Tiedote -

The Body Shop täyttää 40 vuotta ja julkaisee uuden maailmanlaajuisen CSR-strategian

NELIKYMMENVUOTIAS THE BODY SHOP JULKISTAA UUDEN SITOUMUKSENSA TAVOITTEENAAN NOUSTA MAAILMAN EETTISIMMÄKSI JA KESTÄVIMMÄKSI KANSAINVÄLISEKSI YRITYKSEKSI

– UUSI GLOBAALI KAMPANJA, JOKA VIE YRITYKSEN MENESTYKSEN UUDELLE TASOLLE –

The Body Shop juhlistaa 40-vuotista taivaltaan julkistamalla uraauurtavan globaalin yhteiskunta- ja ympäristövastuuohjelman, joka kattaa yrityksen koko toiminnan. Uusi sitoumus nostaa The Body Shopin jälleen liikemaailman eettiseksi johtajaksi ja määrittää yrityksen toiminnan seuraavan kehitysvaiheen.

Sitoumus, joka tukee The Body Shopin tavoitetta nousta maailman eettisimmäksi ja kestävimmäksi kansainväliseksi yritykseksi, on koko liiketoiminnan kattava laaja kampanja: se sisältää globaalin mittakaavan kehitystoimia ja mitattavia tavoitteita, jotka on tarkoitus toteuttaa vuoteen 2020 mennessä. The Body Shopin toiminta on aina perustunut siihen näkemykseen, että yritykset voivat olla myönteisen kehityksen ja muutosten edelläkävijöitä. Uusi sitoumus on nimeltään Enrich Not Exploit™, ja se ilmentää niitä rohkeita eettisiä tukipylväitä, joille The Body Shop aikoinaan perustettiin.

The Body Shopin toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Jeremy Schwartz kertoo: ”The Body Shop on toiminut rohkeana uranuurtajana siinä, miten yritys voi ajatella, toimia ja ottaa kantaa. Kampanjamme ovat aina olleet aikaansa edellä ja auttaneet muuttamaan eläinkokeita, lähisuhdeväkivaltaa ja ihmissalakuljetusta koskevia lakeja. Aloitimme ensimmäisinä kosmetiikka-alalla yhteisökaupan, ja meillä on edelleen alan kattavin yhteisökauppa-ohjelma. Olemme pieni mutta johtava yritys. Suurimmat haasteet ovat meillä kaikilla edessä. The Body Shopin 40-vuotisjuhlavuosi onkin oiva aika vahvistaa tavoitettamme nousta johtavaksi eettiseksi toimijaksi alalla. Aidosti kestävä toiminta tarkoittaa mielestämme liiketoiminnan muokkaamista siten, että yrityksen ja luonnon toiminta täydentävät ja vahvistavat toisiaan. Julkaisemalla tämän sitoumuksen haastamme itsemme tekemään enemmän kuin koskaan aiemmin, jotta saamme aikaan todellisen ja kestävän muutoksen parempaan. Olemme asettaneet itsellemme merkittävän tavoitteen nousta maailman eettisimmäksi ja aidosti kestäväksi kansainväliseksi yritykseksi.

Tämän sitoumuksen turvin The Body Shopia voi vaalia ympäristöä ja yhteiskuntaa kaikilla liiketoiminnan osa-alueilla: kampanja kattaa niin raaka-aineet, tuotteet, pakkaukset, myymälät, työntekijät, toimittajat kuin kampanjatkin.

Sitoumuksemme tavoitteet vuoteen 2020 mennessä

Sitoumuksessa on kolme painopistealuetta: ihmiset, tuotteet ja maapallo. Kussakin osa-alueessa on tarkkoja ja mitattavia tavoitteita, joiden toteuttamisesta vuoteen 2020 mennessä The Body Shop on tilivelvollinen.

Uusi sitoumus sisältää 14 tavoitetta:

Enrich our People – Rikastutamme ihmisiämme

1. Lisäämme yhteisökaupan ohjelman raaka-aineet 19:sta 40:een ja autamme kehittämään niitä tuottavia yhteisöjä.

2. Autamme 40 000:a taloudellisesti heikossa asemassa olevaa ihmistä pääsemään työelämään eri puolilla maailmaa.

3. Saamme 8 miljoonaa ihmistä kiinnostumaan Enrich Not Exploit™ -sitoumuksemme tavoitteista, ja siitä tulee kaikkien aikojen suurin kampanjamme.

4. Investoimme 250 000 työtuntia osaamistamme ja tietämystämme paikallisten yhteisöjen biodiversiteetin parantamiseen.

Enrich our Products – Rikastutamme tuotteitamme

5. Varmistamme, että 100 % kasviperäisistä raaka-aineistamme on kestävästi tuotettuja ja jäljitettävissä, ja suojelemme 10 000 hehtaaria metsää ja muuta biologista elinympäristöä.

6. Pienennämme joka vuosi kaikkien tuotekategorioidemme ympäristöjalanjälkeä.

7. Julkaisemme tiedot luonnonvaraisista lähteistä ja vihreän kemian tuottamista raaka-aineistamme sekä tuotteidemme biohajoavuudesta ja vesijalanjäljestä.

8. Kehitämme innovaatiokäytäntöjä, joissa tuotetaan uudenlaisia kosmetiikan raaka-aineita maapallon monimuotoisuuskeskuksista tukien samalla keskusten säilymistä

Enrich our Planet – Rikastutamme maapalloamme

9. Rakennamme ja suojelemme 75 miljoonaa neliömetriä vihreitä vyöhykkeitä ja luomme niiden yhteisöille edellytyksiä kestävämpään elintapaan.

10. Vähennämme myymälöidemme ympäristöjalanjälkeä aina remontin ja uudelleensisustuksen yhteydessä.

11. Kehitämme ja toteutamme kolme uutta kestävää pakkausinnovaatiota.

12. Varmistamme, että 70 % tuotepakkauksistamme on valmistettu ilman fossiilisia polttoaineita.

13. Siirrymme myymälöissämme sataprosenttisesti uusiutuvan energian tai muun kestävästi tuotetun sähkön käyttöön.

14. Pienennämme kaikkien myymälöidemme energiankäyttöä 10 %.

Christopher Davis ja Aarno Pohtola kertovat

The Body Shopin kansainvälisen yritysvastuun päällikkö ja kampanjajohtaja Chris Davis toteaa: ”Olemme asettaneet itsellemme kunnianhimoisia, inspiroivia ja mitattavia tavoitteita, joihin sitoudumme. Kehitämme uusia keinoja yhteisen maapallomme suojelemiseksi samalla kun pyrimme kasvattamaan yhtiön liiketoimintaa menestyksekkäästi. Sitoumuksessamme yhdistyvät ammattitaitoisen henkilökuntamme kaikki kokemus ja osaaminen sekä tieteen ja tekniikan uusimmat innovaatiot.

Meidän on perehdyttävä siihen, kuinka yrityksemme toiminta vaikuttaa elämäämme maapallolla, ja mitä muutoksia kestävä tulevaisuus edellyttää. Se onnistuu tarkastelemalla nykyhetkeä visiomme mukaisesta tulevaisuudesta käsin ja miettimällä, mikä on seuraava askel. Pyrimme yhteistyössä toimittajien, kansalaisjärjestöjen, tieteentekijöiden, hallitusten ja muiden yritysten kanssa toteuttamaan ne innovaatiot ja muutokset, joiden avulla haaveistamme voi tulla totta.”

Suomesssa The Body Shop on toiminut vuodesta 1981. Nykyinen toimitusjohtaja Aarno Pohtola kertoo: "Anita Roddickin liikeidea ja eettinen vakaumus on ollut kiinteä osa toimintamme arkipäivää kaikki nämä vuodet. Olemme vuosien varrella toteuttaneet monia tärkeitä kampanjoita yhdessä kansalaisjärjestöjen ja muiden kumppaneiden kanssa. Uusi sitoumuksemme tuo arvomaailmamme tähän päivään ja tekee The Body Shopista jälleen rohkean edelläkävijän ja muutosjohtajan. Me The Body Shopin työntekijät koemme olevamme etuoikeutettuja saadessamme edustaa The Body Shopia ja olla mukana toteuttamassa uutta Sitoumustamme."

The Body Shop ja L’Oréal

The Body Shop on inspiroinut ja auttanut emoyhtiötään L’Oréalia kehittämään toimintaansa merkittävästi kestävän kehityksen ja erityisesti yhteisökaupan osalta. Sitoumuksemme tukee ja vahvistaa L’Oréalin kunnianhimoista kestävän kehityksen Sharing Beauty with All -ohjelmaa. The Body Shopin panos ohjelmaan on nimeltään Retailing Sustainably (Kestävää vähittäiskauppaa). L’Oréalin suurimpana vähittäiskauppabrändinä The Body Shopilla on ainutlaatuinen rooli myymälöidensä suunnittelussa, johtamisessa ja kestävässä toiminnassa sekä suhteessa asiakkaisiin.

• Elämäntyyli, muoti, vapaa-aika

• sitoumus