Rob Roy – En Skotsk Rebell

De fleste av oss som er noenlunde bevandret i drikkekultur kjenner til den klassiske drinken Manhattan. Det er den som binder yin og yang sammen med dry martini og skaper balanse i coktail-cosmos gjennom mørkt og lyst, brun sprit og klar sprit og mellom vermouth og garnityr.

En klassisk Manhattan blandes med fordel på rugwhiskey, søt vermouth og noen dråper med cocktailbitters. Denne drinken er siden prøvd i mangfoldige variasjoner – der whiskey, vermouth eller bitter byttes ut, men med samme geniale grunntanke!

En av variasjonene av Manhattan som ofte glemmes er den fantastiske drinken med navnet Rob Roy. Døpt etter Skottlands svar på Robin Hood og som det er laget flere filmer og oppsetninger om. En av disse oppsetningene hadde premiere på Broadway i New York i 1984 og en bartender på det legendariske Waldorf Astoria synes da at det var passende å døpe denne drinken etter den Skotske folkehelten.

Dette gir oss en fantastisk kompleks drink der røyksmaken fra den skotske whiskyen gifter seg på en fantastisk måte med bitterheten i både vermouth og i bitteren selv. Et veldig godt alternativ å legge inn i repertoaret når det vanker en cocktailkveld!

Rob Roy – En Skotsk Rebell.

4cl Black Bottle Whisky
2cl Antica Formula Vermouth
1 dråpe bitters (med fordel Fernet-Branca)

Røres over is og siles opp i et avkjølt cocktailglass. Garner med cocktailbær eller en appelsinzest.

Black Bottle er en blended skotsk whisky av ypperste kvalitet. Den inneholder både maltwhisky og islaywhisky. Antica Formula kalles gjerne vermouthens Rolls-Royce og har siden 1786 blitt laget etter en hemmelig oppskrift fra Torino i Italia. Når det kommer til bitteren i denne drinken anbefaler vi å utfordre din vante cocktailbitter med å bruke Fernet-Branca. Dette er en fantastisk bitter som fungerer utmerket – til og med som bare noen dråper i cocktails.

Om du føler deg enda mer dristig kan du også tilsette 1 cl med Islay single malt whisky. Og vipps – da blir det en drink med navn Fitzroy. Denne drinken ble skapt av Samuel Ross på den myteomspunnede og stengte baren Milk & Honey i New York. Navnet Fitzroy fikk den etter det trendye området med samme navn i Melbourne – hvor Samuel kom fra!

Black Bottle
Alkoholstyrke: 40 %
Vinmonopolets varenummer: 4443101
Volum: 70 cl