MyWettex -keittiöliinan suunnittelukilpailun voittajakuosi Stars kauppoihin

Viledan syksyllä 2013 järjestämässä MyWettex -suunnittelukilpailussa etsittiin uutta kuosia suomalaisen kodin ja keittiön kestosuosikille Wettex® -liinalle. Voittajakuosissa ”Stars” eli ”Tähdet” on trendikäs kaleidoskooppikuvio, ja liinan tähtiaihe on omistettu kaikille arjen sankareille. Väreinä ovat kauan toivottu musta-valkoinen, ikivihreä lime sekä raikas valko-turkoosi.

Vileda® lanseeraa joka vuosi erikoiserän Wettex® -sieniliinoja trendikkäillä ja ajankohtaisilla kuoseilla ja väreillä. Tämän kevään liinaa varten Vileda® järjesti viime syksynä MyWettex–suunnittelukilpailun, jossa kuka tahansa sai suunnitella oman ehdotuksensa uudeksi Wettex® Limited Edition -liinaksi. Kilpailu järjestettiin sekä Suomessa että Ruotsissa, ja sen tarkoituksena oli antaa hieman lisää arvostusta jokapäiväiselle arkiaskareellemme.

Suunnittelukilpaan tuli lukuisia ehdotuksia, joiden joukosta voittajaksi valittiin ruotsalaisen tekstiilisuunnittelun opiskelijan, Johanna Samuelssonin, ehdotus ”Stars” eli ”Tähdet”.  Voittajakuosi vie ajatukset kaleidoskooppikuvioiden ja marokkolaisten kaakeleiden maailmaan, ja kuosin suunnittelijan mukaan tämän tyyliset kuviot ovat pinnalla tulevaisuudessa.

– ”Liinan tähtikuviointi on omistettu kaikille, jotka siivoavat – todellisille arjen sankareille. Haluan, että suunnittelemani kuosi antaa hieman tähden loistoa arjen askareisiin, tehden jokaisesta päivästä vähän hauskemman”, voittajaliinan suunnittelija Johanna Samuelsson kertoo.

Wettex® esiteltiin kuluttajille jo vuonna 1949 Ruotsissa ja pian sen jälkeen liina oli saatavilla myös Suomessa. Kuluneiden vuosikymmenten aikana imukykyisistä Wettex® -liinoista on tullut suomalaisen kodin ja keittiön kestosuosikkeja. Wettex® -liinat ovat erittäin imukykyisiä ja ne imevät jopa 15 kertaa oman painonsa verran nestettä, minkä vuoksi ne sopivat erinomaisesti kaikkeen imukykyä vaativaan siivoukseen ja kuivaukseen. Perinteiset Wettex® -liinat ovat lisäksi biohajoavia ja kompostoitavia.

Wettex® Tähdet -liinaa on saatavilla rajoitettu erä hyvin varustetuista myymälöistä maalis-huhtikuussa 2014. Liinaa myydään kolmen liinan pakkauksessa noin 1,60 € hintaan.

Kolme kysymystä kevään Wettex® Limited Edition -liinan suunnittelijalle, Johanna Samuelssonille:

Hei Johanna Samuelsson!

Tekstiilisuunnittelun opiskelija Borås Textilhögskolanissa, siivousintoilija ja Wettex®–suunnittelukilpailun voittaja.

Minkälainen suhde sinulla on Wettexiin?

Olen aina pitänyt siivoamisesta, ja Wettex on aina ollut menossa mukana. Olen työskennellyt kerroshoitajana hotellissa, ja minulle on tärkeää, että ympärilläni on siistiä ja kivan näköistä. Luulen, että meillä kaikilla on jonkinlainen suhde Wettexiin. Se on tuote, joka on arjessa aina mukana, vaikka siihen ei monesti kiinnitetäkään huomiota.

Wettex Limited Edition

Millä ajatuksella lähdit suunnittelemaan kuosia?

Mietin siivousta aktiviteettina sekä ihmisiä, jotka siivoavat. Siivous on usein yksinkertaistamista, pois siivoamista. Samaan aikaan siivoaminen on myös toistamista, saman liikkeen suorittamista moneen kertaan, kuten esim. pöydän pyyhkiminen Wettex® -liinalla. Designissa lähdin tästä ajatuksesta liikkeelle, ja käytin yksinkertaisia muotoja, jotka toistuvat ja lopulta muodostavat kuvion. Liinan tähdet taas ovat kunnianosoitus kaikille, jotka siivoavat, koska he ovat todellisia arjen sankareita. Puhtaassa ja raikkaassa kodissa aikaa viettäessä unohtaa helposti, että joku on nähnyt vaivaa ja siivonnut kodin viihtyisäksi. Halusin myös, että kuosini toisi hieman tähden loistoa arjen askareisiin ja tekisi jokaisesta päivästä vähän hauskemman.

Miltä tuntui päästä suunnittelemaan tunnettu sieniliina?

Todella kivalta! Erityisesti siksi, että kyseessä on tuote, joka on käytössä niin laajalti – kaikilla on sieniliina kotona. Sieniliinoja käytetään myös työpaikoilla, kouluissa, ja oikeastaan melkein kaikkialla. Erityisen hauskaa oli suunnitella kuosi tällaiseen arkiseen tuotteeseen, jota ei tavallisesti ajatella designtuotteena. Haluan tällä designillani tuoda kauneutta ihmisten arkeen.

• wettex
  • siivousliinat