Mämmin vai lämmin pääsiäinen? Vinkit keväiseen viikonloppulomaan Euroopassa

Mämmin vai lämmin pääsiäinen? Vinkit keväiseen viikonloppulomaan Euroopassa

Pääsiäisen pitkä viikonloppu on suosittua matkustusaikaa. Vain muutaman tunnin lentomatkan päässä odottavat kaupunkikohteet, joissa voi ottaa varaslähdön kevääseen, ja kokea hieman toisenlaisen pääsiäisen. Tässä matkanjärjestäjä TUIn vinkit irtiottoon mämmituokkosten ääreltä pääsiäisviikonlopun suosituimmissa lomakohteissa.

Munarikasta pääsiäistä Lontoossa

Kananmunat kuuluvat pääsiäiseen ja Isossa-Britanniassa kulutetaan noin 34 miljoonaa munaa päivässä! Lontoossa on lukuisia aamiais- ja brunssipaikkoja, jotka kokkaavat kananmunista muutakin kuin kokkelia. Maistuisiko esimerkiksi uppomuna hummerin tai savustetun koljan kanssa? Suosittu Balans Soho Society tarjoaa näitä ja paljon muuta. Muista vain varata pöytä etukäteen.

Paavi ja pizzaa Roomassa

Roomassa väkimassat vaeltavat pääsiäisenä Vatikaaniin nähdäkseen Paavin messun. Joka puolella myydään valtavan kokoisia suklaamunia. Kaupungilla kävellessään voi välillä pysähtyä kahville, kuuluisalle italialaiselle jäätelölle tai pizzalle. Esimerkiksi parsalla, kananmunilla ja kesäkurpitsan kukilla täytetty pizza täyttää pääsiäisherkun kriteerit niin maullaan kuin ulkonäölläänkin.

Semana Santa Barcelonassa

Pääsiäinen on yksi Espanjan suurimmista juhlapyhistä. Pääsiäisviikkoa kutsutaan nimellä Semana Santa eli Pyhä viikko. Perjantaina Katalonian pääkaupungin Barcelonan kaduilla kulkee lukuisia pääsiäisaiheisia kulkueita.

Barcelonan herkkukatu Carrer de Petritxolin varrella on useita leipomoita ja suklaakauppoja, joiden näyteikkunoissa on näytteillä pääsiäiskakkuja ja suklaataideteoksia. Kahvilassa kannattaa tilata kaakaota, Espanjassa kun se on paksua ja kermaista, kuin sulatettua suklaata. Makuelämyksen kruunaa kaakaoon dipattavat tuoreet churrot.

Edullista herkuttelua Prahassa

Pittoreskin Prahan keskustassa Vanhankaupungin ja Venceslauksen aukioilla järjestetään huhtikuussa pääsiäismarkkinat. Myyntikojuissa on tarjolla niin käsitöitä kuin paikallisia herkkuja: tsekkiläisiä makkaroita, krepsejä, makeita korvapuusteja, pääsiäispiparkakkuja jne. Prahan hintataso on edelleen melko alhainen, joten kaupungissa selviää pienelläkin budjetilla. Esimerkiksi paikallinen olut on tunnetusti halpaa, noin euron, ja ravintoloiden pääruuat noin 10 euron tuntumassa.

Romantiikkaa ja kukkaloistoa Pariisissa

Keväisessä Pariisissa on kaikki romanttisen kaupunkiloman ainekset: Maailmanluokan nähtävyydet ja museot yhdistettynä tunnelmallisiin puistoihin, kahviloihin ja ravintoloihin. Pääsiäisen suklaiset puput, ankat, kellot ja muut valmistetaan lähes poikkeuksetta itse boulangerie´ssa eli leipomo- ja konditorialiikkeissä. Kaupunki huokuu intiimiä tunnelmaa jonka aistii niin paikallisessa katukahvilassa kuin pienessä hämyisässä elokuvateatterissa. Pääsiäisen aikaan, kun Koti-Suomessa saattaa olla vielä lunta maassa, voi Pariisissa nauttia jo kukkaloistosta ja auringon lämmöstä.

TUIn TOP5 suosituimmat kaupunkilomat pääsiäisviikonloppuna:

1. Lontoo

2. Rooma

3. Barcelona

4. Praha

5. Pariisi

Tutustu TUIn pääsiäislomavalikoimaan täällä

TUI Nordic on Pohjoismaiden matkailumarkkinoiden johtava matkanjärjestäjä 20 prosentin markkinaosuudellaan. Vuonna 1961 perustettu konserni tarjoaa valmismatkoja, lentoja ja risteilyjä. TUI Nordiciin kuuluvat TUI Sverige, TUI Norge, TUI Danmark ja TUI Finland, sekä Nazar, WonderCruises ja lentoyhtiö TUIfly. Saksalainen matkanjärjestäjäkonserni TUI Group toimii maailmanlaajuisesti noin 180 kohteessa. www.tui.fi