossija 2019 Sony World Photography Awardseissa

• Tuomas Uusheimo saavutti toisen sijan Professional Architecture -kategoriassa
  • Vuoden valokuvaajan palkinto myönnettiin italialaiselle Federico Borellalle teoksesta Five Degrees.
  • Katso kaikki kuvat: www.worldphoto.org/press

The World Photography Organisation on sijoittanut Tuomas Uusheimon työn Paimio Sanatorium kakkossijalle vuoden 2019 Sony World Photography Awards -kilpailussa ammattikuvaajien arkkitehtuurikategoriassa. Palkinnot myöntää tuomaristo, joka arvioi kilpailutöitä eri kategorioissa. Palkintojen tavoitteena on antaa yleisölle läpileikkaus valokuvataiteesta ympäri maailmaa ja eri näkökulmista.

Uusheimon saavutus on merkittävä, sillä vuoden 2019 kisaan ilmoitettiin peräti 326 997 valokuvateosta 195 maasta. Eri valokuvaustaiteen aloilla työskentelevien arvovaltaisentuomariston jäsenten valitsemat ammattilaissarjojen ehdokkaat tarjoavat yleisölle kiehtovia tarinoita ihmiskunnasta ja nykymaailmasta.
Tuomas Uusheimo valmistui Aalto-yliopistosta arkkitehtuurilinjalta vuonna 2004. Hän keskittyy töissään usein arkkitehtuuriin, rakennettuun ympäristöön, sisustuksiin sekä esineisiin.

Yritän tarkkailla ja ymmärtää ihmisen rakentamia ympäristöjä suhteessa rakentajiin ja asukkaisiin. Rakennusten elinkaari on pidempi kuin kummankaan niistä. He pysyvät paikallaan, vaikka niiden olemassaolon tai alkuperäisen tehtävän syy on mahdollisesti kadonnut. Rakennukset kuljettavat menneisyytensä mukanaan ja haluan taltioida kuvaan ne muistot”, Uusheimo kertoo.
Paimio Sanatorium esittää Lounais-Suomessa sijaitsevaa tuberkuloosiparantolaa. Alvar ja Aino Aallon suunnittelema vuonna 1933 valmistunut rakennus on nimetty UNESCOn maailmanperintöluetteloon. Uusheimo kuvailee sitä "yhdeksi maailman suurimmista funktionalistisista mestariteoksista". Rakennus on myynnissä, minkä vuoksi sen tulevaisuus on hämärän peitossa. Uusheimon työssä on kuvattu sekä värikkäitä 1900-luvun sisätiloja että tämän ainutlaatuisen historiallisen paikan silmiinpistävää ja eristynyttä ulkoista habitusta.

Palkinnostaan Uusheimo sanoo seuraavaa: “Olen kuvannut arkkitehtuuria noin vuosikymmenen ajan, enkä osannut kuvitella tällaista. Tämä on upea uutinen.”
Tuomariston puheenjohtaja Mike Trow luonnehtii kuvasarjaa näin: ”Paimio Sanatorium on täydellisesti kuvattu. Uusheimo on ollut hyvin perinteinen työssään: kuvat on otettu siististi ja kauniisti sommiteltu. Kuviin on sisällytetty sekä sisä- että ulkotilat sellaisenaan ja sijaintia metsän keskellä on korostettu, mikä luo vaikutelman, että rakennus on eristyksissä ympäröivästä maailmasta. Se korostaa kuvasarjan tunteellisuutta.”
Uusheimon teos on esillä 2019 Sony World Photography Awards -näyttelyssä Lontoon Somerset Housessa sekä se julkaistaan kilpailun satoa esittelevässä kirjassa.

Jo 12 kertaa järjestetyn Sony World Photography Awards -kilpailun puitteissa palkittiin avointen kategorioiden lisäksi 62 valokuvaajaa kansallisella tasolla. Suomesta voiton nappasi Heikki Kivijärvi teoksellaan Tourism in Helsinki.

Kaikki ehdokaskuvat ovat ladattavissa median käyttöön osoitteesta: www.worldphoto.org/press

Tietoja World Photography Organizationista

World Photography Organization on valokuvaamisen parissa työskentelevien maailmanlaajuinen foorumi. Toimimme jopa 180 maassa, ja tavoitteenamme on lisätä valokuvauskeskustelun tasoa juhlistamalla parhaita kuvia ja valokuvaajia. Olemme ylpeitä siitä, että olemme rakentaneet kestäviä suhteita sekä yksittäisiin valokuvaajiin että alan johtaviin yhteistyökumppaneihimme ympäri maailmaa. Maailman valokuvausjärjestö järjestää erilaisia tapahtumia, kuten arvostetun Sony World Photography Awardsin, yhden maailman johtavista valokuvauskilpailuista, ja PHOTOFAIRS-messut, jotka on omistettu taidevalokuville. Lisätietoja on osoitteessa www.worldphoto.org

Sony Corporation on johtava audio-, video-, kuvantamis-, peli-, viestintä-, avain- ja tietotekniikkatuotteiden valmistaja kuluttaja- ja ammattimarkkinoille. Musiikin, kuvien, vuorovaikutteisen viihde- ja verkkoyritysten ansiosta Sony on ainutlaatuinen asema maailman johtavana elektroniikka- ja viihdealan yrityksenä. Sony kirjasi noin 77 miljardin dollarin liikevaihdon 31. maaliskuuta 2018 päättyneeltä tilikaudelta. Sony Global Website: http://www.sony.net/