TUIn 5 vinkkiä onnistuneeseen offline-matkaan kesälomalla

TUIn 5 vinkkiä onnistuneeseen offline-matkaan kesälomalla

Lomalla on ihanaa rentoutua ja unohtaa sähköposti ja sosiaalisen median uutisvirrat. Täydellinen irtaantuminen älylaitteista tai niiden käytön vähentäminen lomalla ei ole kuitenkaan nykyään helppoa. Kokosimme testatut ja hyviksi todetut vinkit, joilla digipaasto onnistuu hiukan helpommin.

1. Lataa sovellus, joka kertoo, kuinka monta tuntia vietät päivittäin puhelimella. Näin osaat arvioida, kaipaatko lomalla vähemmän aikaa älylaitteiden parissa vai et.

2. Poista työsähköpostitili ja työhön liittyvät chat-sovellukset loman alussa. Näin vältät kiusauksen kurkkia työasioita lomalla. Jos olet somekoukussa, kokeile sulkea puhelimesi mobiilidatayhteys, kunnes palaat kotiin ja olet jälleen valmis vastaanottamaan arkielämän ärsykkeitä kilkattavine ilmoituksineen älypuhelimeesi.

3. Pakkaa lomamatkalle mukaan hyvä kirja, jota et voi laskea käsistäsi. Välttääksesi houkutukset, valitse perinteinen paperinen kirjan ja välttele älylaitteelta luettavia tai kuunneltavia sähköisiä kirjoja.

4. Kun lähdet rannalle tai kaupunkikierrokselle, jätä puhelin hotellihuoneeseen. Jos haluat tallentaa lomamuistosi valokuvin, kaiva matkaa varten esiin vanha digikamerasi. Jos olet aina haaveillut kuvaamisesta filmikameralla, nyt on oikea hetki kokeilla sitä.

5. Unohda arkinen päivärytmi ja herätyskello – lomalla saa nukkua pitkään potematta huonoa omaatuntoa. Jos sinun on ihan pakko käyttää aamuisin herätystä esimerkiksi päiväretkelle ehtiäksesi, käy ostamassa vanhanaikainen herätyskello tai pyydä hotellin henkilökuntaa herättämään sinut. Et hairahda näpräämään puhelinta ja selailemaan sovelluksia ennen nukkumaanmenoa tai ensimmäiseksi aamulla.

Äkkilähtö lepoon ja offline-tilaan

Vaikka wifi-yhteydet toimivat nykyään lähes kaikissa lomakohteissa ja hotelleissa, irtiotto netistä on helpompaa, jos lomakohde on rauhaan ja lepoon kutsuva. Saaret ja pienet kylät ovat yleensä tunnelmaltaan seesteisiä, joista omaa rauhaa on helppo löytää.

– Esimerkiksi Kreikan saarilla on mukavia pikkukyliä ja rauhallisia rantapoukamia, joissa on helppo rentoutua ja irrottautua hektisestä elämästä. Heinä-elokuussakin vielä löytyy jonkin verran vapaita paikkoja muun muassa Samoksen, Zakynthoksen ja Kalymnoksen saarille sekä Kroatian Makarskan Rivieralle, kertoo Anna-Maria Mettin, TUI Finlandin Head of Digital Sales & Marketing.

Samos
Samokselta löydät noin 300 rantaa. Samos on luonteeltaan pieni ja ainutlaatuinen saari, jolta löytyy ihastuttavia kyliä, maalaistavernoita ja perheomisteisia huoneistohotelleja.

Zakynthos
Zakynthos on tunnettu vaaleahiekkaisista matalista rannoistaan, joilla vesi on kirkkaansinistä. Saarelta löytää myös vehreää luontoa ja ihanaa kreikkalaista tunnelmaa.

Kalymnos
Jos pienet ja autenttiset kreikkalaiset saaret viehättävät, Kalymnos on sinun paikkasi. Maisema on täällä vuorista ja vehreää sekä vesi kristallinkirkasta. Kreikkalainen ruoka hellii myös makunystyröitä tällä saarella.

Makarskan Riviera
Alue on tunnettu kauniista luonnostaan: pinjapuista, upeista vuorista, vehreistä saarista, pikkukivirannoista ja kristallinkirkkaasta vedestä. Kylissä on sekä viehättäviä rantakatuja että kulttuurihistoriaa. Pienissä ja viihtyisissä ravintoloissa voit nauttia grillattua kalaa ja lähituotettuja vihanneksia edullisesti.

TUI Nordic on Pohjoismaiden matkailumarkkinoiden johtava matkanjärjestäjä 20 prosentin markkinaosuudellaan. Vuonna 1961 perustettu konserni tarjoaa valmismatkoja, lentoja ja risteilyjä. TUI Nordiciin kuuluvat TUI Sverige, TUI Norge, TUI Danmark ja TUI Finland, sekä Nazar, WonderCruises ja lentoyhtiö TUI fly. Saksalainen matkanjärjestäjäkonserni TUI Group toimii maailmanlaajuisesti noin 180 kohteessa. www.tui.fi