Bunnahabhain akselererer reisen til å bli det første Islay-destilleriet med en nullutslipps destillasjonsprosess.

Et nytt Biomass Energy Center til 6,5 millioner pund vil spare 3500 tonn karbon per år.

Bunnahabhain er på vei til å bli Islays første destilleri som har en nullutslipps destillasjonsprosess. Dette skjer etter installasjonen av et energisenter for biomasse – drevet utelukkende av skogsbiomasse hentet bare 15 mil unna og malt fra destillasjonsprosessen, kjent som «draff», som er et biprodukt av destillasjon.

“Dette er et spennende nytt kapittel for Bunnahabhain Distillery og whiskyproduksjon på Islay. Scotch Whisky Association har satt et nullutslippsmål for 2040, og mye arbeid pågår av teamet vårt for å nå dette målet lenge før dette. Biomassesenteret gjør Bunnahabhain Distillery til Islays første med en Net Zero-destillasjonsprosess, og vi er ekstremt stolte, ikke bare av omfanget av prosjektet, men det helt lokalt hentede drivstoffsystemet, som støtter øyas skoger og økonomi."
Julian Patton, Supply Chain Director i Distell International, eier av Bunnahabhain Distillery

Kombinasjonen av flis fra lavverditømmer som er felt på Islay og «draff» fra destillasjonsprosessen bidrar til å pleie øyas skoger og fremme bærekraft og biologisk mangfold ettersom eksisterende barskoger blir gjenplantet med blandet hardved og bartre. En del torvmyr som for tiden er plantet vil også bli restaurert. Aske fra det næringsrike biomassebrenselet vil deretter bli brukt som naturlig gjødsel for den gjenplantede skogen, og skape en sirkulær modell for bærekraft.

Prosjektet på 6,5 millioner pund er finansiert av AMP Clean Energy som vil eie, administrere og drive biomassesystemet. Det bygges for tiden av AMP Clean Energys utnevnte entreprenør og prosjektutvikler, Dallol Energy Limited, og vil være i drift innen våren 2022.

Anlegget vil spare cirka 3500 tonn karbon per år – en CO2-besparelse tilsvarende utslippene fra 1800 dieselbiler, som er mer enn det totale antallet kjøretøy basert på Islay.

"Ved hjelp av vår forretningsmodell - som innebærer finansiering, utvikling og drift, er vi glade for å kunne støtte Distell Group for å nå målene om karbonutslippsreduksjon. Biomasseenergisenteret som utvikles ved Bunnahabhain er et landemerke som setter standarden for hvordan produsenter kan redusere sine Scope One Carbon-utslipp, som vil være nøkkelen til å oppnå Net Zero.
Richard Burrell, administrerende direktør i AMP Clean Energy

Om Bunnahabhain Distillery
Bunnahabhain (uttales Bū-na-ha-venn) ligger på den isolerte nord-østre enden av Islay ved elven Margdale, derav navnet Bunnahabhain som betyr "elvemunning" på Gælisk.

Historien til Bunnahabhain begynte i 1881, opprinnelig produserte man utelukkende whisky brukt i blended whisky, men i 1979 ble deres første single malt; 12 YO lansert. Bunnahabhain skiller seg vesentlig fra andre Islay single malts, hovedserien er kjent for en mykere smaksprofil uten sterkt innslag av torv og røyk, det er to årsaker til dette. Først og fremst benyttes "unpeated" maltet bygg i destillasjonsprosessen, i tillegg har man den fordelen at Margdale kilden ligger like ved destilleriet med tilgang til rent kildevann som renner bort fra de torvaktige myrlandskapene som preger Islay.

Bunnahabhain Distillery distribueres i Norge av Anora Group Plc og produktene er tilgjengelig i Vinmonopolets bestillingsutvalg - samt på alle Horecagrossister.

Produktnavn

Volum Alk EPD nummer VP nummer VP pris
Bunnahabhain Stiùireadair 70cl 46,3 % 5040241 8269501 579,90
Bunnahabhain Toiteach A Dha 70cl 46,3 % 5225289 10505101 639,90