Regjeringen nedprioriterer internasjonal adopsjon

Høyre har tidligere foreslått en kraftig øking av adopsjonsstøtten til familier som adopterer. Men heller ikke i dette statsbudsjettet innfrir partiet sine løfter.

Da Høyre ble spurt om sitt standpunkt til adopsjonsstøtten i 2013, utalte partiet at «vi har i flere år foreslått en kraftig heving av adopsjonsstøtten til folketrygdens grunnbeløp, 1G», 1 G tilsvarer per i dag kr 88 370. Over det nylig presenterte statsbudsjettet foreslås adopsjonsstøtten økt med kr 1550 (3,3 prosent) i tråd med prisutviklingen. Støtten vil da gå opp fra kr. 46.920 i år til 48.470 neste år.

Dette er en meget lav engangsstøtte når adopsjonsutgiftene stadig øker for familiene. Samtidig er nærmest samtlige politiske partier enige om å stimulere til internasjonal adopsjon i Norge.

– Skuffende
– Det er skuffende at regjeringen ikke følger opp løftene om økt adopsjonsstøtte fra før valget i fjor, sier Øyvind Bakke Reier, styreleder i Adopsjonsforum.

– Vi hadde forventet at Høyre ville følge det de skriver i sitt eget program, sier han videre.

– Håpet for adoptivfamiliene er derfor at Kristelig Folkeparti og Venstre følger opp sine løfter om økt adopsjonsstøtte i forhandlinger med regjeringspartiene.

• Kristelig Folkeparti har programfestet og foreslått å øke adopsjonsstøtten til 2G.
  • Venstre har programfestet å koble støtten til 1G (og foreslo 1,5 G i budsjettet for 2014).

– Småpenger
– Dette er småpenger i et statsbudsjett, men svært viktig for noen få hundre familier som opplever økte kostnader til sin adopsjonsprosess, kombinert med lengre ventetid og større usikkerhet, fortsetter Øyvind Bakke Reier.

De tre adopsjonsforeningene InorAdopt, Verdens Barn og Adopsjonsforum gjennomførte i fjor en Facebook-kampanje kalt "Økt adopsjonsstøtten". Der ble det samlet inn over 2100 underskrifter som ble overlevert Stortinget høsten 2013.

Partienes standpunkt
Før stortingsvalget i fjor ble alle partier utfordret til å støtte adopsjonsforeningenes ønske om å knytte adopsjonsstøtten til 1G i Folketrygden (for tiden kr. 88 370). Her er standpunktene de øvrige partiene tok, foruten Høyre, Venstre og KrF:

• Fremskrittspartiet har støttet forslagene i statsbudsjettene de siste år, men lovte ikke mer økning.
  • Miljøpartiet de Grønne hadde ikke drøftet spesifikt hvor stor adopsjonsstøtten bør være.
  • Senterpartiet har ikke programfestet økt adopsjonsstøtte, og tar stilling i hvert budsjett.
  • Arbeiderpartiet ga ingen løfter - eventuelle økninger vil de komme tilbake til i budsjettarbeidet.
  • Sosialistisk Venstreparti ga ingen løfter – dette er et budsjettspørsmål som vurderes opp mot andre tiltak.

Fra 2005 – 2013 hadde både Sp, Ap og SV gitt klare løfter om å øke adopsjonsstøtten, men dette ble ikke gjennomført i de åtte år de satt i regjering.

• stortinget
  • regjeringen